johannasvensson93 skrev 2014-10-07 11:48:02 följande:
Hur kan du ha varit arbetslös så länge med en civilingenjörsutbildning?
Då måste det bero på något annat, antingen social kompetens eller utseende och lukt. Inte för att låta taskig men det går ju att hitta ett helt ok jobb. Jag har ju hittat ett jobb utan utbildning, har inte ens gått ut gymnasiet.
Ser det som oerhört märkligt att du inte skulle kunna söka något jobb med den utbildningen?
No hard feelings utan bara undrar. Stating the obvious 
Det var lågkonjuktur, och vi var väl ungefär 100 sökande på varje tjänst, lägger man ner stora delar av Ericsson så blir marknaden mättad.
Jag var alltid tvåan, så jag vet inte hur många gånger det stod mellan mig och en annan.
Sedan går det inte jämföra med de jobb som du söker och de jobb som jag sökte (som jag sedan fick), ofta så är de som var kvar samtliga kvalificerade till tjänsten, men meriterna kan skilja sig och har man varit borta, det räcker ett halvår, så faller man meritmässigt.
Sedan skrev jag att jag sökte arbete, jag sökte arbete 6-8 timmar varje dag ungefär, kom på intervju mer än hälften av gångerna och en andra intervju kanske 30% av de gångerna, så det brast varken när det gäller social komptens, utseende (som inte ens är relevant inom de branscher jag sökte) eller lukt, utan meriter och inget annat.
Flera jobb föll jag för att jag bodde på annan ort, dvs det fanns en viss osäkerhet i och med att det skulle innebära en längre flytt