• Nerd

Blir fotoautomatens foton godkända för körkort/pass?

Dags att förnya körkortet och då behöver man ju ett godkänt foto.
    På papperna som jag fått hem står det att man kan ta i automat eller hos fotograf.
    Jag tänkte ta i automat men funderar på om de korten verkligen blir bra..= godkända.
    Fick du ditt automatfoto godkänt för körkort?
    Fotografen i stan är stängd för tillfället och jag är höggravid så jag vill gärna få detta överstökat..

• Svar på tråden Blir fotoautomatens foton godkända för körkort/pass?
  • SecretMe

Du kan fotografera dig direkt hos Trafikverket skulle jag tro.
    De har fotoautomat på plats och du kan ta om bilden tills du är nöjd.

Det kan man iallafall i  min lilla stad och det var himla enkelt och bekvämt.

• Dixie

om det står att det går bra med foto i automat borde de ju givetvis bli godkända! 

det viktiga är ju att visa krav efterföljs; 

Det är viktigt att fotot är av god kvalitet och följer dessa anvisningar:

Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.

Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.

Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.

Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.

Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.*

Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.*

Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.

Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.

Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.

Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.

Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.
  • annmin

Inga problem!
    Jag följde anvisningarna i fotoautomaten och det dög för körkortet.

• Nerd

"Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm."
    Detta kändes ju lite svårt..
    Annars borde det ju gå att få till.

• SVejsan

Passfoto tar man nu för tiden hos Polisen vid ansökningstillfället....

• Maria 164

Både jag och min man har körkort med foton vi tagit själva på varandra hemma. Hängde upp ett lakan på en dörr för neutral bakgrund, knäppte några digitala foton och beskar till rätt format i bildredigeringsprogram och laddade upp till ett lokalt printföretag via nätet. Valde utskrift för körkort/pass och fick hjälp vid uthämtning att klippa ut ett och klistra på min färdiga ansökan som jag sen postade på vägen hem igen.

Billigaste alternativet någonsin, både räknat i tid och i pengar!

Det enda som är viktigt är att man följer direktiven om vinkel på ansiktet och antal millimetrar på olika avstånd som finns angivet.

• Brattman

När det gäller fotografier för körkort så ställs det inga höga krav på dess fotografiska kvalité. Det som krävs är att måttet är rätt. Själv har jag t.ex skickat in bilder som skrivits ut med en vanlig laserskrivare, och de blev godkända.

Svar på tråden Blir fotoautomatens foton godkända för körkort/pass?