• Youwontremember

Bo i etta med bebis?

Är gravid i vecka 25+5 med första barnet och har ingen bostad då det efter några jobbiga månader tog slut med min sambo (barnets pappa). Söker lägenhet som en tok då barnet är beräknat att komma till världen 10 Januari men det finns verkligen INGA lägenheter som jag har råd med och har chans på att få då jag inte heller har så där jättehöga poäng. Men nu har det alltså kommit ut en etta på 43 kvm med separat kök som jag med mina poäng har goda chanser att få och dessutom har råd med, så frågan är: går det att bo i en etta ensam med ett litet barn? Tanken är ju inte att vi isåfall ska bo där i all evighet men hade ju varit skönt att kunna bo kvar åtminstone det första året. Just nu får jag vara hos mina föräldrar, bekymret där är ju att jag måste pendla 18 mil till mvc-besök och så och det är ju även 18 mil bort som barnets pappa befinner sig så hade ju verkligen velat ha något eget i närheten av honom när bebisen kommer. En annan positiv sak med ettan är att den är tillgänglig redan från December medans dom flesta andra inte är inflyttningsklara förens jan-feb och ingen kan ju veta om bebis vill komma redan i slutet av december. Är som ni kanske märker rätt desperat .. Någon annan som bor trångt? Tänker på detta när barnet sover, blir väl väldigt mycket att tassa på tå då? Tacksam för svar och tankar.

• Svar på tråden Bo i etta med bebis?
  • LaLola

Det går utmärkt vill jag påstå. En bebis tar ju ingen plats, vill vara nära o det är bara bra om de vänjer sig vid att sova med div ljud.
    En bekant till mig bor i en etta med sin 7-åring.

Men varför går du inte till MVC där du ska bo isf?

• Whitetrash86

absolut kan du det.

Kan man bo 2 vuxna i en etta så kan man absolut bo med en bebis/barn. Vi är 2 vuxna och 2 barn och bor i en 3a utan problem.
    Det finns även dom som bor trängre utan några som helst problem.

• LaLola
    LaLola skrev 2014-10-03 11:27:32 följande:

Det går utmärkt vill jag påstå. En bebis tar ju ingen plats, vill vara nära o det är bara bra om de vänjer sig vid att sova med div ljud.
    En bekant till mig bor i en etta med sin 7-åring.

Men varför går du inte till MVC där du ska bo isf?

Nu hajade jag det där med de 18 milen.
  • zemer

Går absolut. Jag, min man och dottern (2 år) bor i en 2:a på 43 kvm. Kan bli lite knäpp ibland på alla leksaker i vardagsrummet men man får komma på smarta förvarings möjligheter :)

• Birgitta02

Självklart kan du bo i en etta med ett barn! Vi är nog väldigt bortskämda i i-länderna med stora utrymmen. Så ta du lägenheten! Kan lova dig att det inte blir några bekymmer.

Om du börjar tassa på tå så kommer barnet vänja sig vid att det måste vara tyst när det sover. Du ska ha tv på. Du ska prata i telefon. Du kan diska och laga mat. Bebisar sover sig igenom krig och jordbävningar. Om de får vänja sig från start. Men vänjer du barnet från början att det ska vara tyst så kommer du få ett litet helsicke.

Lycka till1

• Annsiss

Klart man kan bo i etta men att tro att alla bäbisar tål ljud är att vara naiv. Vi hoppades att lillebror skulle klara av ljud och ljus för att slippa tassa på åt men efter månader av försök så fick vi inse att även han behöver lugn och ro och mörker för att sova ( precis som alla vi andra i familjen)

• Erfdgt

Vi känner ett par som bodde i ca 2år med sitt barn i en etta på ca 22kvm. Det var kanske inte optimalt, men det funkade. Jag tror nog att ni ska klara er ett par månader. Vänta ut lägenheten :)

• Birgitta02
    Annsiss skrev 2014-10-03 13:10:56 följande:

Klart man kan bo i etta men att tro att alla bäbisar tål ljud är att vara naiv. Vi hoppades att lillebror skulle klara av ljud och ljus för att slippa tassa på åt men efter månader av försök så fick vi inse att även han behöver lugn och ro och mörker för att sova ( precis som alla vi andra i familjen)

Jag menar att självklart ska ett barn ha lugn och ro. Och verkligen inga spotlights i ansiktet etc. Men en tv på låg volym och prat i lugn samtalston ger mer trygghet än oro.
  • Youwontremember

Tusen tack för alla svar! Har sökt ettan och hoppas på att få den då inflyttning isåfall som sagt kan ske redan i början av December

• EnGladPingvin

En kompis till mig bodde i en etta med två barn under flera år. Allt handlar om hur man organiserar. Hon sov i en bäddsoffa. Barnen sov i en våningssäng som var bakom ett draperi. Dagtid såg det ut som ett vardagsrum. Nattetid ett sovrum. I köket hade hon en tv på väggen och en datorhörna där hon kunde sitta utan att störa barnen när de sov och inte bli störd om barnen ville titta på tv när hon satt vid datorn. Gick alldeles utmärkt.

• Filip1990

Säger som de andra: varför skulle 43 kvm vara ett problem?

Jag har en bekant som bor med sin pojkvän på 22 kvm. Skulle då du och ett barn inte få plats på 43?
    Det är lugnt.

Förstår däremot din tveksamhet till det långa avståndet mellan lägenheten och främst pappan. Men om denna lägenhet är det bästa som du kan hitta om man ser till själva lägenheten så kanske du borde ta den av den anledningen. Du kan ju ändå fortsätta leta bostad!

Förstår inte vad du menar med poäng dock.

• Youwontremember
    Filip1990 skrev 2014-10-04 23:04:05 följande:

Säger som de andra: varför skulle 43 kvm vara ett problem?

Jag har en bekant som bor med sin pojkvän på 22 kvm. Skulle då du och ett barn inte få plats på 43?
    Det är lugnt.

Förstår däremot din tveksamhet till det långa avståndet mellan lägenheten och främst pappan. Men om denna lägenhet är det bästa som du kan hitta om man ser till själva lägenheten så kanske du borde ta den av den anledningen. Du kan ju ändå fortsätta leta bostad!

Förstår inte vad du menar med poäng dock.

Lägenheten ligger alltså i samma stad som pappan bor i Är medans jag letar boende som jag måste bo hos mina föräldrar och det är alltså dom som bor 18 mil bort från pappan och kommunen jag är skriven i så om jag får lägenheten så bor jag ca 10-15 minuters resväg från barnets far plus att lägenheten är inflyttningsklar redan i December så vill bebis komma tidigare har jag ett eget boende Om jag blir erbjuden kontrakt så tar jag den, tack för alla svar!
  • Madmoiselle

Det går jättebra! Fram till att barnet börjar krypa tar de knappt någon plats alls, och sedan kan du enkelt sätta fram en korg eller liknande där du kan lägga leksakerna du hon/han inte leker med dem.

• Youwontremember

Igår skrev jag kontrakt på ettan Så 1:a December flyttar jag, känns skönt att det löst sig med boende! Vill tacka så hemskt mycket för alla svar

• Filip1990
    Youwontremember skrev 2014-11-07 12:00:08 följande:

Igår skrev jag kontrakt på ettan Så 1:a December flyttar jag, känns skönt att det löst sig med boende! Vill tacka så hemskt mycket för alla svar

Grattis!

Önskar dig all lycka! i lägenheten och med ditt barn!

• CinnamonGirl

Det är klart det går! Min första lägenhet var en etta på 40 kvm, de som flyttade in efter mig var ett ungt par med en liten 1-åring. Det gick hur bra som helst även för dem! Man behöver inte ha så stort, vi är så idoktrinerade att vi ska ha stora läenhetereller hus och mycket saker...

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Bo i etta med bebis?