• JuniJuli

Frånvaroattack

Hej!

Undrar om någon har varit med om detta.

Jag har en son på 6 månader som har fått detta snart varje dag sen september.

Det börjar med att han är kontaktlös, hänger med huvudet. Sen blir han grå blå i ansiktet, och blå om läpparna. Det tar cr 30 sek . När han kommer tillbaka så tar han alltid ett stort andetag.

Efter detta så blir han oftast trött och somnar med en gång i famnen.

Mvh

• Svar på tråden Frånvaroattack
  • Annelie 76

Låter som epilepsi. Ring Bvc imorgon så de kan börja utreda. Utan behandling finns risk för hjärnskador om det är epilepsi.

• sasso78

Men usch så otäckt det låter. Håller med ovanstående , låter som han får ett epileptiskt anfall.   Ta kontakt med bvc omgående och berätta.  Det behöver utredas om det är epilepsi eller nåt annat, troligtvis kommer de starta en utredning rätt omgående.

• Akua

Som övriga säger, det låter som om att er son får någon form av kramp. Har inte läkarna sagt något om epilepsi?

• JuniJuli

Tack så mycket för era svar :) Vi har varit och träffat barnläkare två gånger, men dom verkar inte tro att det är något att oro sig över vilket jag tycker är väldigt konstigt. Men vi fick igår göra ett EEG, får se om dom ser något på det. Men han har inte krampat något i samband med dessa frånvaroattacker, så jag tror nog inte att det är epilepsi. Man blir ju galen av inte veta vad det är.....

• Akua
    JuniJuli skrev 2014-10-08 20:31:06 följande:

Tack så mycket för era svar :) Vi har varit och träffat barnläkare två gånger, men dom verkar inte tro att det är något att oro sig över vilket jag tycker är väldigt konstigt. Men vi fick igår göra ett EEG, får se om dom ser något på det. Men han har inte krampat något i samband med dessa frånvaroattacker, så jag tror nog inte att det är epilepsi. Man blir ju galen av inte veta vad det är.....

Han behöver inte tydligt krampa.

Här är lite enkel och kortfattad information

www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kramper-hos-barn/
  • Anonym (Anonym)

Man behöver inte få kramp vid epilepsi. Jag har en närstående och en arbetskamrats släkting som får frånvaroattacker utan krampanfall. De stannar upp och "fryser till is" en stund för att sen "vakna upp" igen och inte ens ha märkt av att de varit frånvarande.

• Annelie 76

Epileptiker kan ha två olika anfall Grand mal och petit mal. Grand mal är med kramper, de klassiska ryckningarna som man ser på film. Petit mal är små anfall som ibland inte ens märks. En kille i min klass kom med ärr på huvudet, han hade opererats för sin epilepsi. Ingen hade ens märkt att han hade det. Han hade små minutlånga anfall, som en paus som ingen märkt.

• Anonym (Epileptiker)

Jag har epilepsi och det är precis sådana anfall jag får, frånvaroattacker. Man måste alltså inte krampa. Det där med grand och petit mal stämmer inte riktigt, det finns många typer av anfall.

• Anonym (Fhfghfg)
    Anonym (Epileptiker) skrev 2014-10-08 22:34:33 följande:

Jag har epilepsi och det är precis sådana anfall jag får, frånvaroattacker. Man måste alltså inte krampa. Det där med grand och petit mal stämmer inte riktigt, det finns många typer av anfall.

Ja precis. Jag har jobbat med en tjej som har sex olika sorters epilepsi.
Svar på tråden Frånvaroattack