• Anonym (Jobb)

Hur ska man orka söka jobb dag ut och dag in?!?

Jag är så sjukt trött på det här! Har saknat fast jobb länge nu och jag orkar inte söka mer, orkar inte få fler nej.

Sista tiden har jag bara sökt för AFs skull och aktivitetsrapporten, men nu orkar jag inte det heller. Det går ju ändå inte!!!!

Hur klarar ni andra av det?! (jag kan ju inte vara den ende här på FL som saknar jobb). Hur klarar ni att ta nej efter nej efter nej efter nej och ändå fortsätta?

Jag sjukar mig snart, för det här får mig bara att må dåligt.

• Svar på tråden Hur ska man orka söka jobb dag ut och dag in?!?
  • Anonym (Jobb)
    Tines skrev 2014-10-07 10:36:52 följande:

Utbilda dig istället.

Vad får dig att tro att jag inte har en utbildning?! Är det bara obildade, korkade personer som går arbetslösa tror du?
  • Anonym (förstår)

Jag stod inte ut så jag har sjukskrivit mig i 2 veckor. Sista sjukdan är på fredag.

Igår ringde dom från ett jobb och jag tror (om jag inte missuppfattat) att jag fått jobbet.

Men det är otroligt jobbigt att vara arbetssökande, man blir verkligen deprimerad - och fattig.

Vad söker du för typ av jobb? Är du bredd i ditt arbetssökande eller söker du enbart inom ditt utbildningsområde?

• Dixie
    Anonym (Jobb) skrev 2014-10-07 10:38:57 följande:
    Vad får dig att tro att jag inte har en utbildning?! Är det bara obildade, korkade personer som går arbetslösa tror du?
    men det måste ju finnas en anledning till att du inte får något jobb - kanske din utbildning/erfarenhet inte längre är eftertraktad på arbetsmarknaden etc - då skulle du ju kunna komplettera din utbildning så du lättare får ett jobb! 
  • Anonym (Hmmmm)
    Dixie skrev 2014-10-07 10:43:09 följande:
    men det måste ju finnas en anledning till att du inte får något jobb - kanske din utbildning/erfarenhet inte längre är eftertraktad på arbetsmarknaden etc - då skulle du ju kunna komplettera din utbildning så du lättare får ett jobb! 
    ...och det är ju gratis... not
  • Dixie
    Anonym (Hmmmm) skrev 2014-10-07 10:45:40 följande:
    ...och det är ju gratis... not
    nä - men man kanske själv måste göra en del saker för att förbättra sin framtid inte sitta och gnälla för att man "inte får ett jobb"! 
  • johannasvensson93

Jag vet att det känns svårt och tufft - but just hang in there. Allt blir så oerhört mycket lättare och skönare när man har dagliga rutiner och får snurr på livet. Ett tips från en som varit arbetslös förut men som tog sig tillbaks på spåret!

• Anonym (Jobb)
    Dixie skrev 2014-10-07 10:43:09 följande:
    Ett stort problem för mig är att jag i stort sätt bara kan på dagtid eftersom jag är ensam med barn. Det är massor med jobb som går bort i och med det. Jag kan kanske om det är någon enstaka kväll, men inte om det är för många.
  • Dixie
    Anonym (Jobb) skrev 2014-10-07 10:49:31 följande:
    Ett stort problem för mig är att jag i stort sätt bara kan på dagtid eftersom jag är ensam med barn. Det är massor med jobb som går bort i och med det. Jag kan kanske om det är någon enstaka kväll, men inte om det är för många.
    nä - det är klart då blir det svårare! 

vad jag funderade på var tex. att komplettera med en språkkurs - nu vet jag inte vilken typ av jobb du söker om det skulle vara aktuellt - men många svenska tror ju att de är bra på engelska och om det är ett krav på de jobb du söker skulle du kunna gå en engelskkurs för att ha bevis på att du faktiskt är bra på engelska! 
  • Anonym (Jobb)
    Dixie skrev 2014-10-07 10:52:28 följande:
    nä - det är klart då blir det svårare! 

vad jag funderade på var tex. att komplettera med en språkkurs - nu vet jag inte vilken typ av jobb du söker om det skulle vara aktuellt - men många svenska tror ju att de är bra på engelska och om det är ett krav på de jobb du söker skulle du kunna gå en engelskkurs för att ha bevis på att du faktiskt är bra på engelska! 
    Tack för ett bra tips, men jag gjorde det förra året. Jag skaffade ett certifikat för att ha något att visa upp. Språk är ju annars alltid bra i alla branscher.
  • johannasvensson93

Hade själv tänkt ta mig en spanska kurs och möjligen en italienska kurs men jag vill inte läsa de parallelt då jag tror att man kan börja blanda ihop språken lätt som nybörjare!

Gör vad som känns bäst men se till att hålla dig sysselsatt, det är viktigt. Annars går hjärnan och tänker på massa onödiga problem och förstorar upp saker som inte egentligen är så stora. 
    Keep you're mind occupied!

• sextiotalist

Jag har varit arbetslös, även långtidsarbetslös, med en civilingenjörsutbildning bakom mig.

Ja, det var tufft och frustrerande. Det som hjälpt mig, det var att se det som ett arbete och alla arbetsuppgifter är inte roliga och inte heller alla arbeten.

Så när vårt barn gick till skolan, så gick jag också till arbetet, dvs till datorn för dagens jobbsök, där ingick research om företaget, den aktuella tjänsten eller om man hade något att erbjuda. Genomgång av CV och personligt brev, samtal till potentiella arbetsgivare.
    Det kunde också innebära samtal /mailkontakt med handläggaren på AF, redovisning av sökta arbeten samt fylla i "tidrapporten" (för a-kassan då)
    När jag hade gjort mina timmar och arbetsuppgifter, så var den arbetsdagen slut.

• Anonym (Hmmmm)
    Dixie skrev 2014-10-07 10:48:38 följande:
    nä - men man kanske själv måste göra en del saker för att förbättra sin framtid inte sitta och gnälla för att man "inte får ett jobb"! 
    Jo, men om man inte har råd kan man ju faktiskt inte göra det. Själv har jag till exempel tagit så mycket studiemedelt man får. Om jag skulle bli arbetslös får jag inget studiemedel alls och kan inte betala hyra, mat, kurslitteratur och annat.
  • johannasvensson93
    sextiotalist skrev 2014-10-07 10:58:03 följande:

Jag har varit arbetslös, även långtidsarbetslös, med en civilingenjörsutbildning bakom mig.

Ja, det var tufft och frustrerande. Det som hjälpt mig, det var att se det som ett arbete och alla arbetsuppgifter är inte roliga och inte heller alla arbeten.

Så när vårt barn gick till skolan, så gick jag också till arbetet, dvs till datorn för dagens jobbsök, där ingick research om företaget, den aktuella tjänsten eller om man hade något att erbjuda. Genomgång av CV och personligt brev, samtal till potentiella arbetsgivare.
    Det kunde också innebära samtal /mailkontakt med handläggaren på AF, redovisning av sökta arbeten samt fylla i "tidrapporten" (för a-kassan då)
    När jag hade gjort mina timmar och arbetsuppgifter, så var den arbetsdagen slut.

Hur kan du ha varit arbetslös så länge med en civilingenjörsutbildning? 
    Då måste det bero på något annat, antingen social kompetens eller utseende och lukt. Inte för att låta taskig men det går ju att hitta ett helt ok jobb. Jag har ju hittat ett jobb utan utbildning, har inte ens gått ut gymnasiet. 

Ser det som oerhört märkligt att du inte skulle kunna söka något jobb med den utbildningen? 

No hard feelings utan bara undrar. Stating the obvious

• lisaeriksson
    johannasvensson93 skrev 2014-10-07 11:48:02 följande:

Då måste det bero på något annat, antingen social kompetens eller utseende och lukt. Inte för att låta taskig men det går ju att hitta ett helt ok jobb. Jag har ju hittat ett jobb utan utbildning, har inte ens gått ut gymnasiet. 

Ser det som oerhört märkligt att du inte skulle kunna söka något jobb med den utbildningen? 

No hard feelings utan bara undrar. Stating the obvious smile5.gif

Vadå utseende/lukt?

Är det vad arbetsgivarna går på? Utseendet? Då var det väl därför jag gick arbetslös i tre år då med inte en enda intervju.

Personlig hygien fattar jag men hur ska man se ut för att få ett jobb då?
  • In trouble

Håller med om att du får se det som ett jobb. Man blir även trött på sitt jobb i perioder. Men man måste göra det ändå. Låter kanske hårt men inget i livet är gratis, det är bara att bita ihop och härda ut.

• Anonym (M)

Jag har ju hittat ett jobb utan utbildning, har inte ens gått ut gymnasiet. 

Var jobbar du/jobbar med?
  • sextiotalist

No hard feelings utan bara undrar. Stating the obvious

Det var lågkonjuktur, och vi var väl ungefär 100 sökande på varje tjänst, lägger man ner stora delar av Ericsson så blir marknaden mättad.

Jag var alltid tvåan, så jag vet inte hur många gånger det stod mellan mig och en annan.
    Sedan går det inte jämföra med de jobb som du söker och de jobb som jag sökte (som jag sedan fick), ofta så är de som var kvar samtliga kvalificerade till tjänsten, men meriterna kan skilja sig och har man varit borta, det räcker ett halvår, så faller man meritmässigt.
    Sedan skrev jag att jag sökte arbete, jag sökte arbete 6-8 timmar varje dag ungefär, kom på intervju mer än hälften av gångerna och en andra intervju kanske 30% av de gångerna, så det brast varken när det gäller social komptens, utseende (som inte ens är relevant inom de branscher jag sökte) eller lukt, utan meriter och inget annat.
    Flera jobb föll jag för att jag bodde på annan ort, dvs det fanns en viss osäkerhet i och med att det skulle innebära en längre flytt
  • Anonym (pingla)
    Anonym (Jobb) skrev 2014-10-07 10:35:36 följande:

Jag är så sjukt trött på det här! Har saknat fast jobb länge nu och jag orkar inte söka mer, orkar inte få fler nej.

Sista tiden har jag bara sökt för AFs skull och aktivitetsrapporten, men nu orkar jag inte det heller. Det går ju ändå inte!!!!

Hur klarar ni andra av det?! (jag kan ju inte vara den ende här på FL som saknar jobb). Hur klarar ni att ta nej efter nej efter nej efter nej och ändå fortsätta?

Jag sjukar mig snart, för det här får mig bara att må dåligt.

Ja det tar en del på självkänslan. Jag har en annan problematik som gör det svårt att få ett fast jobb. Man blir rätt uppgiven tillslut.

Vilket yrkesområde är du utbildad inom.
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (pingla) skrev 2014-10-07 16:17:02 följande:
    Ja det tar en del på självkänslan. Jag har en annan problematik som gör det svårt att få ett fast jobb. Man blir rätt uppgiven tillslut.

Vilket yrkesområde är du utbildad inom.
    Främst kultursektorn. Historia (museer och sånt) och informationshantering. Men jag söker inte bara inom det, jag har sökt lite allt möjligt som jag tänkte att jag kan passa som. Tyvärr verkar det som att min akademiska examen bara är i vägen för mig när jag söker annat. De tror inte att jag kommer att stanna på jobbet, eller något.
Svar på tråden Hur ska man orka söka jobb dag ut och dag in?!?