• Partiledare

Vinster i välfärden

"Ni vill förbjuda vinster men tillåter förluster, företag måste kunna balansera vinster med förluster" säger Alliansen.

Då har dom glömt;

De som gått i konkurs har väl redan sugit ut vinster?

Man kan ta ut höga löner istället för vinst men det är högre skatt på det.

Man har lånat pengar av eget bolag och sugit ur vinsterna.

Man kan debitera andra kostnader från eget bolag.

Något mer?

Vinster i välfärden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vinster i välfärden
  • fridlyst

bort självklart. Fullständigt obegripligt hur man kan tycka något annat

• dfuoih
    Partiledare skrev 2014-10-06 23:06:57 följande:

De som gått i konkurs har väl redan sugit ut vinster?

Eller inte. Tror du att alla småföretag som gått i konkurs har gått med vinst innan? Varför skulle det gälla alla företag som jobbar inom vård, skola, omsorg?
  • dfuoih
    fridlyst skrev 2014-10-07 18:49:18 följande:

bort självklart. Fullständigt obegripligt hur man kan tycka något annat

För att det är ett helt bakvänt tankesätt. Tänker du förbjuda alla privata företag att gå med vinst?

Tänker du förbjuda företaget som äger fastigheten där "välfärds"-verksamheten bedrivs att gå med vinst? Ett enkelt sätt att flytta pengar från ett bolag till ett annat är tex via lokalhyra. (Detta knep används även av kommuner när de vill flytta pengar till sina fastighetsbolag. Varför kan du ju fundera på.)
    Tänker du förbjuda firman som städar där att gå med vinst?
    Tänker du förbjuda bemanningsbolaget som sköter bemanningen att gå med vinst?
    Tänker du förbjuda vaktbolaget som ansvarar för larmtjänsten att gå med vinst?
    osv osv...
    Det finns hur många sätt som helst att flytta pengar mellan olika bolag och med mindre än att du förbjuder alla bolag att gå med vinst så kommer det bli en tandlös lag.

Är det inte bättre att låta de företag som vill leverera en tjänst och sedan låta folk välja den de tycker är bäst? Om kommunen gör det bätsa jobbet så kommer folk att välja det kommunala alternativet. Problemet är ju att kommunern själva när de upphandlar alltid först och främst tittar på kostnaden och inte kvalitén.
  • fridlyst
    dfuoih skrev 2014-10-07 19:26:15 följande:
    För att det är ett helt bakvänt tankesätt. Tänker du förbjuda alla privata företag att gå med vinst?

Tänker du förbjuda företaget som äger fastigheten där "välfärds"-verksamheten bedrivs att gå med vinst? Ett enkelt sätt att flytta pengar från ett bolag till ett annat är tex via lokalhyra. (Detta knep används även av kommuner när de vill flytta pengar till sina fastighetsbolag. Varför kan du ju fundera på.)
    Tänker du förbjuda firman som städar där att gå med vinst?
    Tänker du förbjuda bemanningsbolaget som sköter bemanningen att gå med vinst?
    Tänker du förbjuda vaktbolaget som ansvarar för larmtjänsten att gå med vinst?
    osv osv...
    Det finns hur många sätt som helst att flytta pengar mellan olika bolag och med mindre än att du förbjuder alla bolag att gå med vinst så kommer det bli en tandlös lag.

Är det inte bättre att låta de företag som vill leverera en tjänst och sedan låta folk välja den de tycker är bäst? Om kommunen gör det bätsa jobbet så kommer folk att välja det kommunala alternativet. Problemet är ju att kommunern själva när de upphandlar alltid först och främst tittar på kostnaden och inte kvalitén.
    Du menar att man ska legaliseras allt som inte kan kontrolleras till 100 procent. Väldigt bakvänt tankesätt ja. Är det ditt argument för vinster i välfärd? Att det ändå inte går att kontrollera, så det är lika bra att låta alla göra som de vill med skattepengarna... Ett oerhört dåligt argument. 
  • fridlyst

Ska vi även låta alla som vill få socialbidrag för det är ju ändå omöjligt att kontrollera till 100 prtocent att bara berättigade får?? Och kanske vi ska låta alla köra hur fort de vill på ägarna för det är ju ändå omöjligt att kolla alla bilar...??

• fridlyst
    fridlyst skrev 2014-10-07 19:57:14 följande:

Ska vi även låta alla som vill få socialbidrag för det är ju ändå omöjligt att kontrollera till 100 prtocent att bara berättigade får?? Och kanske vi ska låta alla köra hur fort de vill på ägarna för det är ju ändå omöjligt att kolla alla bilar...??

vägarna...

Varför inte låta alla göra precis hur vill förresten, det går ju ändå inte att kontrollera allt...
  • dfuoih
    fridlyst skrev 2014-10-07 19:51:31 följande:
    Du menar att man ska legaliseras allt som inte kan kontrolleras till 100 procent. Väldigt bakvänt tankesätt ja. Är det ditt argument för vinster i välfärd? Att det ändå inte går att kontrollera, så det är lika bra att låta alla göra som de vill med skattepengarna... Ett oerhört dåligt argument. 
    Jag förstår faktiskt inte varför vissa företag skall få gå med vinst och vissa inte beroende på vilken branch de jobbar inom.

Stat, kommun och landsting anlitar massor med privata företag redan idag. (tex IT drift, städ, upphandlingar för olka typer av system mm). Ingen gnäller på att dessa företag går med vinst trots att deras vinster "finansieras av skattepengar".

Tycker du att fastighetsägaren, städfirman mm som anlitas av välfärdsföretaget skall få gå med vinst? Tycker du att några privata företag skall få gå med vinst överhuvudtaget?

För mig är ett ställningstagande mot vinster i välfärden samma som ett ställningstagande mot privata företag generellt.

Men det är klart att är man generellt emot privat företagsamhet så förstår jag såklart att man är emot privata företag inom välfärdssektorn också.

• dfuoih
    fridlyst skrev 2014-10-07 19:57:14 följande:

Det är inte samma sak och det inser du nog själv.

Men generellt tycker jag att om det är i praktiken omöjligt att kontrollera om en lag efterlevs, så behöver man se över och ändra kontrollmekanismen och lagstiftningen. En lag som inte efterlevs och som inte kan kontrolleras fyller inte sitt syfte.

Därför tycker jag att det vore bättre att mäta kvalitén på det som företagen levererar och inte hur mycket vinst de går med. Om problemet är att kommunerna alltid väljer det billigaste alternativet så är det väl det som skall ändras?

Sticker det så i ögonen på folk att en privat företagare kan göra ett bättre arbete än kommunen och ändå gå med vinst?
  • dfuoih

Idag kan jag gå till vilken vårdcentral jag vill. Om jag väljer en privat eller inte är upp till mig. Jag kan få en läkartid samma dag eller senast dagen efter.
    Jag vet inte om du minnns hur det var innan de privata alternativen dök upp men då fick man vänta i veckor på att få en läkartid. (Jag bor förresten i sossarnas högborg Muteborg).

En liten anekdot: Min dåvarande sambo ringde den närmsta icke privata vårdcentralen sommaren 99 för att förnya sina recept. De hade inga läkartider det året(!). På den privata vårdcentralen fick hon en läkartid och nya recept dagen efter hon ringde.

• Anonym (Hepp)

Problemet är inte att vårdföretag och skolor går med vinst. Problemet är att ägarna plockar ut vinsten. Vinsten måste givetvis återinvesteras i verksamheten!

Svar på tråden Vinster i välfärden