• Anonym (Resehjälp!)

Var packar man narkotikaklassad medicin vid utlandsresa?

Hjälp!

Undrar var jag ska lägga mina Oxascand när jag ska åka till Polen?
    Enligt ordination har jag 1 tablett 15 mg till natten.
    Och det innebär att jag bara får ta med mig 3 st med intyg från apotek. 

Men jag är ganska flygrädd och har tidigare haft panikångest. Så jag vill ju gärna ta med några extra om ifall att....ska man behöva ringa läkaren å försöka ändra ordinationen bara för att man ska resa i 3 dagar?

Skulle vilja ha lite tips på hur ni har gjort på resan?
    Ska man checka in dem med den stora väskan?
    Hur noga är tullen? 

OBS!
    Har inte rest på typ 13 år.....Flört

• Svar på tråden Var packar man narkotikaklassad medicin vid utlandsresa?
  • Tow2Mater

Har de narkotikahundar beror det också på hur noga hundarna är, och vad de är tränade att lukta sig till....

• Painandfriendlyadvice

Jag har rest utomlands otaliga gånger med liknande mediciner och jag har aldrig någonsin blivit stoppad i tullen. Sen kan jag tänka mig att det beror lite på vart man åker, om droghandel är väldigt vanligt på just de rutterna eller nåt.

• Anonym (Resehjälp!)

Enligt recept får jag ta med mig 3 st.....tycker ni jag ska ringa läkaren å be henne ändra ordinaionen? 
    Hade tänkt ta med 10 st (en karta)

• Långbenopluto
    Anonym (Resehjälp!) skrev 2014-10-08 18:11:30 följande:

Enligt recept får jag ta med mig 3 st.....tycker ni jag ska ringa läkaren å be henne ändra ordinaionen? 

Ja, du måste ha rätt i receptet om du ska ta med så många.... annars blir det problem om du fastnar i tullen.
  • Anonym (Resehjälp!)
    Painandfriendlyadvice skrev 2014-10-08 18:05:18 följande:

Jag har rest utomlands otaliga gånger med liknande mediciner och jag har aldrig någonsin blivit stoppad i tullen. Sen kan jag tänka mig att det beror lite på vart man åker, om droghandel är väldigt vanligt på just de rutterna eller nåt.

Har du haft dem i handbagaget eller stora väskan?
  • Anonym (not)
    Anonym (Resehjälp!) skrev 2014-10-08 18:11:30 följande:

Nej, ordinationen är vad du ska ta. Det är inte detsamma som att du bara får ta med dig 3 st utan naturligtvis får man ta med sig extra i rimlig mängd. Saker kan hända som att man tappar nån tablett eller vad som helst. Självklart betyder inte det att du får ta med dig 100 tabletter för en weekendresa men 10 får du självklart ta med dig.
    Tines skrev 2014-10-08 18:13:19 följande:
    Ja, du måste ha rätt i receptet om du ska ta med så många.... annars blir det problem om du fastnar i tullen.
    Nej, det blir absolut inga problem för 10 tabletter, varför lura i folk saker på det viset?
  • Maria 434
    Painandfriendlyadvice skrev 2014-10-08 18:05:18 följande:

Förstår inte varför man skulle vilja chansa? Reser man med medicin med restriktioner så är det bara att ha med sig de intyg som krävs, det är ju inte så svårt.
  • Långbenopluto
    Anonym (not) skrev 2014-10-08 18:18:38 följande:
    Nej, ordinationen är vad du ska ta. Det är inte detsamma som att du bara får ta med dig 3 st utan naturligtvis får man ta med sig extra i rimlig mängd. Saker kan hända som att man tappar nån tablett eller vad som helst. Självklart betyder inte det att du får ta med dig 100 tabletter för en weekendresa men 10 får du självklart ta med dig.
    Tines skrev 2014-10-08 18:13:19 följande:
    Nej, det blir absolut inga problem för 10 tabletter, varför lura i folk saker på det viset?
    INTE om det står TRE i receptet!
Svar på tråden Var packar man narkotikaklassad medicin vid utlandsresa?