• DetGodaLivet

Jag är "dagmamma" -fråga mig vad du vill!

Inspirerad av tråden "jag jobbar på nattis -fråga mig vad du vill" så tänkte jag erbjuda mig att svara på ev. frågor om Pedagogisk Omsorg (familjedaghem) som barnomsorgsform.

• Svar på tråden Jag är "dagmamma" -fråga mig vad du vill!
  • Mercurialis

Vad har du för utbildning?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Praktikant
    DetGodaLivet skrev 2014-10-05 07:50:28 följande:

Inspirerad av tråden "jag jobbar på nattis -fråga mig vad du vill" så tänkte jag erbjuda mig att svara på ev. frågor om Pedagogisk Omsorg (familjedaghem) som barnomsorgsform.

Jag har hört att dagmammor tjänar 40-50 tusen. Stämmer det? Eller ligger lönen på 25-30?
  • DetGodaLivet

Jag har i grunden en lärarutbildning mot grundskolans tidigare år + specialpedagogisk påbyggnad .. Men det var på den tiden som förskollärare och lärare läste all pedagogik/didaktik ihop så det är ändå en relevant utbildning.

Lönen är lite svår att svara på då jag driver mitt bolag som enskild firma och då har man inte lön på riktigt samma sätt. Inkomsten är dessutom varierande beroende på antalet barn jag väljer att ta emot. Men jag tjänar bättre än i min tidigare kommunala tjänst som lärare/förskollärare.

• DetGodaLivet

Jag har 5 barn i min grupp just nu. Från våren kommer jag att ha ca 8 barn + en deltidsanställd.

De faktiska öppettiderna/arbetstiderna beror ju på barnens scheman men ramtiderna är 6.30-18.30

Väljer jag kortare öppettider minskas bidraget med motsvarande procent.

• DetGodaLivet

Om jag blir sjuk får föräldrarna välja att själva ta vab från försäkringskassan eller att lämna barnet hos en annan privat aktör (dagbarnvårdare eller förskola) som då fakturerar mig för platsen. Hittills har alla familjer valt vab-lösningen. De väljer det vid ansökan inte gång för gång.

Om jag skulle bli sjukskriven en längre tid måste jag givetvis hyra in en vikarie att arbeta i mitt ställe.

Svar på tråden Jag är "dagmamma" -fråga mig vad du vill!