• Anonym (Tips?)

Extremt uppkäftig 8-åring

Hej. Vår 8-åring har ett så drygt sätt. Han kallar mig och sin pappa för idioter/puckon/dumma i huvet osv. I slutet på varje mening ibland när han är på det humöret.
    Om vi bråkar och jag säger: vad håller du på med???? Så svarar han med kaxig röst: vad håller DU på med?
    Och så fortsätter det. Han är sjukt otrevlig och kaxig. Inget vi gör eller säger hjälper. Han bara fortsätter. Nu har han börjat likadant mot fritidspersonalen i skolan. Han lyssnar inte på oss eller dem.
    Vi går hos BUP för hans dåliga humör redan och det hjälper inte ett dugg.
    Är det NÅGON som haft ett så otrevligt barn och hur gjorde ni? Hjälp!

• Svar på tråden Extremt uppkäftig 8-åring
  • Anonym (Lärare)
    hur talar ni om varandra och till varandra i familjen?

vilka konsekvenser får ett sådant beteende? 

Hur tydliga är ni med konsekvenserna?

Sover han tillräckligt?
  • Anonym (Tips?)
    Anonym (Lärare) skrev 2014-10-07 20:19:17 följande:
    hur talar ni om varandra och till varandra i familjen?

vilka konsekvenser får ett sådant beteende? 

Hur tydliga är ni med konsekvenserna?

Sover han tillräckligt?
    Vi pratar nog väldigt "normalt". Vet inte hur jag ska beskriva.
    Om han beter sig illa tar vi bort tv-spelet/utegångsförbud.
    Vi pratar och pratar och pratar hemma om hur man ska bete sig och att han ska lyssna på fritidspersonalen och allt du kan tänka dig. Han lyssnar knappt. Vänder bort huvudet och gör pruttljud med munnen. Helt galet frustrerande. Han provocerar mig till max just nu så det krävs all min viljestyrka för att inte gapa och skrika.
    Han sover oftast mellan 20.00-6-7.00 på morgonen.

Han har en bror som aldrig skulle komma på tanken att bete sig som detta barn gör. Han lyssnar på allt man säger och skulle aldrig våga vara kaxig mot personalen. Eller oss.
  • Madmoiselle

sätt er ner och prata med honom och förklara att han inte får bete sig illa om ni inte redan har gjort det. Bestäm konsekvenser om han beter sig så och håll er till det. Ett tips är att göra en karta med säg 14 dagar och varje dag har beter sig bra får han en stjärna, efter 14 stjärnor får han en belöning som ni har kommit överens om innan. Kartan kan sitta i köket eller på något annat synligt ställe.

Svar på tråden Extremt uppkäftig 8-åring