• Anonym (Besatt)

Jag inser att jag behöver hjälp. Varför är jag besatt? (Kan svaras anonymt här)

SKAPADE NY TRÅD SÅ MAN KAN SVARA ANONYMT

Vet inte hur jag ska lyckas göra denna historia kort men jag ska försöka. Har två relationer bakom mig som varit väldigt olika varandra. Den ena var i 6 år och den andra i 2 år. Båda dessa var dåliga för mig med facit i hand. Den ena misshandlade mig psykiskt under alla våra 6 år. Jag fick höra alla fula ord i världen och kände mig allmänt deprimerad och oduglig. Den andra fick mig att känna mig som en prinsessa och gudinna på flera sätt, tills jag insåg att det bara var prat från hans sida. Jag blev utnyttjad på andra sätt av honom. I båda relationer var jag extremt dedikerad och lojal. Gjorde allt för dessa två killar. Gav upp mig själv och mitt liv egentligen. Anpassade mig efter deras viljor och behov och var alltid "redo" för deras meddelande, telefonsamtal, rop på hjälp, önskemål osv.

Nu har jag träffat en ny man som verkar vara en bra man på många sätt. Vi är dock lite olika vad gäller att visa känslor. Jag har mina känslor utanpå kroppen och överöser de jag älskar med kärlek. Han pratar inte så mycket om känslor och för någon som mig kan hans meddelanden och ord tyckas vara kalla. Fastän jag försöker få mig själv att förstå att det INTE betyder att han inte känner något för mig. För jag vet att han gör det. Han brukar tala om för mig att han älskar mig. Men det är just den övriga kommunikationen som kan vara kall ibland, men då vet jag också att jag läser in för mycket i allt.

Jag är en gullegull person som gärna påminner den andra om att den är viktig, underbar, speciell och att jag ser oss som en självklarhet. Så ja, jag mår bäst när jag får höra sådant också.

Igår läste jag en bok och en artikel om kärleksbesatta människor. Människor som av olika anledningar tenderar att bli besatta av dem som de blir tillsammans med. Och att det snabbt växer fram en ORIMLIG rädsla för att bli lämnad. Och att man mår dåligt när den andra personen gör något och att ens dag går ut på att tänka för mycket på denna person och undra vad den gör m.m. Så till den punkt att man till slut inte kan funka i vardagen. Jag känner igen mig här tragiskt nog. Jag är ju en smart tjej. Jag vet att detta är helt galet. Jag önskar att jag slapp dessa känslor men det är svårt att resonera med rädslan och paniken.

Jag läste i denna bok att dessa människor ofta präglas av en tuff barndom på olika sätt. I mitt fall så blev jag slagen som barn och såg mina föräldrar bråka mycket. Jag kommer från fattigdom och allt möjligt sådant, fick växa upp alldeles för tidigt och lagade mat åt mina syskon och annat som 10 åring. Jag mår bra idag (vad jag vet och tror) och har nära kontakt med mina föräldrar som nog inser att de gjorde fel.

Det som stod i alla fall är att sådana människor tenderar att klänga fast sig vid sin kärlek och konstant ha en rädsla för att bli lämnade. Och man tänker ofta hur man ska få den personen att älska en och stanna kvar, hur man ska vara en bra person så att man aldrig gör fel och blir lämnad m.m. Istället för att fundera på sig själv och utgå från att man är sitt bästa jag och att man vill att den personen ska göra en gott. Man fokuserar allt för mycket på den andras behov än sina egna.

Jag märker att jag fastnat i denna cykel nu. Jag är kär. Jättekär. I början kunde jag vara oberörd och "cool" men nu är jag livrädd och panikslagen att detta kommer sluta en dag, att han kommer lämna mig, göra mig illa på något sätt och att jag kommer stå sårad och ensam kvar. När han inte smsar undrar jag varför han inte hör av sig, när han gör annat undrar jag om han gör något dumt och om jag ens betyder så mycket för honom då han inte umgås med mig hellre.
    Min logik säger att detta är absurt men mitt hjärta slår hundra slag per sekund och jag får en panik som jag inte kan tygla.

När jag får veta att han ska på fest som jag inte ska med på tänker jag på det alla dagar fram tills den är och hela den kvällen har jag fokus på honom och att han är där ute och festar. Och när han säger att det lär bli en rejäl fylla tänker jag direkt att det betyder att han kommer göra något dumt mot mig..

Hur bryter man dessa tankar? Finns det några övningar? Jag behöver höra hur normala människor resonerar.. Snälla..
  • Svar på tråden Jag inser att jag behöver hjälp. Varför är jag besatt? (Kan svaras anonymt här)
  • Anonym (Råd)

1. Var aldrig "dedikerad" och hängiven i en relation utan lagom med en sund portion egoism men med respekt till sin partner. Inte göra allt för sin partner och sånt trams, då kommer inte dina relationer vara vettiga, aldrig, du blir bara bitter
    2. vi normala har tillräckligt med självförtroende att vi vet att vi hittar en annan nån gång eller lever ensamma om vi önskar det och tar sorgen av att bli lämnade då det kommer inte iförrväg
    3. övningar att bryta tankar, vet inte det är bara att bestämma sig o göra nåt vettigt, klättervägg eller Maraton eller annan utmaning fungerar väl, gör nåt annat vettigt

• Iam

Jag tror du behöver öva på att vara själv. 
    Öva på att trivas och känna dig trygg på egen hand. 
    Öva på att känna lycka utan att den är upphängd på någon annan. 
    Jag tror även du behöver bygga upp din självkänsla. 
    Vem är du? Inte vem är du i förhållandet till en pojkvän. Utan vem är du, bara du. 
    Vad tycker du om, och vad behöver du. Varför behöver du det? 

När du kan sitta i soffan en lördag, i det eget sällskap, med tända ljus, ett glas vin och njuta av ditt eget sällskap. DÅ är du redo för ett förhållande. 

Det är vad jag tror. 

• Anonym (Besatt)

Jag vet att ni har rätt båda två.

Min logik säger mig en sak men mina känslor spelar loss i en helt annan värld.
    Jag önskar att jag kunde fokusera på mig själv, jag önskar att jag kunde sluta tänka på honom när jag gör annat men jag tänker hela tiden på honom och kan inte fungera på egen hand. Jag försöker att inte visa detta för jag vet ju att det är helt sinnessjukt och jag vill inte att han ska känna sig fängslad.

Men när han inte kan eller orkar ses någon dag så tänker jag direkt att det är för att han inte tycker om mig tillräckligt mycket - Någon som älskar en annan människa vill väl träffa den jämt och ständigt? Så säger mina känslor.
    Mitt huvud säger däremot att det är väl självklart att han kanske vill vila upp sig om han är sjuk eller bara vill slappa hemma en kväll då vi inte bor ihop.

Men hur bryter man detta mönster, har googlat och försökt hitta konkreta steg men det finns inte..

• Iam
    Anonym (Besatt) skrev 2014-10-02 15:18:45 följande:

Jag vet att ni har rätt båda två.

Min logik säger mig en sak men mina känslor spelar loss i en helt annan värld.
    Jag önskar att jag kunde fokusera på mig själv, jag önskar att jag kunde sluta tänka på honom när jag gör annat men jag tänker hela tiden på honom och kan inte fungera på egen hand. Jag försöker att inte visa detta för jag vet ju att det är helt sinnessjukt och jag vill inte att han ska känna sig fängslad.

Men när han inte kan eller orkar ses någon dag så tänker jag direkt att det är för att han inte tycker om mig tillräckligt mycket - Någon som älskar en annan människa vill väl träffa den jämt och ständigt? Så säger mina känslor.
    Mitt huvud säger däremot att det är väl självklart att han kanske vill vila upp sig om han är sjuk eller bara vill slappa hemma en kväll då vi inte bor ihop.

Men hur bryter man detta mönster, har googlat och försökt hitta konkreta steg men det finns inte..

Du bryter det genom att ta tag i dig själv. 
    Jag tror inte att du ska vara i ett förhållande just nu. 
    Du behöver leva själv, kanske tom gå i terapi för att få verktyg att styra dina tankar. 

Detta är inget som löser sig över en natt, med en enkel lösning. 

Detta handlar om att du måste jobba stenhårt med dig själv och dina egna tankemönster. 

frågor du kan använda dig av. 

* Varför känner jag så här?
    * Hur ska jag göra för att vända tanken?
    * Varför är jag så rädd för att vara själv? 

• Anonym (Besatt)

Åh du har ju så rätt!!

Men jag får panikångest när jag är ensam.
    Har alltid levt i en relation sedan jag var ung. Nu är jag 30. Har aldrig varit singel egentligen mer än 6 månader detta året innan jag träffade denna man.

Varför känner jag såhär?
    - För att jag mår dåligt av tanken på att bli ensam. Kanske har det med min bakgrund att göra. Kanske för att jag inte tror på att jag klarar mig själv? Kanske för att jag blev skadad som liten och klänger fast vid människor.

Hur ska jag göra för att vända tanken?
    - Vet inte. Tänker att jag ska läsa böcker om detta för att förstå att det faktiskt är lite av en sjukdom att bli så besatt av en annan människa, så pass att det påverkar ALLT i ens liv. Och att man är besatt av dennes kärlek.
    Kanske ska jag träna mentalt. Kanske söka terapi för detta. Kanske fokusera på vissa "meningar" som jag läser om och om igen. Försöker tänka "STOPP" när mina känslor skenar iväg.

Varför är jag så rädd för att vara själv? 
    - För att jag är så beroende av närhet och närvaro av andra. Jag känner mig misslyckad som själv. Jag vet inte vad jag gör själv. Jag känner mig oälskad och inget värd när jag är ensam. Övergiven och sårad..

• Iam
    Anonym (Besatt) skrev 2014-10-02 15:34:34 följande:

Åh du har ju så rätt!!

Men jag får panikångest när jag är ensam.
    Har alltid levt i en relation sedan jag var ung. Nu är jag 30. Har aldrig varit singel egentligen mer än 6 månader detta året innan jag träffade denna man.

Varför känner jag såhär?
    - För att jag mår dåligt av tanken på att bli ensam. Kanske har det med min bakgrund att göra. Kanske för att jag inte tror på att jag klarar mig själv? Kanske för att jag blev skadad som liten och klänger fast vid människor.

Hur ska jag göra för att vända tanken?
    - Vet inte. Tänker att jag ska läsa böcker om detta för att förstå att det faktiskt är lite av en sjukdom att bli så besatt av en annan människa, så pass att det påverkar ALLT i ens liv. Och att man är besatt av dennes kärlek.
    Kanske ska jag träna mentalt. Kanske söka terapi för detta. Kanske fokusera på vissa "meningar" som jag läser om och om igen. Försöker tänka "STOPP" när mina känslor skenar iväg.

Varför är jag så rädd för att vara själv? 
    - För att jag är så beroende av närhet och närvaro av andra. Jag känner mig misslyckad som själv. Jag vet inte vad jag gör själv. Jag känner mig oälskad och inget värd när jag är ensam. Övergiven och sårad..

Oki, nu är jag ingen psykolog, så allt jag säger ska så klart tas med en nypa salt.. Och jag rekommenderar dig som sagt att gå till en psykolog. Jag tror att det skulle göra dig mycket gott.

Men, här kommer min analys.

Du har en rädsla för att bli övergiven. Jag tror inte det handlar om att du inte tror att du klarar dig själv. Jag tror att det handlar om att du inte VILL vara ensam.
    Du framstår nämligen som intelligent och klok, med en rejäl dos självinsikt. (egenskaper du för övrigt ska vara väldigt stolt över) Det gör att du mycket väl vet att du kan vara själv.

Så fråga dig själv varför du inte vill vara själv. Varför du är rädd för att bli övergiven. 
    Sätt upp värsta scenario i ditt huvud över vad som händer om din pojkvän skulle göra slut. 

Jag gissar att det ser ut ungefär såhär: 
    Ditt liv tar slut, du kommer aldrig att hitta någon som älskar dig, du kommer att vara ensam när alla andra har någon.. och du kommer att vara värdelös i alla andras ögon för att du inte kan få någon att älska dig. Du är inte värdig. 

Jag kan ge dig verklighetens värsta scenario: 
    Du kommer sörja ett tag, sen kommer du att inse att världen inte gick under.. och ditt värde som människa påverkades inte ens lite. Sen fortsätter du ditt liv och kommer träffa någon annan som får exet att framstå som en piss i Nilen. 

Sen fråga dig själv vad det är med ditt eget sällskap som inte duger. 
    Varför är du misslyckad utan någon vid din sida? 
    Vilka negativa egenskaper har du som på något sätt kan stödja din teori om att du är misslyckad utan en partner? 

Men viktigast av allt. 
    Vilka egenskaper har du som gör att du faktiskt är helt fantastisk alldeles på egen hand? 

• Sara88E

Snälla, TS, PM:a gärna mig, jag är exakt likadan, känner igen mig något oerhört i det du beskriver.. :'(

Jag har nu för första gången i mitt börjat ta tag i det på riktigt för att göra något annorlunda.. Skulle kanske vara bra för oss att kunna tala lite med varandra?

Gå igenom det ensamma men ändå kunna ventilera med någon som förstår?

Hör gärna av dig.. :)

• Anonym (Besatt)
    Iam skrev 2014-10-02 15:51:04 följande:

Oki, nu är jag ingen psykolog, så allt jag säger ska så klart tas med en nypa salt.. Och jag rekommenderar dig som sagt att gå till en psykolog. Jag tror att det skulle göra dig mycket gott.

Men, här kommer min analys.

Du har en rädsla för att bli övergiven. Jag tror inte det handlar om att du inte tror att du klarar dig själv. Jag tror att det handlar om att du inte VILL vara ensam.
    Du framstår nämligen som intelligent och klok, med en rejäl dos självinsikt. (egenskaper du för övrigt ska vara väldigt stolt över) Det gör att du mycket väl vet att du kan vara själv.

Så fråga dig själv varför du inte vill vara själv. Varför du är rädd för att bli övergiven. 
    Sätt upp värsta scenario i ditt huvud över vad som händer om din pojkvän skulle göra slut. 

Jag gissar att det ser ut ungefär såhär: 
    Ditt liv tar slut, du kommer aldrig att hitta någon som älskar dig, du kommer att vara ensam när alla andra har någon.. och du kommer att vara värdelös i alla andras ögon för att du inte kan få någon att älska dig. Du är inte värdig. 

Jag kan ge dig verklighetens värsta scenario: 
    Du kommer sörja ett tag, sen kommer du att inse att världen inte gick under.. och ditt värde som människa påverkades inte ens lite. Sen fortsätter du ditt liv och kommer träffa någon annan som får exet att framstå som en piss i Nilen. 

Sen fråga dig själv vad det är med ditt eget sällskap som inte duger. 
    Varför är du misslyckad utan någon vid din sida? 
    Vilka negativa egenskaper har du som på något sätt kan stödja din teori om att du är misslyckad utan en partner? 

Men viktigast av allt. 
    Vilka egenskaper har du som gör att du faktiskt är helt fantastisk alldeles på egen hand? 

Tack för dina kloka ord och pepp!
    Jag vet egentligen att du har rätt. Det är det som är så kämpigt - att mitt vett är i konflikt med mina hjärnspöken och känslor. Har stunder då jag är stark och mår bra, men sedan faller jag så hårt och kan inte kontrollera hur jag känner.

Jag antar att jag behöver hitta rätt metoder för att komma till rätta med mina känslor.
    Anonym (Tjej GBG) skrev 2014-10-02 16:35:21 följande:

Det kan vara så att begreppet otrygg, undvikande anknytning kännetecknar dig. 

Kolla här
    www.psykologiguiden.se/www/pages/

Förresten, hur länge har ni varit tillsammans?

Jag var tillsammans med min första kille i 6 år. Det var jag som lämnade honom. Den andra killen var jag tillsammans med i 2 år och det var egentligen mitt val där också att lämna, jag mådde inte bra under dessa förhållanden.
    Nu har jag träffat någon som faktiskt är respektfull.. Och vi har bara träffats i ca 5 månader. Så det är väldigt tidigt och därför vill jag ta tag i mig själv så att jag inte förstör detta nu med mitt klängiga sätt, oroliga tankar och rädslor...
    Jag förstår ju att det inte är roligt att vara tillsammans med någon som hela tiden är rädd för att bli lämnad, som tycker det är jobbigt när han är iväg på fester osv. Så jag måste lära mig att kontrollera detta..
    Sara88E skrev 2014-10-02 16:44:48 följande:

Snälla, TS, PM:a gärna mig, jag är exakt likadan, känner igen mig något oerhört i det du beskriver.. :'(

Jag har nu för första gången i mitt börjat ta tag i det på riktigt för att göra något annorlunda.. Skulle kanske vara bra för oss att kunna tala lite med varandra?

Gå igenom det ensamma men ändå kunna ventilera med någon som förstår?

Hör gärna av dig.. :)

Jag har skickat ett meddelande till dig :)
  • Anonym (Undrar!?!)

TS jag blir väldigt nyfiken på den här boken om kärleksbesatthet du talar om, vad heter den? Misstänker att jag hör till den skaran som skulle behöva läsa den. Nån bok i den vägen vore iaf välkommet att få veta mer om.

• Anonym (Besatt)

"Confusing love with obsession" heter den jag läser nu via min Android telefon. Köpte den via Google Play.

• Mamori

Läs om osäker anknytning för jag tror att det är det du har. Kontakta psykolog och arbeta med denna för att få en säker anknytning för annars kommer du fortsätta att känna så här. Det är jättesvårt att lösa något sånt här själv eftersom det oftast handlar om relationsmönster man lärt in som liten. Hoppas att det löser sig för dig. Jag har själv varit precis där men kommit en liten bit på vägen i alla fall. Kram! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (gahh)

Jag känner igen mig så mycket. Har också en otrygg anknytning som jag överför till min sambo. Är livrädd för att bli lämnad. Min rädsla har påverkat vår relation väldigt negativt på många sätt och har orsakat många konflikter. Jag pratar ofta om att vi kommer att göra slut, att han kommer lämna mig osv. Han blir galen på mig och vi har diskuterat det här i all oändlighet.

Jag är dock så extrem att jag försöker framkalla att han lämnar mig. Jag är livrädd för att bli lämnad, men jag orkar inte heller bara vänta på att det ska hända, så ibland kan jag starta igång världens bråk hemma för att "bevisa för mig själv" att han visst kommer att lämna mig. Har slutat med att jag har kastat grejer på honom, han har blivit vansinnig och vid ett tillfälle lämnade han hemmet. Jag försökte hålla för dörren men han tog bort mig och gick. Jag trodde det var slut och mitt hjärta krossades i bitar, för jag VILL JU INTE att han ska lämna mig.

Han kom tillbaka och det blev bättre ett tag. Tills för typ en månad sen. Då gjorde jag samma sak igen och det slutade med att han var beredd på att faktiskt lämna mig, började prata om att leta lägenhet och grejer. I två dagar grät jag konstant, trots att han sagt att han ger mig en chans till. Mår fortfarande svindåligt när jag tänker på den kvällen. Men faktiskt, efter den händelsen, har jag liksom tagit mitt problem mer på allvar och varje dag kämpar jag för att inte hamna i "fel spår" och försöka lita på att han älskar mig, även om han inte säger det när jag vill och att han vill leva med mig.

Svar på tråden Jag inser att jag behöver hjälp. Varför är jag besatt? (Kan svaras anonymt här)