• Grynis

    Måste bekosta utredningen själva

    Vi står i kö för att påbörja utredning för att se varför vi inte blir gravida. Tyvärr så måste vi sen bekosta ev behandling själva, då jag och min man har barn på varsitt håll. 
    Detta blev lite av en käftsmäll Rynkar på näsan   
    Gäller detta överallt eller kan det löna sig att kolla runt i andra landsting?
    Motiveringen var att vi har redan upplevt moder och faderskap. Visst har vi det men inte han och jag tillsammans.  Gråter

  • Svar på tråden Måste bekosta utredningen själva
  • Långbenopluto

    Är det någon ny regel? Vi behövde inte betala för oss när vi genomgick detta, det är i och för sig 9 år sedan...

    Hur mycket kostar det?

  • Grynis
    Tines skrev 2014-10-08 10:35:31 följande:

    Är det någon ny regel? Vi behövde inte betala för oss när vi genomgick detta, det är i och för sig 9 år sedan...

    Hur mycket kostar det?


    Hade ni också barn sen tidigare?
    I runda slängar så kostar det mellan 39-59000:-
  • Långbenopluto
    Grynis skrev 2014-10-08 15:41:10 följande:
    Hade ni också barn sen tidigare?
    I runda slängar så kostar det mellan 39-59000:-
    Ja, det hade vi.
  • Grynis
    Tines skrev 2014-10-08 15:59:20 följande:
    Ja, det hade vi.
    Ok.
    Kan nog vara en ide att kolla runt vad som gäller i dom olika landstingen. Kan hända att det är just vårat landsting som har det som regel.
  • Jag är bara jag

    Skiljer mellan landstingen,men ni får ju bara söka om hjälp i det landsting ni bor så säger de nej är det nej. Annars skulle ju t.e.x alla som bor i norrland och bara får ett gratisförsök kunna söka hjälp där det är tre,men det får de ju inte.

  • Grynis
    Jag är bara jag skrev 2014-10-08 16:10:45 följande:

    Skiljer mellan landstingen,men ni får ju bara söka om hjälp i det landsting ni bor så säger de nej är det nej. Annars skulle ju t.e.x alla som bor i norrland och bara får ett gratisförsök kunna söka hjälp där det är tre,men det får de ju inte.


    Man har fritt fram att söka vård i vilket landsting man vill vilket man inte kunde förr. Så varför skulle inte den vården ingå?
  • Så vit
    Grynis skrev 2014-10-11 23:44:27 följande:
    Man har fritt fram att söka vård i vilket landsting man vill vilket man inte kunde förr. Så varför skulle inte den vården ingå?
    Man måste väl gå till sitt eget landsting först och när man sedan står i kö och landstinget inte uppfyller tiden för vårdgarantin så kan man väl vända sig till något annat landsting. Men inte innan dess väl?

    Sen trodde jag att det endast gäller om man har ett gemensamt barn som inte landstinget bekostar och man måste gå privat, men det kan väl så klart vara olika i olika landsting?
  • Sammet

    Jag tror det kan vara värt att undersöka om det verkligen är enligt reglerna.

    Om beslutet står fast kan ni troligen spara rätt mycket på att ta utredningen i Polen eller Tjeckien istället.

Svar på tråden Måste bekosta utredningen själva