• Äldre 7 Oct 11:56
    3104 visningar
    5 svar
    5
    3104

    lite högt sköldkörtelprov. tsh. 5,79

    Hej

    Jag har gjort ca 8st hormonbehandlingar på SH och skulle nu i förra veckan börja med IVF på fertilitetscentrum. Av en slump kollade dem sköldkörteln då jag gått upp mycket i vikt då de tyckte att provet som tagits innan var för gammalt (1,5-2 år sedan)

    Jag hade då ett THS på 5,79 vilket jag förstått i högt. (under 2 för att få göra ivf och gärna under 1) Jag ska nu göra ett nytt prov imorgon (6 dagar efter första provet) för att undersöka TPO (?) och så att testet visade rätt första gången.
    Jag har några frågeställningar jag hoppas ni som har/haft högt THS kan hjälpa mig med...

    1) Har ert prov vart falskt? Alltså finns det chans att jag inte alls har så högt? (Kan något påverka utfallet)

    2) Hur lång tid tog det för er med liknande värden att sänka tillräckligt mycket för att kunna starta behandling?

    3) Prickade in ÄL i fredags, i väntan på ivf som nu mest troligen inte blir av än på ett tag. Menas högt värde att ägget inte kan fästa? Eller att missfallsrisken är högre, kanske båda.. ?

    För övrigt blir jag bara så ledsen, var det senaste året ett helt onödigt kapitel då mitt värde kanske vart högt hela tiden..?

    Hemskt tacksam för svar då BM jag pratade med idag inte hade koll alls. Hon rekommenderade mig att googla.

  • Svar på tråden lite högt sköldkörtelprov. tsh. 5,79
  • Äldre 7 Oct 14:38
    #1

    Mitt värde var inte så högt som ditt,men jag fick Levaxin ändå. Låg på 3,5 vilket då ansågs normalt!  Tror inte det hade påverkat i mitt fall och för din del är det ju svårt säga. Högt TSH kan påverka så det blir svårare att bli gravid och öka risken för m.f,men det är ju inte så att det måste göra det. Det är dock bra att få ner värdet ändå,det är ju för högt även om man inte planerar barn. Mitt gick ner under 2 på ett halvår kanske,jag minns inte riktigt. Nu ligger jag under 1 konstant sen 2 år.

  • Äldre 7 Oct 15:39
    #2

    Hej, Tack för svar!

    Oj, ett halvår, vad länge Förvånad Jag hoppas och håller alla tummar för att det inte kommer ta så lång tid. Jag håller tillochmed en tumme för att provet visade fel.
    Hehe, fet chans ...

    Någon annan som har erfarenheter?
    Sitter mest och tittar in i väggen nu, vi har väntat så länge på vår ivf och så händer detta. Vill mer bara kura ihop mig och vakna till när allt är okej igen.

  • Äldre 8 Oct 16:00
    #3

    Man börjar ofta med låg dos och för mig hade det ingen effekt. Höjde,räckte inte ändå,höjde igen och nu funkar det. Du ska inte stirra dig blind på detta enskilda värde nu. Jag vet de som haft mycket högre och blivit gravida,men då krävs att man står på levaxin för en graviditet i sig brukar höja värdet. Det är så mycket annat som avgör om man blir gravid,TSH är bara en del i det och absolut inte den största delen. Glad

  • Äldre 11 Nov 20:42
    #4

    Hej hej!

    Tråkigt att höra med ditt tsh och ivf.. Hoppas värdet blir bra snabbt!

    Innan min första graviditet hade jag en överaktiv sköldkörteln och opererade bort hela skiten. Blev sedan gravid med hjälp av pergotime (efter 2 års kämpande!). Vi längtar dag efter syskon men fick nyss veta att mitt TSH nu ligger på 11 :( så fått höjd levaxindos och nu hoppas jag mina värden snabbt blir normala så vi kan våga försöka med syskon..

    Kram, o kämpa på!


  • Äldre 12 Nov 11:29
    #5

    Jag hade väldigt högt värde, men blev bra efter 2 månader. Fick levaxin. Tagit det nu i 7 månader och ligger bra. Sköldkörtelvärdet är väldigt viktigt, då risken för missbildningar och mf finns. Jag fick tyvärr ma. Nu väntar vi på ivf. Har även pco, så mycket som stör.

Svar på tråden lite högt sköldkörtelprov. tsh. 5,79