Vad bör blodtrycket ligga på?
Mitt blodtryck brukar ligga runt 110/60, men nu senast så låg det på 95/55. BM frågade om jag känner mig yr, men det gör jag inte.
Mitt blodtryck brukar ligga runt 110/60, men nu senast så låg det på 95/55. BM frågade om jag känner mig yr, men det gör jag inte.
95/55
va väldigt lågt
jag ligger stabilt på
115/78
126/76
119/77
120/80
120/75
132/77
Jag har legat på 120/60 hela graviditeten
Blodtrycket bör ligga under 140/90. Tror det är rätt vanligt att det sjunker lite i början/mitten av grav för att sedan öka något mot slutet igen...
Det ska ligga under 130/85 för att vara normalt. Att du ligger på 95/55 är helt normalt.
det ska ligga under 140/90...jag har legat i 140/90 o det är bara på gränsen till för högt
140/90 är dock inget normalt blodtryck, även om det inte är någon indikation för att starta förlossningen i förtid eller lägga in dig.
jag har haft bra koll på mitt blodtryck även innan jag blev gravid o alla läkare jag har träffat säger att dt får inte gå över 140/90....
nu har jag under graviditeten just nu 130/85
och vad som är normalt är olika från person till person...det som är normalt för dig är oftast det du har på inskrivningen....
i mitt fall 130/80
Mitt blodtryck har legat på 90/50 hela graviditeten. Nu sist hade det gått upp till 95/55, ja blev jätte lycklig! :) Om ja säger till folk runt omkring va ja har för blodtryck tror de att ja skämtar å säger att ja typ inte kan pumpa runt till mina organ å borde va halvdöd. :)
Men BM säger att de e lugnt å ja e inte yr eller så.
Gränsen för högt blodtryck för en MEDELÅLDERS MAN (ligger betydligt högre än en ung kvinna) går vid 140/90. För en diabetiker går gränsen vid 130/80 för att räknas som högt blodtryck. En ung kvinna ska inte ha ett blodtryck över detta, då är det faktiskt inte normalt. Man kan ligga lite högre under graviditet än vad man gör i vanliga fall, men det ska inte stiga för mkt, då måste de ha koll även om du ligger under gränsen.
då får jag ringa runt till alla läkare som sagt till mig vart min gräns går...att de har haft fel..
och eftersom jag har haft mkt yrsel har jag träffat många olika läkare för att få en diagnos vad min yrsel beror på och det handlar om 3 läkare o sen min barnmorska har aldrig sagt något om mitt blodtryck...inte heller läkaren på spec förlossningen
ett normalt blodtryck ska ligga under 140/90..
det kan öka i slutet av graviditeten det e rätt vanligt.. glömde skriva de :/
Jag hade 95/50 sist jag mätte hos BM, men känner mej inte alls särskilt yr eller något :)
Man kan tänka så här runt 100+ ålder är bra! Ju äldre man blir desto högre blir det! Men sen vet jag inte exakt!
Hurdå 100 + ålder? Skulle jag ha 125 och sen? Eller 100/25?
Förklara gärna, lät intressant!
hmm okej! Jo då skulle du få runt 125/80! Det är bara ett tips jag fått att man tar 100+ ålder!
Min bm sa till mig när jag mätte sist att 140/90 är vad de räknar som för högt, själv hade jag ökat till 140/85 och ska på extra koll. Har legat på 120/70 till 130/80 och nu till 140/85.
Har legat lite högt hela tiden den här graviditetetn och nu ligger jag på 139/93 och ska även jag gå på extra koll fram över!!!
Det är tydligen inte farligt att ha lågt blodtryck - jag har själv 100/ ? (någon som vet varför man har två siffror?) - däremot kan man känna sig yr - och i värsta fall svimma. Har man lågt blodtryck har man större marginaler så det inte riskerar att bli för högt. Har man däremot för högt blodtryck är det inte bra. Men enligt min BM ger lågt blodtryck mer symtom än högt...