• Emilix

Hund med artros, låta han somna in?

Jag har en 3 årig Welsh Corgi hane som har artros i båda frambenen. Höger ben har han opererat 2 gånger, en gång när han va 6 månader och nu sist i juni dagen innan han fyllde 3 år.
    Han får Rimadyl morron och kväll och även tillskott av glucosamin. Trotts detta så haltar han hela tiden, vissa dagar mer och andra mindre. Men han har inte varit halt fri sen i början på juni.
    Han är fortfarande glad och vill leka, men låter vi han springa lös och busa så blir han jätte halt efter det.
    Som det är nu klarar han av att gå korta koppelpromenader på ungefär 10 minuter. Annars blir han mer halt.

Vi står nu i valet och kvalet om vi ska låta han somna in, vi tycker inte riktigt att det är schyst mot han att bara få dom här korta promenaderna och aldrig kunna få vara lös och springa i skogen som han älskar att göra.

Vi har en till hund också som måste få sin motion och det leder ju till att corgin får lov att vara ensam mycket när vi är ute med den andra hunden.

Så ja, hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Hund med artros, låta han somna in?
  • Emilix

Glömde skriva att vi ska på återbesök till veterinären i November, då har det gått 4 mån sen operationen.

• Majsan70

Usch va hemskt!
    Under rådande omständigheter hade jag låtit hunden somna in tror jag. =(

• Emilix
    Majsan70 skrev 2014-10-07 12:46:26 följande:

Usch va hemskt!

Under rådande omständigheter hade jag låtit hunden somna in tror jag. =(

Ja det är jätte jobbigt :(

Men vi är inne på att det kommer bli så att han får somna in..det känns snällast mot han.
  • Majsan70
    Emilix skrev 2014-10-07 13:05:29 följande:
    Ja det är jätte jobbigt :(

Men vi är inne på att det kommer bli så att han får somna in..det känns snällast mot han.
    Jag tror ni har helt rätt även om beslutet är jobbigt att fatta. Jag tog själv bort min ena hund i somras och det var jobbigt att ens ringa samtalet o boka tiden. ;-(

Jag beklagar!
  • Axo

Hade det varit min hund hade den fått somna in. Finns ju inte mycket värde i det hundlivet som du beskriver.

Aldrig lätt att fatta det beslutet, har gjort det två gånger med hundar som inte blivit mer än 3 år gamla. Jag har aldrig ångrat mig, även om jag saknar min hundar.

• Axo
    Akua skrev 2014-10-07 13:20:24 följande:

Rent smärtstillande? Tradolan?

Fast hunden blir ju inte frisk av att äta mer smärtstillande, den känner ju bara inte av att den har ont och kan därmed överanstränga sig och få ännu mer problem med sin artros.
  • Axo
    Akua skrev 2014-10-07 13:20:24 följande:

Rent smärtstillande? Tradolan?

Fast hunden blir ju inte frisk av att äta mer smärtstillande, den känner ju bara inte av att den har ont och kan därmed överanstränga sig och få ännu mer problem med sin artros.
  • Akua
    Axo skrev 2014-10-07 13:23:09 följande:

Har den inte ont och kan röra sig bra med smärtstillande så tycker jag att den kan få leva ett tag till. Då har den ju inte ännu mer problem.
  • Soffan

Jag skulle låta hunden somna in. Inte en chans TT det är okej att låta stackarn äta smärtstillande så jag slipper ta ett jobbigt beslut.

Min hund blev vid 5 års ålder diagnoser med cancer och veterinären sa att hon kunde leva något år till på smärtstillande men att hon så småningom om skulle vara så dålig invändigt att hon inte skulle orka med. Hon fick somna in efter en mysig promenad i skogen.

• Axo
    Akua skrev 2014-10-07 13:33:06 följande:

Har den inte ont och kan röra sig bra med smärtstillande så tycker jag att den kan få leva ett tag till. Då har den ju inte ännu mer problem.

I min värld finns det inte att låta en hund leva enbart på att den äter smärtstillande. En period är det helt okej, men aldrig för att hunden överhuvudtaget ska klara av ett normalt liv.
  • Emilix
    Majsan70 skrev 2014-10-07 13:07:53 följande:

Jag tror ni har helt rätt även om beslutet är jobbigt att fatta. Jag tog själv bort min ena hund i somras och det var jobbigt att ens ringa samtalet o boka tiden. ;-(

Jag beklagar!

Ja jag vet inte hur jag ska klara av det här..och sen är det ju den här jävla väntan också. Först nu att vänta på vårat återbesök för jag vill ändå höra vad han har att säga liksom. Och sen vänta på att låta han somna in..för vi har bestämt att ta med han hem några dagar och hinna ha några fina dagar med han innan det är dags att säga hej då
  • Emilix
    Axo skrev 2014-10-07 13:11:41 följande:

Hade det varit min hund hade den fått somna in. Finns ju inte mycket värde i det hundlivet som du beskriver.

Aldrig lätt att fatta det beslutet, har gjort det två gånger med hundar som inte blivit mer än 3 år gamla. Jag har aldrig ångrat mig, även om jag saknar min hundar.

Nej det är precis som du säger inget värdigt liv för han.

Jag tror det här är rätt beslut, men det känns så fruktansvärt jobbigt och orättvist att det blev så här :/
  • Akua
    Axo skrev 2014-10-07 13:53:04 följande:

I min värld finns det inte att låta en hund leva enbart på att den äter smärtstillande. En period är det helt okej, men aldrig för att hunden överhuvudtaget ska klara av ett normalt liv.

Mm, kanske. Det är svårt. Fy fan!
  • Emilix
    Akua skrev 2014-10-07 13:33:06 följande:

Fast det kan han ju inte :/ och jag skulle aldrig hålla på och experimentera med massa olika smärtstillande för jag kommer vara ledsen och sakna han när han inte finns kvar.

Och smärtstillande gör han inte frisk, det maskerar ju bara han smärta..han kommer ju alltid ha den här artros som antagligen bara kommer bli värre med tiden.
  • Axo
    Emilix skrev 2014-10-07 14:31:25 följande:

Nej det är precis som du säger inget värdigt liv för han.

Jag tror det här är rätt beslut, men det känns så fruktansvärt jobbigt och orättvist att det blev så här :/

Det är jobbigt och orättvist, men det är ju inte rättvist mot hunden att låta den leva med konstant smärta. En bra hundägare sätter hundens bästa framför sina egna känslor.
  • Akua
    Emilix skrev 2014-10-07 14:34:11 följande:

Fast det kan han ju inte :/ och jag skulle aldrig hålla på och experimentera med massa olika smärtstillande för jag kommer vara ledsen och sakna han när han inte finns kvar.

Och smärtstillande gör han inte frisk, det maskerar ju bara han smärta..han kommer ju alltid ha den här artros som antagligen bara kommer bli värre med tiden.

Nej inte experimentera. Och du vet själv innerst inne vad som är rätt beslut.
  • Emilix
    Soffan skrev 2014-10-07 13:43:28 följande:

Jag skulle låta hunden somna in. Inte en chans TT det är okej att låta stackarn äta smärtstillande så jag slipper ta ett jobbigt beslut.

Min hund blev vid 5 års ålder diagnoser med cancer och veterinären sa att hon kunde leva något år till på smärtstillande men att hon så småningom om skulle vara så dålig invändigt att hon inte skulle orka med. Hon fick somna in efter en mysig promenad i skogen.

Precis så tänker jag också, det är inte schyst att låta han gå på smärtstillande resten av livet. Och dessutom blir han ju inte symptomfri av det smärtstillande han får nu. Så det känns inte okej.

Känner mig ganska säker på det här beslutet, men det känns ändå skönt att höra att andra skulle ha gjort samma sak
  • Emilix
    Axo skrev 2014-10-07 14:34:50 följande:

Det är jobbigt och orättvist, men det är ju inte rättvist mot hunden att låta den leva med konstant smärta. En bra hundägare sätter hundens bästa framför sina egna känslor.

Absolut måste man göra det..och jag är ändå jätte glad över dom här 3 åren vi har fått ha ihop :)

Jag skulle aldrig ha han kvar för min egen skull när han har ont.
Svar på tråden Hund med artros, låta han somna in?