• Anonym (blir tokig!)

1-åring är omöjlig att natta! :(

Blir tokig snart!
    Varje nattning är lika jobbig, en kamp varje kväll! Barnet är 1 år och har alltid haft svårt att komma till ro och sovit dåligt. I perioder har det gått bättre. 

Nu ser det ut så att vi vid 19.00 ger välling i soffan. Då blir hon lugn och somnar ibland (vaknar dock oftast efter en kort stund). 
    Idag somnade hon inte utan blir hyper övertrött istället. Skriker hysteriskt, vad man än gör, vaggar, sitter i famn osv. inget funkar! 
    Hon vill bara vara vaken och dra ut leksaker osv. 
    Om hon inte somnar med nappflaska går vi och vaggar henne tills hon somnar men känner att det inte funkar länge.  
    Önskar hon bara kunde somna i sin säng. Hur får man dem att göra det?

• Svar på tråden 1-åring är omöjlig att natta! :(
  • Anonym (blir tokig!)

Ca 1 timma på förmiddagen och ibland en eftermiddagslur på 20-30min

• strojes

Alla mina barn har blivit svårsövda på kvällarna runt 1 år och då drog vi ner på dagsvilan. 
    Innan 1 år sov de en stund på fm och en på em. Vi tog bort fm-luren och gav ett mellis istället. Såg då till att ta mig till öppna förskolan för att sysselsätta barnet på fm för att undvika att få en lur då. Detta krävdes bara några dagar innan den nya rutinen med en lur på dagen kommit iordning.

Äter hon bra på dagen? Och framförallt framåt eftermiddagen och kvällen? 

• Anonym (blir tokig!)

Det får vi testa. Det är inga problem att hålla henne vaken så blir nog lätt att ändra. 
    Men det konstiga är att hon verkligen är supertrött ganska tidigt på kvällen så fattar inte varför hon totalvägrar. Kanske övertrött då? 

Hon äter jättebra. Sista målet vid ca 17-18 sen välling då vid 19

• sextiotalist

Hon kanske behöver lite mer sömn på eftermiddagen. En del barn behöver sömn för att få en bra nattsömn, för andra barn är det tvärtom
    Min grabb sov två timmar varje eftermiddag och vi hade ytterst sällan problem med nattningen. 
    Men vi la inte honom förrän vid 20-tiden, då sov han snällt fram tills fem på morgonen (nix, det spelade ingen roll om vi la honom senare, han vaknade samma tid, men var gnälligare)

• Anonym (blir tokig!)

Tror inte hon behöver sova mer på eftermiddagen för innan sov hon längre men vi kortade ner bara för att då var hon inte så trött på kvällen sen. 
    Funderar på om det är tänder eller nåt nu igen. Brukar ju påverka sömnen :/

• Anonym (?)

Varför ger ni vällingen i soffan? Står tvn på? Lägg er i er säng eller sitt i en fåtölj i hennes rum och läs en bok, ge välling där, släck lampan och mys.

Jag tippar på övertrötthet framför tänder. Jag tycker att besvär med tänder yttrade sig under nattsömnen och inte vid läggningen.

• vampyria2

Jag skulle tipsa om att natta henne där hon ska sova, barn vaknar till lite lärt då och då när de sover och känns det annorlunda mot när de somnade in så vaknar de lätt lite för mycket och efter som de har sovit ett litet tag så kommer de ha svårt att komma till ro igen.

• Anonym (ò.Ó)

vår sjukt aktiva och pigga knatte på 1 år somnar _bara_ om vi kör en sväng i bilen/går ett varv med vagnen, det fungerar å andra sidan sjukt smidigt i stort sett varje gång.

• LaLola

Ge vällingen i soffan när hon sitter (hon kan ju hålla själv).
    Borsta tänderna.
    Lägg er i er säng o titta i en bok, sjung lite o låt henne somna där.

Svar på tråden 1-åring är omöjlig att natta! :(