• Greenpants

Min pappa stökar ner

Hejsan!

Jag (20 år) har ett problem, jag bor ihop med min pappa och min bror (18 år), men de stökar ner så mycket att jag får panik. Bor nu för tiden största delen hos min pojkvän (han bor hemma), dock inte bara för att det är stökigt hemma hos mig men en anledning till att vi aldrig sover hos mig är för att han får allergichock. Jag antar att det är pga av kvalster eller nått... Jag tycker även det är pinsamt att vara hos mig pågrund av oredan. 
    Varje gång jag är hemma, vilket jag är under dagarna för att jag pluggar och min pojkvän jobbar, så blir jag super stressad för att det är stökigt. Det är ingen som dammar, ingen som plockar undan, allt är oorganiserat och det är absolut INGEN stil, allt känns huller om buller. Jag är näst intill pedantisk, eller jag mår rättare sagt dåligt när det är stökigt och det har jag sagt till min pappa. 
    Han tvättar och diskar, men tvätten hamnar sen i vardagsrummet på några stolar och det blir så stökit, för min bror hämtar ju inte sin egen tvätt på typ 2 veckor om ens då.. Men det är liksom ingen som torkar av bänkarna efter man har lagat mat, eller gjort en macka.. Min bror tar inte ens bort toastmaskinen efter att han använt den och sen är det smulor över allt efter bröder osv osv osv osv... 
    Plus att det är alltid jag som skall hjälpa till hemma när vi har middag, eller ska rensa ut huset (som jag drog igång) eller bygga altan eller vad det nu kan vara. 

Min pappa säger aldrig till min bror ordentligt, jag gör det ibland men det blir så tröttsamt för jag orkar inte uppfostra en 18 åring och på den kakan skall jag även tjata på pappa om att hålla ordning. Men han är så trött efter jobbet och lägger sig bara på soffan och kollar tv, om han inte lagar mat åt min 18 åriga bror eller tränar.

Blir sjukt trött på min situation, sitter för det mesta på mitt eget rum där jag har det ordnat (om jag inte går ut i vardagsrummet där jag får fnatt och börjar städa).

Finns det någon som har ett tips på vad jag kan göra?? 

stökigt, oordning, stress, städa, hem, familj, pappa, bror, hjälp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-07 11:08
    Alltså, varken min bror eller min pappa tar undan efter att det använt något.... HATAR DET!!!!!!
  • Svar på tråden Min pappa stökar ner
  • Birgitta02

Gör inget alls hemma. Var på ditt rum. Annars får du flytta hemifrån. Det är nog det enda råd jag kan ge. Varken farsa eller bror kommer ändra på sig.

• Dixie

kanske dags att flytta hemifrån!? 

uppenbarligen så stör detta inte din pappa - så ditt val är ju att flytta eller börja städa! 

• Greenpants

Jag och min pojkvän skall flytta ihop nästa år till sommaren. Så det ser jag verkligen. Tycker bara det känns så  tråkigt, för jag vet att pappa mår bättre och att det känns skönare när det är städat. Men det är väl upp till honom då.

• Birgitta02
    amandapanda skrev 2014-10-07 12:12:35 följande:

Jag och min pojkvän skall flytta ihop nästa år till sommaren. Så det ser jag verkligen. Tycker bara det känns så  tråkigt, för jag vet att pappa mår bättre och att det känns skönare när det är städat. Men det är väl upp till honom då.

Du kan försöka samla till familjemöte där ni kommer överens om vissa städprojekt som alla skall göra? Ibland måste man komma med initiativ. Kanske det faller platt efter nån vecka eller två, men man kan ju försöka?
  • fluu

Jag förstår dig! Jag var likadan när jag bodde hemma även om det inte var så illa hemma hos mig. Jag tog på mig för mycket jobb och höll styr på hela lägenheten. Det var inte bra och det var faktiskt inte mitt jobb. Håll styr på ditt rum och har sedan ett allvarligt, men korrekt möte med din familj. Få dem att förstå att du inte "bara" är "hysterisk".
    Har du annars någon möjlighet att flytta snabbare? Antingen till din pojkvän eller till eget? Vet din pojkväns familj hur du har det? Har ni en bra relation?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Greenpants

Jag ska ta ett snack med min pappa så får han snacka med min bror, för det är ju ändå pappa som har ansvaret, för det är ju hans hus.
    Jag bor nästan i princip hos min pojkvän, det är det att jag trivs annars bra hemma, men ju äldre jag blir desto mer stressad blir jag av stök, vilket annars är väldigt skönt för då blir det rent och fräscht runt mig. 
    Tack för svaren!! :) 

Svar på tråden Min pappa stökar ner