gallsten vs njursten!?
Kan nån vänlig själ förklara hur gallsten känns, var smärtan sitter, hur de börjar? Och samma med njursten!
Vill gärna veta om dessa 2 då jag misstänker nått skumt på gång med kroppen! Jätte tacksam för svar!
Kan nån vänlig själ förklara hur gallsten känns, var smärtan sitter, hur de börjar? Och samma med njursten!
Vill gärna veta om dessa 2 då jag misstänker nått skumt på gång med kroppen! Jätte tacksam för svar!
Ingen??
Gallsten brukar komma som attacker och strålar vanligtvis ut mot höger skulderblad. Försämras av mat, speciellt ägg och äpplen med skal, även fett.
Njursten brukar kännas ut mot ryggen (mer diffust) och de drabbade brukar i princip klättra på väggarna av smärtan.
Misstänker du allvarligt någon av dessa två ska du till akuten!
Vet inte om det är nått av de jag har.. smärtan kommer och går. Känns som sammandragningar i magen och på höger sida mot ryggen..som molande värk. Och mår illa. Igår höll de på i 2-3 timmar sen försvann de för att sen komma tillbaka 1-2 timmar. Har inte känt av nått på hela natten men nu började de igen.. jätte skumt är de! Det gör ont men inte så jag skriker av smärta. Kan de vara blindtarmen?
Jag har bara haft gallsten, med det kändes som en skum, lite diffus smärta mitt i, eller högt upp i ryggen. Eller i hela bålen egentligen. Kunde inte säga exakt var, bara att det liksom var "inne i kroppen". Attackerna kom med längre mellanrum (flera veckor/månader). Inget hjälpte mot smärtan. Den kom i regel på natten och släppte innan morgonen. Men tillslut en dag gick det inte över. Åkte till akuten och blev sen lagt in till observation (hade då tidigare gjort ul, så visste att jag hade minst en gallsten). Blev opererad (kikhålsoperation) dagen efter och då hittade de 3 stora stenar. De tog bort hela gallblåsan.
Låter ju lite som det jag känner.. får avvakta och se. Är inte så att jag måste ta mig till akuten i detta läge iaf. Är de vanligt att de kan komma och gå för att sen bli ihållande och värre smärta?
Har man nu inte en klassisk gallsten eller njursten så är buksmärtor ett trassligt kapitel. 75 % åker hem (förbättrade) utan att man egentligen vet vad som orsakade problemen. Fortsätter det är det nog lika bra att du åker in och låter dem kolla upp dig, men har du inte feber gör du ingen skada om du väntar. Fast det kan göra fasligt ont att vänta förstås...