• Riktigragger

    Överviktiga som gjort utredning?!

    Hej!

    Ska snart in och ha vårt första möte med en gynekolog på en privat mottagning här i länet.
    Det som jag fruktar mest av allt och som gör att jag är sjukt nervös inför detta möte är att jag är ganska tung i gumpen om man säger så.. Jag är överviktig och rädd att vi bara kommer få höra att det bara är att åka hem, gå ner ännu mer i vikt innan vi kan fortskrida vår utredning..

    Under detta år har jag gått ner 16 kg, tar en timmes promenad varje dag, småspringer emellanåt, gympa 2 gånger i veckan och äter bra mat. Jag hoppas att detta är ett bevis på att jag vill gå ner i vikt och att detta är en motivation.

    Är det någon som varit överviktig och gjort fertilitetsutredning? 

    Någon som kan lugna mina nerver lite med positiva historier/händelser kring detta?

  • Svar på tråden Överviktiga som gjort utredning?!
  • MiaIa90

    Hej jag sökte hjälp men fick avslag för jag vägde för mycket gjorde då en GBP op och gått ner 55kg så ska till Gyn nu igen på måndag får se vad dom säger hoppas på att få pregotime utskrivet.

  • Gweny

    Jag är överviktig, men det var inga problem för att göra utredning och få pergotime utskrivet. Varken privat eller landsting. Dock påpekades det från bägge håll att det är bra om jag går ner i vikt. (som jag såklart vet)

    det viktiga är också att ifall det sen visar sen att man behöver IVF, så har alla ställen en BMI-gräns. hos vissa ligger den på 30 andra på 35.  Vi kommer tillhöra Sahlgrenska, där är gränsen 35.

  • Riktigragger
    Gweny skrev 2014-10-03 12:34:52 följande:

    Jag är överviktig, men det var inga problem för att göra utredning och få pergotime utskrivet. Varken privat eller landsting. Dock påpekades det från bägge håll att det är bra om jag går ner i vikt. (som jag såklart vet)

    det viktiga är också att ifall det sen visar sen att man behöver IVF, så har alla ställen en BMI-gräns. hos vissa ligger den på 30 andra på 35.  Vi kommer tillhöra Sahlgrenska, där är gränsen 35.


    Okej, tack för ditt svar!
  • Decibel84

    Fick fantastiskt bemötande på sophiahemmet.
    men jag vet att jag väger förmycket för IVF, men tyckte iaf att det första bemötandet kändes kanon..få se nu på 2a besöket om det är en massa tjafs om min vikt

  • Ia84

    Jag var tvungen att ha ett BMI på 35 eller

    mindre för att börja med pergotime. Gick ner 18 kg o nådde BMI 35. Äter nu min fjärde kur pergotime. Fortsätter o försöker gå ner i vikt. Om det inte sig på pergotime så blir det ivf på Sahlgrenska o där är gränsen 35.

  • Riktigragger

    Kan uppdatera om hur det gått. Utredningen tog oss 1,5 månad och sen hade vi ett svar. Ingen Äl för mig och låg ämnesomsättning. Har fått Levaxin utskrivret och måste få till mina hormonvärden innan vi fortsätter vidare med Pergotime. Kan ta upp till ett år att ställa in rätt dos så nu har vi varvat ner och under tiden som det ställs in går jag ner i vikt.

    Har blivit bra bemött och vikten har inte varit det enda som vi pratat om.

  • Decibel84
    Riktigragger skrev 2015-01-05 22:21:04 följande:

    Kan uppdatera om hur det gått. Utredningen tog oss 1,5 månad och sen hade vi ett svar. Ingen Äl för mig och låg ämnesomsättning. Har fått Levaxin utskrivret och måste få till mina hormonvärden innan vi fortsätter vidare med Pergotime. Kan ta upp till ett år att ställa in rätt dos så nu har vi varvat ner och under tiden som det ställs in går jag ner i vikt.

    Har blivit bra bemött och vikten har inte varit det enda som vi pratat om.


    men va bra att du fått svar!
    lycka till!
Svar på tråden Överviktiga som gjort utredning?!