• Anonym (Tandkrämsmannen)

Tandkräm=feber

Är det något som testat eller känner någon som testat att käka tandkräm för att få feber?
    Funkar det?
    Vad är det som gör att man får feber?
    Hur länge varar febern och hur lång tid tar det att få feber från att man ätit tandkrämen?

Frågar av ren nyfikenhet, fick höra detta mycket när jag var yngre.

Minns att jag testade när jag var runt 13 år. Ingen feber men sjukt ont i magen. Senare samma dag skulle jag till docktorn och ta blodprover det visade sig att jag hade ökat antal vita blodkroppar, vilket tyder på att kroppen kämpar mot en infektion tror jag det va.
    Hade även protein i urinen som man kan få när man haft feber. Jag vet inte om detta var pga tandkrämen eller något annat.

• Svar på tråden Tandkräm=feber
  • Anonym (myt)

En myt lika som att man måste vänta en timme efter mat för att bada för att inte sjunka.

• Anonym (tanDiS)

Kan det bero på att en del är allergiska mot tandkräm och börjar nysa som denna myt en gång uppstod?

• Anonym (tandläkare)

Det är ingen myt. Överdosering av fluor ger feber. Det behövs nog åtminstone en normalstor tub.

En typisk "don't try this at home -grej"

• Anonym (Tandkrämsmannen)
    Anonym (tandläkare) skrev 2014-10-07 11:31:57 följande:

Det är ingen myt. Överdosering av fluor ger feber. Det behövs nog åtminstone en normalstor tub.

En typisk "don't try this at home -grej"

Får man hög feber eller bara förhöjdkroppstemperatur?
  • Anonym (tandläkare)
    Anonym (Tandkrämsmannen) skrev 2014-10-07 11:37:25 följande:
    Får man hög feber eller bara förhöjdkroppstemperatur?
    Vad jag vet får man feber, enligt länken står det hög feber. Borde vara över 38,5 grader.
Svar på tråden Tandkräm=feber