• troddeduja

Är det dumt att skaffa sig högre bolån nu?

Idag äger jag och min make ett hus som är värt 2,5 milj, lånet är på 1,1 milj. Vi är alltså bara belånade till 45% i dagsläget.
    Just nu funderar vi på att flytta och det skulle isåfall innebära att våran skuldsättning skulle öka. Vi räknar dock med att kunna lägga in 1 milj kr i kontantinsats.
    Köper vi alltså ett hus på säg 4 milj kommer vår skuldsättning ligga på 3 milj eller 75% av husets värde.
    Men är det dumt att öka sin skuldsättning i dessa tider trots att vi endast kommer att ha bottenlån? Med tanke på allt den nya regeringen tänker hitta på menar jag. Vår ekonomi skulle klara ett lån på 3 milj men vi vill helst ej ha ett på mer än 2 milj kr.
    Vi sitter inte på nåt sätt i sjön, vi vill bara flytta från landsbygden in till ett samhälle.
    Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Är det dumt att skaffa sig högre bolån nu?
  • gbgumman
    troddeduja skrev 2014-10-08 07:55:39 följande:

Idag äger jag och min make ett hus som är värt 2,5 milj, lånet är på 1,1 milj. Vi är alltså bara belånade till 45% i dagsläget.
    Just nu funderar vi på att flytta och det skulle isåfall innebära att våran skuldsättning skulle öka. Vi räknar dock med att kunna lägga in 1 milj kr i kontantinsats.
    Köper vi alltså ett hus på säg 4 milj kommer vår skuldsättning ligga på 3 milj eller 75% av husets värde.
    Men är det dumt att öka sin skuldsättning i dessa tider trots att vi endast kommer att ha bottenlån? Med tanke på allt den nya regeringen tänker hitta på menar jag. Vår ekonomi skulle klara ett lån på 3 milj men vi vill helst ej ha ett på mer än 2 milj kr.
    Vi sitter inte på nåt sätt i sjön, vi vill bara flytta från landsbygden in till ett samhälle.
    Hur resonerar ni?

Det beror väl på era inkomster?
  • troddeduja

Våra inkomster ser ut som så att vi klarar ett lån på 3 milj med 5% ränta även om vi båda skulle bli sjuka/arbetslösa.

• troddeduja

Jag tänkte oxå mest rent allmänt även om man har en ekonomi som klarar högre lån.

• gbgumman

Jag ser det så här. Klarar man högre lån så gör man. Vad är det du tänker på specifikt när du skriver om nya regeringens påhitt?

• dfuoih
    gbgumman skrev 2014-10-08 09:22:18 följande:

Jag ser det så här. Klarar man högre lån så gör man. Vad är det du tänker på specifikt när du skriver om nya regeringens påhitt?

Kanske skattehöjningar, möjligen återinförd fastighetsskatt eller minskat ränteavdrag. Det är fortfarande ganska oklart vad som kommer ändras de närmsta fyra åren och det är nog smart att ta höjd för det.
  • gbgumman
    dfuoih skrev 2014-10-09 07:03:50 följande:
    Kanske skattehöjningar, möjligen återinförd fastighetsskatt eller minskat ränteavdrag. Det är fortfarande ganska oklart vad som kommer ändras de närmsta fyra åren och det är nog smart att ta höjd för det.
    Om ni båda har så höga inkomster att ni oroar er för skattehöjningar så behöver ni nog inte oroa er. Höginkomsttagare som ni hade bostadslån redan innan fastighetsskatten togs bort. Minskade ränteavdrag har det vad jag sett pratats länge om. Inte bara av denna regering.

Tror inte ni behöver oroa er. Vi har också bra inkomster (Netto ca 55 000kr/mån) och skulle lätt klara 3 miljoner trots dessa saker. Vill bars upplysa om att man kan hitta boende i tätort som inte kostar 4 miljoner. Man får gå ner i standard och storlek. Så gjorde vi för vi vill kunna leva mer än bara bo.
  • dfuoih
    gbgumman skrev 2014-10-09 08:03:27 följande:
    Om ni båda har så höga inkomster att ni oroar er för skattehöjningar så behöver ni nog inte oroa er.
    Vill bara inflika att det kommer skattehöjningar inte bara på inkomst av tjänst. Exempelvis skatten på el. Det kan bli rätt kännbart för husägare om det blir en kall vinter. Speciellt som MPs mål är att stänga minst 2 reaktorer vilket inte direkt kommer sänka elpriset.

Och ytterligare ett antal punktskatter kommer höjas. Sammantaget kan det bli mycket pengar. Man bör räkna med mindre pengar i plånboken.
Svar på tråden Är det dumt att skaffa sig högre bolån nu?