Meningen med livet utan barn
När jag tänker tillbaka på mitt "vuxna" liv har jag alltid haft fokus på något, något som upptagit stor del av mitt grubblande. När jag var 20 skulle jag exempelvis bestämma mig för vad jag ville utbilda mig till, när jag var 25 handlade det om var jag skulle bosätta mig, när jag var 28 skulle jag besluta mig för att gifta mig eller ej och när jag var 30 år fick min älskade pappa cancer och gick bort, vilket självklart tog mycket av min energi. Nu är jag dock på en plats i livet där de flesta pusselbitar ligger på plats. Jag är 32 år, gift med en fantastisk man, har ett bra och välbetalt jobb som jag trivs på, har en fin lägenhet i centrala stan och har förmånen att kunna resa utomlands flera gånger om året på semestrar.
Med andra ord är mitt liv perfekt. Men kanske för bra? För nu har jag helt plötsligt fått tid att grubbla på vad som egentligen är meningen med livet, det vill säga vilket syfte jag har och vilken roll jag spelar för min omvärld. Och om jag ska vara ärlig så inser jag att jag är meningslös. Visst har jag vänner och familj som älskar mig, men i det stora hela är jag utbytbar.
Det som sägs vara meningen med livet är ju barn. Och det har jag inga. Och har efter flera års utredning och div IVF-försök också fått inse att det inte kommer att bli några för mig. Finns det då inget syfte för mig? Antar att detta kanske är fel forum att ta upp detta då de flesta här faktiskt har barn, men jag behöver hjälp! Hur ger jag mitt liv mening utan barn? Fokusera på jobbet säger många. Och jag älskar mitt jobb, men vill absolut inte att det ska vara det viktigaste i mitt liv, utan behöver något större. Någon som har några tips?