• Anonym (??)

Hur kommer min fp beräknas

Hej!

Vi försöker nu bli gravida med ett syskon. Dottern är född 2012. Min nuvarande fp (vilande) är beräknad på min timvikarieanställning mellan juni 2007-drc 2008. I januari 2009 började jag på universitetet.

Jag tar min examen i mitten av januari 2015 och en vecka senare börjar jag jobba heltid.

Låt oss tänka att jag blir gravid nu och beräknad förlossning sätts till mitten av juni. Då hinner jag ju jobba några dagari januari, hela februari, mars, april och maj. Alltså 4 hela månader plus några dagar.

Kommer dessa månader (lönen) räknas in i den nya fp?

Ha en trevlig helg

• Svar på tråden Hur kommer min fp beräknas
  • Försäkringskassan

Hej!

För att vi ska fastställa en sjukpenninggrundande inkomst, SGI ska man ha arbetat i minst sex månader eller att arbetet anses vara stadigvarande i minst sex månader.

Om du arbetade innan dina studier och har varit beviljad studiemedel under hela studieperioden kan den tidigare inkomsten vara vilande. För att du ska få din föräldrapenning utbetalt enligt din SGI de första 180 dagarna måste du uppfylla det så kallade 240-dagars villkoret. Det innebär att du ska ha rätt till en sjukpenning som överstiger 180 kronor per dag under 240 dagar (8 månader) innan barnets födsel. Om du inte uppfyller villkoret kommer din föräldrapenning att betalas ut på grundnivå, 225 kronor per dag de första 180 dagarna. Om du har rätt till en SGI kommer du från den 181:a dagen få föräldrapenning beräknad på din inkomst.

Har du ytterligare frågor kan du kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524.
    Hälsningar
    Doris, handläggare

• Anonym (??)

Jag har haft studiemedel hela tiden och har det även denna sista termin. Jag börjar jobba en vecka efter min examen.

Kommer de löner jag hinner få innan bf räknas in i min fp som för närvarande är baserad på min nuvarande vilande SGI? Jag är anställd på mitt kommande jobb minst 13 månader.

Ha en trevlig dag!

• Försäkringskassan

Hej!

Som min kollega har skrivit är grundregeln att du ska ha för avsikt att arbeta i minst sex månader. Jag kan därför inte svara på om din nya anställning kan ligga till grund för en ny SGI, utan det blir en bedömningsfråga när uppgifterna kommer in till Försäkringskassan. Om det nya arbetet anses vara tillfälligt kan det däremot fungera som ett SGI-skydd för din tidigare inkomst.

Tänk även på att det normalt inte får vara några glapp mellan olika perioder med SGI-skydd, som till exempel mellan studier och arbete.

Om du har fler funderingar rekommenderar jag att du kontaktar Kundcenter på telefon.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (??)

Hej!

Tack för svar.

Skyddas min nuvarande sgi och fp om jag tar ut fp och är hemma med dottern den veckan som glappar mellan examen och jobbstart?

Dessutom- är det så att barnet måste födas efter de 240 dagarna med fp-grundande inkomst eller är det beräknad förlossning som måste vara satt till efter 240-dagarsspärren? Vårt första barn kom 23 dagar innan beräknat datum....

Tacksam för svar

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, det stämmer att din SGI kommer att skyddas om du tar ut hel föräldrapenning under veckan som det finns ett glapp mellan studier och arbete.

Om barnet skulle födas tidigare än beräknat så gäller 240-dagarsvillkoret 240 dagar innan barnet föddes. Detsamma gäller om barnet skulle födas senare än beräknat, återigen gäller det 240 dagar innan barnet föddes.

Hälsningar

Ella, handläggare

Svar på tråden Hur kommer min fp beräknas