Min rätt till ersättning
Hej,
Jag har via mejl till fk försökt att få kontakt med en handläggare. Jag behöver nämligen tydliga svar och vill gärna slippa förklara min situation varje gång jag ringer. Dessutom så vill jag inte att handläggarens humör eller tolkning ska vara avgörande för vilket svar jag få.
Jag måste nämligen veta om jag vågar skaffa ett syskon till min dotter. Detta är min situation:
För ett år sedan sa jag upp mig för att satsa på mitt egna företag. Jag är utbildad journalist och frilansar. Jag har en dotter som vid uppstarten av mitt företag, snart skulle fylla 1,5 år. Jag och min man var inställda på syskon och jag vågade starta eget tack vare 2-års garantin vid uppstart. Klart att vi skulle lyckas inom två år, tänkte jag. Dock råkade jag förra hösten ut för sjukdom. Det finns en uppsjö av bevis i mina journaler, men jag sjukskrev mig aldrig för att jag ville klara mig själv. Förra hösten präglades av sjukvård, läkarbesök och ledsna tårar hemma.
Jag fick inte igång min verksamhet utan levde av sparpengar. I nov förra året fick jag en operationstid som var i februari, alltså fyra mån fram. Jag fick förstås inte bli gravid innan den pga narkosen.
Efter op blev jag symtomfri och i juli i år blev jag gravid. Jag var överlycklig på så många plan och dessutom skulle jag nu hinna föda innan tvåårsdagen för mitt företag. Vi skulle helt enkelt inte ha råd att skaffa ytterligare ett barn annars eftersom vi inte kan bo kvar i huset och därmed ha vår dotter kvar på samma dagis osv osv osv.
Förra veckan mista jag barnet i magen i missfall. Jag går sedan några veckor i internetbehandling för depression via Karolinska sjukhuset. Fortfarande inte sjukskriven.
Detta innebär dock att tvåårsgränsen kommer att vara passerad om jag blir gravid igen- hur ska jag göra för att ha råd att skaffa ett barn till? Min sgi är ju nu räknad på vad en anställd journalist skulle ha i lön. Min egentliga inkomst pga sjukdomen är ju 0 kr.
Hur kommer ni på FK att göra i mitt fall och vågar jag bli gravid igen?