• Anonym (TS)

hur få 9-åringen att sova på sitt rum, i sin säng!?

Jag är fan desperat på råd här!! Min 9-åring sover aldrig en hel natt i sin säng!
    Det är jobbigt som fan för samlivet med mig man, nu har vi fått ett till barn och det äldre barnet vill knappt somna ens i sin säng.

Vafan ska jag göra!? Får dåligt samvete av att säga nej också ju.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden hur få 9-åringen att sova på sitt rum, i sin säng!?
  • minst

Här hemma hos oss är läggrutinerna sådana att en av oss vuxna läser saga för 9-åringen och sedan somnar han med någon av ossliggande bredvid sig. Rekomenderar starkt att köpa en säng som är minst 105 cm bred. Han somnar vanligtvis på mindre än 10 minuter så det är inte så lång tid det handlar om. Sedan smyger vi upp och går och lägger oss i egen säng. Nästan varje natt/morgon vid 5-tiden kommer han smygande och lägger sig mellan oss och somnar om. Funkar hur bra som helst  för oss men vi har inget yngre barn. Lycka till!

• Anonym (.)

Vilka är skälen till att barnet vill sova hos er?
    En nioåring kan man ju snacka med. Be hen förklara varför. Om det är rädsla finns det ju t.ex. saker man kan göra för att göra rummet tryggare.

• Anonym (V)

Men muta med något da?! Varje natt du domnar snällt i din egen säng och sover där hela natten så får du tex en pix bok! Det funkade för min dotter när hon var 5år och hon sover hur gott dom helt i sin egen däng hela nätterna

• sajepa

Jag tänker att ni kanske kan köra nån avvänjningsgrej först. Ställ in en extrasäng i ert sovrum så får hon/han sova i den till att börja med. Skulle det funka? Min nioåring kommer in till oss ibland också, men när hon somnat om bär vi tillbaka henne till sitt rum igen, för jag kan inte heller sova ordentligt med en stor sparkande unge bredvid mig i sängen Skäms

• Anonym (signe)

OJOJOJ.....nioåringar som skall NATTAS????? seriös????? nu e jag verkligen chockad....(har fyra barn ja). Alltså...what...??? En sjuåring redan kan man ju TALA allvar med, förklara saker o ting och dom skall även förstå o kunna genomföra dylika normala saker. Förutsatt att ingettrauma ligger i bakgrunden.

• sajepa
    Anonym (signe) skrev 2014-10-04 17:22:22 följande:

OJOJOJ.....nioåringar som skall NATTAS????? seriös????? nu e jag verkligen chockad....(har fyra barn ja). Alltså...what...??? En sjuåring redan kan man ju TALA allvar med, förklara saker o ting och dom skall även förstå o kunna genomföra dylika normala saker. Förutsatt att ingettrauma ligger i bakgrunden.

Vilket onödigt inlägg. Alla barn är väl olika och att skriva att det ligger ett trauma bakom att en nioåring vill sova med sin mamma är bara löjligt. Det handlar om mys och trygghet, så lägg av.
  • Anonym (signe)
    sajepa skrev 2014-10-04 17:33:03 följande:
    Vilket onödigt inlägg. Alla barn är väl olika och att skriva att det ligger ett trauma bakom att en nioåring vill sova med sin mamma är bara löjligt. Det handlar om mys och trygghet, så lägg av.
    En nioåring kan man TALA med o förklara att det hör till att var och en sover i egna sängar (ex att man själv sover dåligt osv), och han / hon skall kunna acceptera detta o följa detta förutsatt att det inte ligger trauma bakom saken (då behövs förstås annan slags hjälp). Att en nioåring ska "läggas" som en 4-5åring låter trots allt i mina öron inte normalt, läsa saga o ligga bredvid -- noup????? En nioåring låter nog aningen för stor för att "läggas", dom skall kunna gå o ligga själva o somna själva...snart skriver väl någon att det är ok att en nioåring skall dricka varm mjölk på flaska innan läggdags också...pust.
  • Maria 434
    Anonym (signe) skrev 2014-10-04 17:22:22 följande:

• MxMeNow
    Anonym (signe) skrev 2014-10-05 13:49:02 följande:

En nioåring kan man TALA med o förklara att det hör till att var och en sover i egna sängar (ex att man själv sover dåligt osv), och han / hon skall kunna acceptera detta o följa detta förutsatt att det inte ligger trauma bakom saken (då behövs förstås annan slags hjälp). Att en nioåring ska "läggas" som en 4-5åring låter trots allt i mina öron inte normalt, läsa saga o ligga bredvid -- noup????? En nioåring låter nog aningen för stor för att "läggas", dom skall kunna gå o ligga själva o somna själva...snart skriver väl någon att det är ok att en nioåring skall dricka varm mjölk på flaska innan läggdags också...pust.

Jag kan bara förutsätta att du inte delar säng med din partner eller gjort det bortsett från när du haft sex. För varför skulle en vuxen person behöva dela säng med någon såvida den inte upplevt ett trauma? Enligt din egen logik.
  • SupersurasunkSara
    sajepa skrev 2014-10-04 17:33:03 följande:
    Fast varför är det ett onödigt inlägg? En nioåring som vill sova med mamma/pappa VARJE natt är iaf för mig udda.

Mina kom lång upp i åren ibland på morgonen och la sig och gosade. Ibland ville de sova med mig också, men då var jag singel så plats fanns ju. Det var en mysgrej, tryggheten hade de ändå. Troligen skulle iaf 15 åringen fortfarande tacka  ja till att sova i min säng som en mysgrej om inte min man var hemma.

En nioåring som vill sova hos mamma/pappa är troligen inte trygg av någon anledning. Det behöver inte handla om att vara trygg i egen säng, det kan lika gärna vara att h*n är otrygg om sin roll i familjen. Kanske har h* n tills nu varit minstingen men är 'bortpetad' av syskonet som tagit över rollen som minstingen. Kanske har h*n till nu varit ensambarn och van vid att få all uppmärksamhet men får inte det nu längre.

Kanske handlar det om skolan osv osv.

Vad jag hade gjort i det läget är att tala med nioåringen, frågat efter orsaken till att h*n inte ville sova i egen säng. Jag hade också tagit en dag då och då med bara nioåringen och överlåtit syskonet till den andra föräldern (jag tolkar det som att nioåringen inte är gemensam).

Svar på tråden hur få 9-åringen att sova på sitt rum, i sin säng!?