Phil and Teds Smart Lux?
Finns det någon här som har en Phil and Teds Smart Lux som kan berätta lite om den? Skulle vara till stor hjälp! Fördelar,nackdelar?
Finns det någon här som har en Phil and Teds Smart Lux som kan berätta lite om den? Skulle vara till stor hjälp! Fördelar,nackdelar?
Ja jag har en.
Jag gillar den men den har några nackdelar:
Handtaget är inte justerbart, endast en höjd, ganska högt. Fungerar för mig och min sambo som är långa, men min mamma som är 163 tyckte det var lite högt.
Den är smal vilket gjorde att vi i början sparkade i den lite på sidorna, har dock vant mig och sparkar inte längre i mer än ngn enstaka gång.
Fyller man korgen under med för mkt tyngd framåt så går hjulen i, vilket har skavt ett litet hål på vår varukorg då jag haft en stor skötväska liggande i. Materialet i sitsen känns som det lätt kan bli smutsigt så jag har sytt en dyna till det, då det känns svårt att bara torka av.
Varukorgen är i vägen/fastnar lite när man ska fälla upp vagnen så man måste rätta till den för att få upp den ordentligt.
Hävstångseffekten är lite dålig då handtaget är relativt kort , fast högt. Min son är liten än så länge och väger inte så mkt så än fungerar det bra ändå.
Fördelar då:
Lättsvängd och jättebra i trånga butiker, kommer lätt in genom alla dörröppningar på bussar, etc. Var helt kanon att ha med till England där gatorna är trånga.
Hjulen fram går att låsa när man går på lite ojämnare underlag.
Många lägen för barnet att sitta och ligga i. Perfekt att lägga ner i fullt liggläge när sonen somnar. Han började använda den innan han hade kunnat sitta rätt upp, men det var inga problem då han fick en skön position med lite halvlutande.
Bromsen krånglade lite i början, men det var superlätt att fixa själv med att snurra lite på vajern.
Den tar inte upp så mkt plats i bilen så den skymmer inte sikten bakåt.
Sammanfattningsvis så är det en bra stadsvagn, som fungerar på lite ojämnare underlag, men jag skulle inte använda den varje dag på landet. Man får nog en bra vagn för pengarna och den går ju att använda från födseln även om jag inte gjort det. Det är dock ingen "packåsna".
Tack! Hur fungerar den att köra på grusvägar och i terräng? Vi bor i stan men åker till landet då och då, främst på sommaren, och det vore bra om den inte är "omöjlig" att köra i lite mer terräng.
Den går att köra på grusväg och lättare terräng eftersom bakhjulen är stora lufthjul och framhjulen är låsbara. Bor själv på landet. Det blir lite skumpigt, men min son verkar inte tycka det är för mkt skump då han somnar gott i den. Tror att skumpandet går att jämföra med BRIO Go, som några vänner har. Har dock en kronan vagn (2011) också som är betydligt mjukare att köra på landet men som jag tycker är för otymplig att lasta i och ur bilen och gå omkring med på stan. Sonen sitter dessutom bättre i smart luxen än så länge :)