• Anonym (Mia)

Plötslig klåda i hårbotten

Sedan en vecka tillbaka så har jag haft kliande hårbotten, ibland försvinner det, kliar jag på det kliar det mer, ignorerar jag det tillräckligt länge så försvinner det för en stund

Jag har börjat fundera på vad det beror på. Jag har nog torr hårbotten sedan innan, men det har aldrig kliat förut. Jag har en hårbottengel för torr hårbotten som inte verkar hjälpa mot klådan. Jag misstänker också att jag har (mild) mjäll och i så fall har jag haft det länge.

Vad är som plötsligt kan få hårbotten att klia? Jag har inte bytt schampo på senaste tiden så det är inte det. Det enda som jag kan tänka just nu är "löss", men jag har inte varit så nära en annan människa på flera veckor.

Hjälp? :/

• Svar på tråden Plötslig klåda i hårbotten
  • Anonym (annon-nym)

eksem, eller psoriasis?

• Anonym (Höst)

Du kanske har löss?

Jag hade löss och det kliade som värst när håret va nytvättat, det lugnade ner sig när håret blev "smutsigare" och därför misstänkte jag mitt schampo/balsam.

• Lovisa09

Luskamma och se om det är löss.

Annars skulle jag gissa på mjälleksem. Kan driva en till vansinne av klådan, jag fick tillslut kala fläckar för jag kliat så mycket. Fick medicin i hårbotten ( kortisonlösning) och nått schampoo. Blev bra på några veckor.

• Anonym (Mia)

Tack för era svar, jag får nog gå och köpa en luskam från apoteket och se ifall jag har löss... om jag inte ser nå löss så får jag väl köpa ett av de där kraftigare mjällschampona som de har.

• Snutten6
    Anonym (Mia) skrev 2014-10-05 16:11:10 följande:

Tack för era svar, jag får nog gå och köpa en luskam från apoteket och se ifall jag har löss... om jag inte ser nå löss så får jag väl köpa ett av de där kraftigare mjällschampona som de har.

Testa att smörj in hårbotten med kortison på kvällen , för klåda.
    Barnolja på morgonen och gå till kvällen, för att fukta hårbotten. 

Vet hur det är !
  • Anonym (Mia)
    Snutten6 skrev 2014-10-05 16:25:55 följande:
    Testa att smörj in hårbotten med kortison på kvällen , för klåda.
    Barnolja på morgonen och gå till kvällen, för att fukta hårbotten. 

Vet hur det är !
    Tack för tipset :) 
  • Anonym (Mia)

Jag har precis gjort en luskamning på mig själv nu (vilket inte var lätt) och jag såg inte en enda lus, men det "mjäll" som kommer med är som runda små bollar med en liten svans (en del iaf), kan det vara lusägg? 

• Stårschan
    Anonym (Mia) skrev 2014-10-06 10:43:24 följande:

Jag har precis gjort en luskamning på mig själv nu (vilket inte var lätt) och jag såg inte en enda lus, men det "mjäll" som kommer med är som runda små bollar med en liten svans (en del iaf), kan det vara lusägg? 

Kolla om du har något som fortfarande sitter kvar på ett hårstrå. Mjäll och skräp brukar gå lätt att blåsa/peta bort, medan lusägg sitter som fastklistrade på hårstrået.
  • Anonym (Mia)
    Stårschan skrev 2014-10-06 10:57:35 följande:
    Kolla om du har något som fortfarande sitter kvar på ett hårstrå. Mjäll och skräp brukar gå lätt att blåsa/peta bort, medan lusägg sitter som fastklistrade på hårstrået.
    När jag luskammade fick jag ut ett hårstrå som hade en klump på sig, Lyckas inte få någon bra bild på det men infogar en ändå:

Ursäkta att bilden blev lite stor.
    Är det garanterat löss om det ser ut såhär? Jag antar att det kanske är bäst att börja behandla för det trots att jag inte hittar några löss...
  • Heranell

Det ser definitivt ut som lusägg. Köp medel och behandla två gånger med en veckas mellanrum. Efter det kamma i ett par veckor för att du ska vara säker på att allt är borta.

Själv fick jag klåda av lusmedlen. Brukar smörja håtbotten med HTH ibland på kvällen innan jag ska tvätta håret (gör det alltid på morgonen). Det hjälper lite.

• Anonym (Mia)

Okej, jag antar att jag får köra på det, usch vad trist!

• Anonym (Mia)

Gjorde just en behandling och luskammade säkert ca en halvtimme efter det. Hittade inte en enda lus. Jag förstår ingenting, är de så små/genomskinliga att de inte syns på en metall-luskam? Det mesta som kom med kammen var mjäll... Kan mjäll forma ägg-liknande saker? Jag vet inte vad jag ska tro.

• Heranell

Det är nästan omöjligt att luskamma sig själv effektivt. Du har ingen som kan hjälpa dig?

• Anonym (Mia)

Jag har ingen i min närhet här, kommer dock få besök om några dagar, antar att jag få hålla ut tills dess...

• Anonym (Mia)

Kan säga att det fortfarande kliar...

• Phalaenopsis

Trist att ha löss, men du blir i alla fall av med det efter behandling. De andra sjukdomarna brukar man få dras med. Så... Grattis!!! Flört

• Heranell

Behandla en gång till inom en vecka. Sen är ju medlen uttorkande i sig, så du kan få klåda av dom också.

• Anonym (Mia)

En av mina vänner fick kamma igenom mitt hår igår med luskammen, hon hittade inga gnetter och inga löss, däremot såg hårbotten irriterad ut. Nu måste jag lista ut vilken av mina hårprodukter som har orsakar det...

Svar på tråden Plötslig klåda i hårbotten