• Angellundquist

    Jag som man, Förhoppningsvis blivande pappa!

    Hej! Henke heter jag och är Angels man.
    Lånar hennes sida för att se om det finns män som, jag som  undrar och funderara och behöver någon att "bolla" med!?

    Jag är en man på 44 år som tillsammans med min älskade kvinna står i begrepp att genomgå en fertilitetsutreding och ev IVF behandling.

    Vi har intensivt försökt i över 13 månader att bli gravida. 
    Har får några år se påbörjat en utredning som inte slutfördes men det jag fick veta va då att jag hade lågt antal spermier som för min del skulle försvåra en befruktning. Längre än så kom vi då inte. 
    Nu står vi ,jag och kvinnan jag lever tillsammans med nu i begrepp att påbörja och genomföra hela utredningen och behandlingen som ev behövs för att kunna uppnå vår gemensamma dröm om ett barn tillsammans. Frågorna hopar sig och jag känner att jag skulle vilja komma i kontakt med andra män som ska göra, har genomgått  eller bara kan berätta lite om alltihopa för mig.
      

  • Svar på tråden Jag som man, Förhoppningsvis blivande pappa!
  • Studentpappa

    Jag kan inte tillföra något i frågan om IVF men jag hoppas ni lyckas. Barn är ändå grymt härliga


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Gymkille81

    Är i samma sits som ni jag är 33 och vi ska påbörja ivf pågrund av mitt låga spermieantal, hur går de för er? Vi har fått tid den 16 jan för att gå igenom pappers exercisen!

  • NP1

    Hur går det för er båda? Vi har en avbruten 'fresh cycle' bakom oss och två frusna embryotransfers som slutade i tidiga missfall. Det är tufft.

  • barnmorskan2b

    Hej; har läst dina tankar och bara vill önska er lycka till.


    Vi är två sjuksköterskor som studerar på barnmorskeutbildningen vid Högskolan i Borås. Som en del i vår utbildning skriver vi nu ett examensarbete. Vi båda är mycket intresserade utav infertilitet och vi har även egna upplevelser utav detta. För att vården ska bli bättre krävs forskning och vi tycker att det saknas studier som belyser parens upplevelser under pågående IVF-behandling. Framförallt har vi märkt att männens upplevelser inte har lyfts fram vilket vi tycker är självklart för att vården skall bli bättre kring par som genomgår behandling eftersom man ät två i relationen (många studier belyser enbart kvinnans upplevelse).
    Vårt arbete syftar till att belysa män med konstaterad manlig infertilitet och deras upplevelse utav upprepade IVF-behandlingar som ännu inte resulterat i någon graviditet, men som självklart är på väg mot ett pluss.

    Vi har under en tid varit inne på olika forum på Internet och därefter valt ut några som vi tror passar in i vår studie och därav kunna komma i kontakt med sex till tio män vilka är under pågående IVF-behandling. Genom en kort telefonintervju önskar vi få svar på några frågor som skall svara på vår studiers syfte för att kunna lyfta mannens upplevelse. All insamlad data behandlas konfidentiellt, dvs, med sekretess och kommer i studien att presenteras på så sätt att ingen information kan knytas till enskilda individer. Deltagandet i studien är helt frivilligt och alla deltagare kan när helst de önskar välja att avsluta sitt deltagande utan att uppge orsak vilket de får tydlig information kring.


    Vår förhoppning med detta arbete är att belysa vikten av ett manligt perspektiv kring infertilitet. Genom detta önskar vi nå en ökad kunskap och fördjupad förståelse för mannens behov i detta sammanhang och därmed bättre kunna möta paret med infertilitetsproblematik. 

    Vi är oerhört tacksamma om ni kan tänka er delta i studien då vi tycker att det är oerhört viktigt att vården kring par som genomgår IVF-behandlingar förbättras. Inboxa oss så kontakt blir möjlig; MVH Ida & Karin


     

Svar på tråden Jag som man, Förhoppningsvis blivande pappa!