• Anonym (orolig fru)

smärta i pung

Min man har sedan i våras haft smärta i sin högra pung, det håller i sig ca 3-4dagar och sedan försvinner det. Nu har han det igen, för femte gången i år, idag är det 3e dagen. Han har även märkt av en kula på ena testikeln. Vi har ringt varje morgon till vc, men får ingen tid. Onkologen måste få remiss från vc. Är det någon somm könner igen symptomerna?

• Svar på tråden smärta i pung
  • sextiotalist

Vad har onkologen med smärtan i pungen, onkologen är inblandad om man misstänker cancer och behandligen av cancer.

Smärta i pung brukar annars vara väldigt högprioriterat på akuten, så jag är väldigt fundersam på varför man inte tar emot er på VC.
    Nästa gång han får smärtorna, så får han ta sig till VC´s akuttid.
    vad det kan vara, det kan vara ett bråck (det känns inte hela tiden, utan kan komma och gå)

• Whitetrash86

Mannen hade ont vid ett tillfälle, ringde in och fick komma till akuten. Han hade testikelinflammation.

Varför tar han inte bara och går ner till VC så att han får hjälp?

• Anonym (orolig fru)

Oj skrev fel i ts, menar urolog! Problemet är att vår vc är värdelös. Finns aldrig tider, trotts att man kommer vid öppning och dom tar inte emot utan tidsbokning. Han har dragit sig för att söka vård, tror det ligger i genans. Akuten vill han inte sitta på, för här sitter man minst 4-5tim. Har kontaktat 1177 som mena på att via akuten kan han få hänvisning till urolog, så jag har framfört det till honom. Men han tvekar :/

• Whitetrash86

fast att sitta på akuten 4-5 timmar är ju betydligt mycket bättre och kortare än att gå runt och ha ont i 4 dagar flera gånger om och riskera både det ena och det andra.

• sextiotalist
    Anonym (orolig fru) skrev 2014-10-03 09:02:02 följande:

Oj skrev fel i ts, menar urolog! Problemet är att vår vc är värdelös. Finns aldrig tider, trotts att man kommer vid öppning och dom tar inte emot utan tidsbokning. Han har dragit sig för att söka vård, tror det ligger i genans. Akuten vill han inte sitta på, för här sitter man minst 4-5tim. Har kontaktat 1177 som mena på att via akuten kan han få hänvisning till urolog, så jag har framfört det till honom. Men han tvekar :/

nu vet jag inte var du bor, men både sambon och min tonåring har åkt in akut pga smärtor i pungen, max 30 minuter har de väntat och gick föra många i väntrummet.
    Vid ena tillfället så låg sambon på operationsbordet inom två timmar efter det han kommit in, när det gäller tonåringen konstaterade de bistetikelinflammation och vi var ute efter två timmar
  • Jonand

Hej!

Vill inte göra dig mer orolig men när min make hade ont i pungen så visade det sig vara testikelcancer. Det är bra prognos för lyckad behandling av det men att inte åka till akuten för man får vänta låter i mina öron vansinnigt.

Misstänker ni cancer så ring vc och stå på er om tid annars är det bara att ta med en bok och sätta sig och vänta på akten.

Min make "mörkade"sin smärta i flera månader (han var rädd och förskte stoppa huvudet i sanden) så jag är extra tacksam för att han är cancerfri idag trots att tumören fick massa onödig tid att växa på.

Lycka till!

Svar på tråden smärta i pung