• Anonym (Mia)

Är det fler som tycker sig känna igen folk hel tiden?

Jag tycker mig ofta känna igen folk. Det är så illa att jag glatt kan utbrista i ett "men HEEJ" till främlingar på stan. Efter bara ett par sekunders närmare granskning blir jag osäker på om vi har setts och efter någon minut inser jag att vi inte har det.

Tyvärr, får man väl säga, har jag ett jobb där jag träffar främlingar hela tiden och där tycker jag mig också känna igen dem, med pinsamma blickar och kommentarer som följd. Det är SÅ PINSAMT!

Är jag helt ensam om det här, eller finns det fler som också hälsar glatt på främlingar och frågar hur de haft det sedan senast?

• Svar på tråden Är det fler som tycker sig känna igen folk hel tiden?
  • Anonym (Mia)

Jag får alltså acceptera att jag är ensam om det här.

• Anonym (vet inte)

Det är nog mer vanligt att man inte känner igen folk som man sett förut. Gissar att det kan ha nåt att göra med hur hjärnan känner igen ansikten. I ditt fall kanske du ser mer likheter än skillnader och därför tycker dig känna igen så många. Det finns väl ett speciellt område i hjärnan för ansiktsigenkänning och det funkar väl helt enkelt olika för olika personer. Såg ett program på tv där folk inte kände igen sina egna partners trots att de varit gifta i många år. Snacka om funktionshinder.

• bellamy

Jag har börjat göra det nu på äldre dar. Det är människor jag ser på stan och människor på TV. Det händer så ofta så jag förstår att det inte är verkligt, för jag har inte känt så förut. Kan det vara att man har mött så många männsikor i sitt liv så man har börjat se likhetr i ansikten med dem? Glad

• Anonym (Ja)

Jag jobbar på en vårdavdelning på ett sjukhus.
    För något år sedan fick vi in en ny patient som jag kände igen utseendet på men kunde inte placera var jag hade sett människan.
    Så jag presenterade mig med namn och titel, frågade "var har vi setts förut"?
    Patienten svarade att vi inte har träffats förut men att jag har säkert sett .........på TV eftersom h*n är skådespelare. 
    Och jodå, h*n är med i 3 av mina favoritfärger.

• Anonym (Umi)

När jag hade flyttat till en storstad på andra sidan jordklotet och hade en ganska rejäl släng av hemlängtan så tyckte jag mig känna igen folk (hemifrån) i folkvimlet löjligt ofta. Det var väl min hjärna som undermedvetet försökte få mig att hitta mina vänner bland alla främlingar. Dock höll jag mig från att hejja på dem, även om det var svårt att dölja en del "double takes" jag gjorde. Att jag sedan av en slump sprang på min före detta granne i en toalettkö på en restaurang, gjorde det ju inte bättre.

Det hela lugnade ner sig när jag kommit över kulturchocken, men det är ett märkligt fenomen hur hjärnan kan luras.

Svar på tråden Är det fler som tycker sig känna igen folk hel tiden?