• Baag

Migrationsverket

Hej. Någon här som vet om min käresta från ''ett annat land'' skulle komma och vi gifter oss här (Sverige), får han stanna medans migrationsverket bestämmer sig om uppehållstillstånd. Eller måste han söka uppehållstillstånd och åka hem sedan, för att kanske sedan komma tillbaka?

Undrande
  • Svar på tråden Migrationsverket
  • Anonym (nej)

Han får inte vara här i väntan på uppehållstillstånd. Det skall han söka från sitt land, och sedan vänta där på besked. Om ni är gifta eller inte spelar ingen roll. Planerar ni att bo ihop så kan man ansöka och det går lika bra som om man varit gift.
    Han får lov att åka hit på semester, gifta sig med dig, men sedan åka till sitt land och söka tillstånd där.

• Tow2Mater

Som ovan, men det finns vissa undantag;

"Om du redan befinner dig i Sverige med ett giltigt uppehållstillstånd kan du i vissa fall få ett nytt uppehållstillstånd utan att behöva lämna landet."

"Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige utan att behöva lämna landet."

Se mera om undantagen:
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

• Baag
    Hur möjligt är det att få hit sin käraste till Sverige från ett annat land?
    Vad är första steget? Andra steget? Hur lång tid tar hela processen? 6 mån? 1 år? Kostnader jag måste vara beredd på? Ska man anlita en advokat eller försöka klara sig själv? Vad är bästa sättet, för att han ska kunna jobba här också.. Ska han söka jobb visum eller partnerskap visum först? Vad räknas som fortare väg att gå?
    känner mig som ett frågetecken
Svar på tråden Migrationsverket