• Anonym (fuktskadad)

Fuktskada i lgh - saknar försäkring - är jag rökt?

Har haft ruggigt dålig ekonomi och inte haft råd att betala hemförsäkring, ska nu sälja och flytta från min BR-lägenhet.

Problemet är att grannen ovanför haft en vattenskada och nu har jag upptäckt små skador hos mig som tyder på att fukt krupit ner ovanifrån.
    Det försäkringsbolag ägaren av BR ovanför har hävdar att det ska täckas av min hemförsäkring då ägarna av BR ovanför inte kan anses vållande (deras vattenskada är att se som olycksfall utan ansvarsbörda hos någon fysisk person), men jag har ju ingen hemförsäkring, utan hoppas på att även skadan hos mig går på deras försäkring.

Är desperat och stressad nu då försäljning föreligger inom ett par veckor.
    Är jag rökt?

• Svar på tråden Fuktskada i lgh - saknar försäkring - är jag rökt?
  • Presens

Vet tyvärr inte! Du tillhör inte dom som har hemförsäkring via facket möjligen? Om du nu lagt pengar på att vara med där!

• Anonym (fuktskadad)
    Presens skrev 2014-10-02 03:43:36 följande:

Vet tyvärr inte! Du tillhör inte dom som har hemförsäkring via facket möjligen? Om du nu lagt pengar på att vara med där!

Tyvärr....även den medlemsavgiften utgick när inkomsten närmade sig noll.
  • Anonym (fuktskadad)
    Presens skrev 2014-10-02 03:43:36 följande:

Anonym (fuktskadad) skrev 2014-10-02 04:26:38 följande:
    Tyvärr....även den medlemsavgiften utgick när inkomsten närmade sig noll.
    Dessutom tror jag den saknar det i fallet nödvändiga BR-tillägget.

• Anonym (Br)

Nu kan jag vara helt ute och cykla men är inte bostadsrättsföreningen ansvariga för vattenledningarna? Det är väl föreningens försäkring som ska täcka upp för vattenskador om skadan är orsakad av en trasig ledning ( förutsatt att grannen inre har haft av den, då är det deras fel och deras försäkring ska ta det).

Det är i vilket fall inte du som är vållande heller så varför skulle ditt försäkringsbolag drabbas (om du hade haft något)?

Ta frågan till styrelsen i föreningen.

• Tow2Mater
    Anonym (Br) skrev 2014-10-02 04:30:06 följande:

Nu kan jag vara helt ute och cykla men är inte bostadsrättsföreningen ansvariga för vattenledningarna? Det är väl föreningens försäkring som ska täcka upp för vattenskador om skadan är orsakad av en trasig ledning ( förutsatt att grannen inre har haft av den, då är det deras fel och deras försäkring ska ta det).

Det är i vilket fall inte du som är vållande heller så varför skulle ditt försäkringsbolag drabbas (om du hade haft något)?

Ta frågan till styrelsen i föreningen.

Här forklaras ganska bra vad som gäller generellt:
    www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/vem-ansvarar-vad-vid-vattenskador
  • Halvlind

Ja du är rökt.

Hamnade i samma sits som du, dock hade jag försäkring.
    Du ansvarar för alla ytskick i din lägenhet. Spelar ingen roll om rören ovanför orsakade skadorna.

Om du hade haft en försäkring hade den täckt detta och du hade betalt självrisk som jag gjorde.

• Bunny on speed

Har bott i några olika föreningar. I samtliga fall betalade de Br-försäkringen. Jag hade bara vanlig hemförsäkring.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Mikki86

Lägenheten ovanför oss fick också en vattenskada som gick genom taket in i vårt kök och den skadan stod inte vi för! Kommer dock inte ihåg om det va BF eller den andra lägenhetsinnehavarens försäkring som gick in tror föreningen!

Svar på tråden Fuktskada i lgh - saknar försäkring - är jag rökt?