• Webbredaktör

    Hur känner du inför livmoder-transplantationer?


    En kvinna från Göteborg är den första i världen som fött barn efter att ha fått en livmoder från en donator. Bebisen, Vincent, fyllde en månad i helgen och är nu hemma hos sina föräldrar.

    Kvinnan fick en livmoder från en nära vän till familjen förra året. Professor Mats Brännström, forskare vid Göteborgs universitet och överläkare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, säger att pojken är ?fantastisk.?
    ? Det bästa är att se föräldrarnas glädje och hur glada barnet gjorde dem, säger han till nyhetsbyrån AP.


    FORUM: Hur känner du inför livmoder-transplantationer?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-06 11:00
    Mer att läsa: www.familjeliv.se/foralder/1.3485989
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur känner du inför livmoder-transplantationer?
  • UCharlotte

    Fantastiskt att sjukvården klarar av att byta kroppsdelar och annat på varandra efter behov.

    Men precis lika skrämmande.


    Intellekt i bimbodräkt
  • Mascaraklumpar

    Det känns lite oetiskt tycker jag, med tanke på riskerna och att det egentligen är en onödig transplantation. Men givetvis är det kul att en av transplantationerna lyckats.

  • Zinfandel
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-06 13:04:05 följande:

    Det känns lite oetiskt tycker jag, med tanke på riskerna och att det egentligen är en onödig transplantation. Men givetvis är det kul att en av transplantationerna lyckats.


    Onödig??!??!
  • Mascaraklumpar
    Zinfandel skrev 2014-10-06 13:20:09 följande:

    Onödig??!??!


    Obefogad, omotiverad, överflödig.
  • Åttiotalist

    Kul för henne men det får mig att fundera på hur långt vi ska gå för att någon inte kan få barn. Få barn är ingen rättighet direkt. I slutändan ska någon finansiera allting och det är inte den enskilda vårdtagaren som betalar allt. 

  • UCharlotte
    Åttiotalist skrev 2014-10-06 13:30:42 följande:

    Kul för henne men det får mig att fundera på hur långt vi ska gå för att någon inte kan få barn. Få barn är ingen rättighet direkt. I slutändan ska någon finansiera allting och det är inte den enskilda vårdtagaren som betalar allt. 


    Jag tenderar att hålla med. 
    Hur långt får man dra det egna behovet? Om kroppen inte kan få barn så kan den inte. 

    Å andra sidan skulle jag personligen vilja ha ett eget barn till varje pris och skulle kanske skita i samhället och kostnaderna det medförde om det gällde mig.

    Människan är i grunden en extremt självupptagen art.
    Intellekt i bimbodräkt
  • Bebelle

    Det är jättebra tycker jag! Mkt bättre än ägg-spermie-donation eller surrogatmödraskap. Med livmoderstransplantation behöver ingen gå igenom en graviditet och förlossning åt någon annan och inget barn blir berövat sitt biologiska/genetiska ursprung.

  • Jag är bara jag
    UCharlotte skrev 2014-10-06 13:34:03 följande:
     
    Om kroppen inte kan få barn så kan den inte. 

    Du är m.a.o emot all fertilitetshjälp då?
  • Buongiorno
    Jag är bara jag skrev 2014-10-06 15:19:51 följande:

    Du är m.a.o emot all fertilitetshjälp då?
    Det behöver inte vara svart eller vitt. Få barn är som sagt ingen rättighet alla kvinnor automatiskt föds med. 
  • Jag är bara jag
    Buongiorno skrev 2014-10-06 15:21:58 följande:
    Det behöver inte vara svart eller vitt. Få barn är som sagt ingen rättighet alla kvinnor automatiskt föds med. 

    Nej,men var vill ni dra gränsen då? Det är i regel såna som haft lätt att få barn som yttrar sig om att den och den hjälpen inte borde finnas-en del tycker ju det är meningen att man inte ska ha barn och vill således förbjuda ALL hjälp!- så därför undrar man ju...
Svar på tråden Hur känner du inför livmoder-transplantationer?