• Anonym (Akalla)

Köpa brf i Akalla

Någon här som bor i Akalla? Jag funderar på att köpa ett brf radhus i Trädgårdsstaden i Akalla. Området ser charmigt och gulligt ut (Trädgårdsstaden alltså) och planlösningen för 3-or och 4-or passar mig. Men hur är det att bo där? Är det lugnt och hur är det uppe i centrum? Kan tillägga att jag är en kvinna 50+ så jag är inte beroende av dagis, skola etc i närområdet.

• Svar på tråden Köpa brf i Akalla
  • Vickan I

Akalla är inte charmigt el lugnt. Kanske just den lilla gatan men inte runt centrum och t-banan. Det ligger ihopväxt med Husby som är än värre. Mkt inbrott. Har du koll på områdena? Vart bor du nu?

• NKmamma

Skulle inte flytta dit om jag var du. Det är inte särskilt lugnt där. 

• Anonym (Akalla)

Bor du/har du bott i Akalla? Jo, jag har koll på att Husby inte är speciellt trevligt. Dock har jag aldrig känt mig hotad de fåtal ggr jag besökt området. Vad är det för typ av inbrott? Bil? Lägenhet?
    Jag bor för närvarande i Bergshamra (Solna) men skulle gärna bo lite större samt gärna med en lite uteplats. Dock inte att tänka på här där jag bor nu. Jag såg en trea på Hemnet här där jag bor för någon vecka sedan som var intressant, 73 kvm och den såldes för 3 995 000 kr.

• Anonym (Akalla)
    NKmamma skrev 2014-10-05 22:18:53 följande:

Skulle inte flytta dit om jag var du. Det är inte särskilt lugnt där. 

Har du bott/bor du där?
  • NKmamma
    Anonym (Akalla) skrev 2014-10-05 22:19:47 följande:
    Har du bott/bor du där?
    Ja har bott där. Och det har inte blivit bättre sen dess.
  • Anonym (Akalla)
    NKmamma skrev 2014-10-05 22:30:44 följande:
    Ja har bott där. Och det har inte blivit bättre sen dess.
    Kan du beskriva lite närmare vad som är problem? Många avråder från att flytta dit men jag skulle behöva veta exakta skäl för att bättre kunna ta ställning. Diskuterade detta på jobbet och då sa många att dagis och skolor inte är bra. Nu är jag inte i behov av dessa så det är andra saker som är viktiga för mig.
  • NKmamma
    Anonym (Akalla) skrev 2014-10-05 22:42:41 följande:
    Kan du beskriva lite närmare vad som är problem? Många avråder från att flytta dit men jag skulle behöva veta exakta skäl för att bättre kunna ta ställning. Diskuterade detta på jobbet och då sa många att dagis och skolor inte är bra. Nu är jag inte i behov av dessa så det är andra saker som är viktiga för mig.
    Förstörelse, bråk/misshandel, och inbrott.
  • Vickan I

Ja som ovan säger mkt skadegörelse och inbrott i bostäder, en del personrån osv. Stökigt och bråkigt runt centrum och i t-banan. Särskilt på kvällar och helger. De kommer från Tensta, Husby och Kista och drar sedan runt i områdena. Mkt fulåkning på trimmade mopeder på gångvägarna. Delar av Akalla ingick i kravallerna som var när de tände eld på bl.a. bilar och blockerade framfarter. Ambulans, brandbil och polisbil åker gärna inte in själva för det blir bråk och stenkastning. Arbetar som polis i Västerort och där ingår Akalla och skulle inte rek att köpa en bostadsrätt där. Områdena där ute blir tyvärr inte bättre som det är nu. Hemskt tråkigt. Är uppvuxen där ute (Husby, men många år sedan) och hela området var helt annorlunda då. Barnen kunde vara ute och det var trevligt. Nu har de mesta slagit igen, det är skräpigt och klotter och de butiker som finns kvar har järngaller för fönstren. Jag antar att det är priset som avgör läget? Fundera lite mer över varför det är så "billigt". Även om du inte känner dig rädd när du ute el hemma så är det inte så trevligt där heller. Men det där känner du ju bäst själv.

• Anonym (Ea)

Jag har en bekant som bor på Sibeliusgången i Akalla och hon har aldrig haft några problem.

Svar på tråden Köpa brf i Akalla