• Anonym (Undrande)

Fan vad det ska ätas hela tiden!

Jag fattar verkligen varför föräldrar ska stoppa i sina barn i förskoleåldern mat heeeela tiden!
    Min dotter var och lekte hos en kompis för några dagar sen. Den familjen hade ätit frukost vid 9.00 för att sen fika vid 10.30 för att den ta en frukt vid 12.00 och sen lunch vid 13.00.
    Efter det var det dags för mellis vid 15.00 och sen middag vid typ 17.00. Och efter det var det självklart lördagsmys med godis och chips.
    Jag och mitt barn höll på att storkna av det vi hann stoppa i oss när vi var där. Jag har sett det här hos många bekanta med barn. Det hinna med att äta och fika totalt 6-8 gånger på en dag.
    Jag kan köpa att vissa människor behöver äta oftare än andra för att hålla blodsockret stabilt. Men inte typ varannan timme!
    Vad tänker ni om det här?

• Svar på tråden Fan vad det ska ätas hela tiden!
  • Anonym (Wildrat)

Äter man mycket socker så blir man hungrig och fa sugen på mer fort. De här verkar dock lite extrema. De kanske fortfarande är inställda på amningsschema?

• Tow2Mater
    Anonym (Undrande) skrev 2014-10-05 16:46:02 följande:

Jag fattar verkligen varför föräldrar ska stoppa i sina barn i förskoleåldern mat heeeela tiden!
    Min dotter var och lekte hos en kompis för några dagar sen. Den familjen hade ätit frukost vid 9.00 för att sen fika vid 10.30 för att den ta en frukt vid 12.00 och sen lunch vid 13.00.
    Efter det var det dags för mellis vid 15.00 och sen middag vid typ 17.00. Och efter det var det självklart lördagsmys med godis och

Det "normala" är ju frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, och ev kvällsmål om middan äts tidigt. Du tycker en sak till blir "heeela tiden"?
  • Tow2Mater

Jag och mitt barn höll på att storkna av det vi hann stoppa i oss när vi var där.

Kanske ni måste lära er att inte överäta vid varje tillfälle?
  • Anonym (ovanligt)

Att äta lunch och middag med 4 timmars mellanrum är nog väldigt ovanligt. Varför tror du att det är så man äter i hemmen?

Att små barn ska äta lite och ofta är vedertagen fakta. Små barn kan inte äta tillräckliga mängder för att ha energi 5-6 timmar mellan målen. Lite kostkunskap kan jag tipsa dig om att läsa då det är både nyttigt och intressant att veta mer.

• Anonym (ovanligt)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-10-05 16:58:41 följande:

Äter man mycket socker så blir man hungrig och fa sugen på mer fort. De här verkar dock lite extrema. De kanske fortfarande är inställda på amningsschema?

Var stod det att familjen åt mycket socker?
  • LaLola

Jag och mitt barn höll på att storkna av det vi hann stoppa i oss när vi var där.

Varför åt ni så mycket vid varje tillfälle då? Om ni inte var hungriga menar jag...
  • sextiotalist

Jag kan också uppleva att vissa stoppar i sig mat hela tiden. Även om man knappt äter något så hinner man inte bli hungrig.

Nu är vi inte små barn längre (men inte tätare än tre timmar mellan målen var det som gällde för mitt barn när han var i förskoleåldern, om han skulle äta något alls) Men här kan det gå 5-6 timmar mellan målen ibland.
    Både jag och tonåringen måste vara vaken en bra stund innan vi kan äta första målet

• LaLola
    sextiotalist skrev 2014-10-06 08:48:16 följande:

Jag kan också uppleva att vissa stoppar i sig mat hela tiden. Även om man knappt äter något så hinner man inte bli hungrig.

Men man måste väl inte äta alls om man inte är hungrig?
  • Anonym (ovanligt)
    sextiotalist skrev 2014-10-06 08:48:16 följande:

Nu är vi inte små barn längre (men inte tätare än tre timmar mellan målen var det som gällde för mitt barn när han var i förskoleåldern, om han skulle äta något alls) Men här kan det gå 5-6 timmar mellan målen ibland.
    Både jag och tonåringen måste vara vaken en bra stund innan vi kan äta första målet

Rekommendationen för små barn är att de ska äta varannan timme. Det betyder inte att de äter hela frukter och smörgåsar som mellanmål, utan kanske en 1/4 frukt eller en halv skiva knäckebröd med lite margarin och grönsaker.
  • sextiotalist
    LaLola skrev 2014-10-06 09:07:55 följande:
    Men man måste väl inte äta alls om man inte är hungrig?
    Det kan vara bra att äta så man inte blir vrålhungrig, jag tycker det är lite småjobbigt att jag inte känner hunger, det kan betyda att jag har ett blodsocker nere på botten när jag t.ex vill springa och det är inte bra.
    Så om jag vill springa, så är jag tvungen att se till att jag äter, även om jag inte är hungrig, i lagom tid innan jag ger mig ut,
Svar på tråden Fan vad det ska ätas hela tiden!