Jag inser att jag behöver hjälp. Varför är jag besatt? (Kan svaras anonymt här)
SKAPADE NY TRÅD SÅ MAN KAN SVARA ANONYMTVet inte hur jag ska lyckas göra denna historia kort men jag ska försöka. Har två relationer bakom mig som varit väldigt olika varandra. Den ena var i 6 år och den andra i 2 år. Båda dessa var dåliga för mig med facit i hand. Den ena misshandlade mig psykiskt under alla våra 6 år. Jag fick höra alla fula ord i världen och kände mig allmänt deprimerad och oduglig. Den andra fick mig att känna mig som en prinsessa och gudinna på flera sätt, tills jag insåg att det bara var prat från hans sida. Jag blev utnyttjad på andra sätt av honom. I båda relationer var jag extremt dedikerad och lojal. Gjorde allt för dessa två killar. Gav upp mig själv och mitt liv egentligen. Anpassade mig efter deras viljor och behov och var alltid "redo" för deras meddelande, telefonsamtal, rop på hjälp, önskemål osv.
Nu har jag träffat en ny man som verkar vara en bra man på många sätt. Vi är dock lite olika vad gäller att visa känslor. Jag har mina känslor utanpå kroppen och överöser de jag älskar med kärlek. Han pratar inte så mycket om känslor och för någon som mig kan hans meddelanden och ord tyckas vara kalla. Fastän jag försöker få mig själv att förstå att det INTE betyder att han inte känner något för mig. För jag vet att han gör det. Han brukar tala om för mig att han älskar mig. Men det är just den övriga kommunikationen som kan vara kall ibland, men då vet jag också att jag läser in för mycket i allt.
Jag är en gullegull person som gärna påminner den andra om att den är viktig, underbar, speciell och att jag ser oss som en självklarhet. Så ja, jag mår bäst när jag får höra sådant också.
Igår läste jag en bok och en artikel om kärleksbesatta människor. Människor som av olika anledningar tenderar att bli besatta av dem som de blir tillsammans med. Och att det snabbt växer fram en ORIMLIG rädsla för att bli lämnad. Och att man mår dåligt när den andra personen gör något och att ens dag går ut på att tänka för mycket på denna person och undra vad den gör m.m. Så till den punkt att man till slut inte kan funka i vardagen. Jag känner igen mig här tragiskt nog. Jag är ju en smart tjej. Jag vet att detta är helt galet. Jag önskar att jag slapp dessa känslor men det är svårt att resonera med rädslan och paniken.
Jag läste i denna bok att dessa människor ofta präglas av en tuff barndom på olika sätt. I mitt fall så blev jag slagen som barn och såg mina föräldrar bråka mycket. Jag kommer från fattigdom och allt möjligt sådant, fick växa upp alldeles för tidigt och lagade mat åt mina syskon och annat som 10 åring. Jag mår bra idag (vad jag vet och tror) och har nära kontakt med mina föräldrar som nog inser att de gjorde fel.
Det som stod i alla fall är att sådana människor tenderar att klänga fast sig vid sin kärlek och konstant ha en rädsla för att bli lämnade. Och man tänker ofta hur man ska få den personen att älska en och stanna kvar, hur man ska vara en bra person så att man aldrig gör fel och blir lämnad m.m. Istället för att fundera på sig själv och utgå från att man är sitt bästa jag och att man vill att den personen ska göra en gott. Man fokuserar allt för mycket på den andras behov än sina egna.
Jag märker att jag fastnat i denna cykel nu. Jag är kär. Jättekär. I början kunde jag vara oberörd och "cool" men nu är jag livrädd och panikslagen att detta kommer sluta en dag, att han kommer lämna mig, göra mig illa på något sätt och att jag kommer stå sårad och ensam kvar. När han inte smsar undrar jag varför han inte hör av sig, när han gör annat undrar jag om han gör något dumt och om jag ens betyder så mycket för honom då han inte umgås med mig hellre.
Min logik säger att detta är absurt men mitt hjärta slår hundra slag per sekund och jag får en panik som jag inte kan tygla.
När jag får veta att han ska på fest som jag inte ska med på tänker jag på det alla dagar fram tills den är och hela den kvällen har jag fokus på honom och att han är där ute och festar. Och när han säger att det lär bli en rejäl fylla tänker jag direkt att det betyder att han kommer göra något dumt mot mig..
Hur bryter man dessa tankar? Finns det några övningar? Jag behöver höra hur normala människor resonerar.. Snälla..