• jossenin

Trots vid 10 månader???

Jag har en liten tjej här hemma som är tio månader. Hon har alltid varit en bestämd liten dam, men den senaste veckan har något ändrats. Hon vill inte bli matad, ska helst äta själv. Hon blir skitförbannad när man sätter henne i bilbarnstolen, ger jag katten mat blir hon förbannad för att hon inte får något (!), ligga på skötbordet är inte alls kul, när man klär på och av henne skriker hon och när man ska klippa naglarna på henne bli hon hysterisk och det har aldrig varit några problem tidigare.

Så nu undrar jag om det är nog mer som har upplevt liknade med sin tio månadersbebis? Skulle vara skönt att få bolla lite med någon som upplevt/upplever samma sak.

• Svar på tråden Trots vid 10 månader???
  • konichiwa

Hej!

Jag har själv en 10-månaders som beter sig exakt likadant, men eftersom att det är mitt andra barn så har jag inte ens reflekterat över att det skulle vara något konstigt :) Visst kan man få en chock när ens lilla bebis börjar få en egen vilja, men det är helt normalt och naturligt. Jag vet inte vad du menar med trots, men de flesta föräldrar brukar använde den termen när barnets vilja krockar med föräldrarnas. Det är inget konstigt att ni inte vill exakt samma sak hela tiden, det är ett barn - ingen robot ;) Man får komma på sätt att minimera dessa krockar, annars blir livet outhärdligt. Ett annat sätt är ju att försöka kuva barnets egna vilja genom att köra över den tills barnet ger upp. Men det är inte särkilt smart eller snällt. 

Mitt barn vill inte ligga på skötbordet, han brukar få stå upp mot ett bord när jag byter kläder/blöja. Är det bajsblöja får jag hitta något riktigt intressant att titta på, mitt guldhalsband brukar funka. Naglarna klipper jag när han sover. När jag sätter honom i bilbarnstolen får han leka med bilnyckeln eller något annat spännande. Man får helt enkelt komma på knep. Det finns INGEN anledning att bråka med ett litet barn i onödan, de kan inte lära sig något av det. 

• konichiwa

Och låta barnet äta själv och stick in en sked med mat lite då och då. Det ser ut som att någon har haft mat-krig efteråt men det är viktigare att barnet får lära sig äta :)

• jossenin

Eftersom det är mitt första barn så är allt nytt för mig :)

Tack för bra tips, vid maten gör jag precis som du skrev och de fungerar oftast.

Klippa naglarna när hon svor ska jag testa - tack :)

• Flickan och kråkan

Nej, det är inte trots. Helt vanligt barn som närmar sig 1 år och som vill en massa och inte vill en massa och inte enbart går med på att bli hanterad av mamma och pappa som när han/hon var mindre . "Trotsen" får du vänta ett par år till. Fast vilja har de innan .

• Baktakt

Låter som en frisk och fin tiomånaders! Trots är bra! Backa och låt henne prova där det är rimligt. Byt blöja på golvet och gå ev. över till byxblöjor om det funkar. Om du bara hjälper till att få på på rätt håll över fötterna kan du sen fråga om hon kan dra upp själv. Då gäller det ju att hon står stabilt bara. Samma gäller byxor.

Minns hur vår tjej kunde yla när hon inte fick försöka själv. När vi väl begrep att det var därför hon skrek kändes det som om hon skrek åt oss att vi inte skulle hindra henne i hennes utveckling

• jossenin

Tack :)

Det är bara att inse att min lilla bebis snart inte är en bebis längre :)

Flickan och kråkan skrev 2014-10-07 20:08:00 följande:

Nej, det är inte trots. Helt vanligt barn som närmar sig 1 år och som vill en massa och inte vill en massa och inte enbart går med på att bli hanterad av mamma och pappa som när han/hon var mindre . "Trotsen" får du vänta ett par år till. Fast vilja har de innan .

• jossenin

Va skönt att det låter som en vanlig tiomånaders :)

Det där med byxblöjan va ett kanonbra tips, måste inhandlas imorgon.

Tack mycket för tipsen! :)

Baktakt skrev 2014-10-07 20:10:33 följande:

Låter som en frisk och fin tiomånaders! Trots är bra! Backa och låt henne prova där det är rimligt. Byt blöja på golvet och gå ev. över till byxblöjor om det funkar. Om du bara hjälper till att få på på rätt håll över fötterna kan du sen fråga om hon kan dra upp själv. Då gäller det ju att hon står stabilt bara. Samma gäller byxor.

Minns hur vår tjej kunde yla när hon inte fick försöka själv. När vi väl begrep att det var därför hon skrek kändes det som om hon skrek åt oss att vi inte skulle hindra henne i hennes utveckling

• kawaii87

Hjälp vad jag känner igen mig i det här! Det enda är att min tös är 5,5 månad, snart 6 månader.. Och hon har betett sig så här ett bra tag nu, någon annan som har en 6 månaders som beter sig likadant?

• konichiwa
    kawaii87 skrev 2014-10-07 22:45:04 följande:

Hjälp vad jag känner igen mig i det här! Det enda är att min tös är 5,5 månad, snart 6 månader.. Och hon har betett sig så här ett bra tag nu, någon annan som har en 6 månaders som beter sig likadant?

Mina barn har båda börjat ha en egen vilja tidigt, men det är olika. De protesterade vid påklädning, matning osv väldigt tidigt :) Envishet på gott och ont ;)
  • Flickan och kråkan
    kawaii87 skrev 2014-10-07 22:45:04 följande:

Det är en rätt jobbig ålder där innan de börjat krypa ordentligt och inte sitter stadigt själva heller.....fast de vill Tror dock att du kommer att få lite perspektiv på det hela när du har en 1,5-åring.....eller en 3-åring .
Svar på tråden Trots vid 10 månader???