• T W

Hjälp med planlösning till liten 1a

Någon som har lust att hjälpa mig med idéer på hur jag ska planera den här minimala 1an på bästa sätt? 

Ingången är i övre högra hörnet, längst ner finns ett 180 brett fönster och badrummet bör placeras i övre vänstra hörnet. 
    Det finns inget utrymme för att bygga loft. 

• Svar på tråden Hjälp med planlösning till liten 1a
  • T W

Största problemet just nu är att få in köket på ett vettigt sättObestämd

• Butterscotch

Ja du, det var ju inte stort Men det borde gå att klämma in nödvändigheterna.

Badrum 1 meter brett, 2 meter långt längst upp till vänster. Toa högst upp, ett litet handfat mot vänstra väggen i mitten och en dusch längst ner. Dörr till höger i mitten (det finns smala dörrar, 60 cm, som borde passa bra att använda).

Bredvid badrumsväggen mot övre väggen kan ett mindre kök på ca 2 meter byggas. Där får plats kyl/frys (60 cm), spis (60 cm) och diskho (60 cm). Därefter en mindre mellanvägg och en hatthylla precis innanför dörren. Möjligt att också bygga en mindre köks-ö för förvaring där badrummet tar slut så att säga, kanske 120 bred. Då blir det 80 cm alternativt 100 cm (om man väljer bara 40 cm djupa köksskåp) att gå på emellan köksdelarna.

Kvar att utnyttja vid den vänstra väggen är 220 cm (minus tjockleken på badrumsväggen). Där kan man placera sängen, gärna något upphöjd så att man kan förvara prylar under. Sängen dubblerar som soffa. På motsatta väggen (den som är 310 cm) kan man smälla upp en hel massa garderober som får agera garderobsförvaring, bokhylla, plats för tv osv. 

• T W

tack!

Det som jag spontant funderar över är om det är ok att ha dörr från toaletten rakt in i köket och om man klarar sig på en så smal gång som ca 75 cm? I värsta fall kan man ju ta bort köksön, men då förlorar man ju en del arbetsyta...

• Butterscotch

Dörren ser jag inga problem med. Gången mellan köksraderna är lite för trång, det håller jag med om. Man kanske kan sätta grunda köksskåp på hjul nertill i bild istället, då blir gången 20 cm bredare och man kan putta undan hela ön vid behov om man skulle vilja.

• Butterscotch

Ett till alternativ är att sätta en extra bänkskiva på köksön, som hänger i gångjärn. Då kan man fälla upp skivan när man behöver mer arbetsyta och ha den nedfälld annars.

• T W
    Butterscotch skrev 2014-10-09 11:01:21 följande:

Ett till alternativ är att sätta en extra bänkskiva på köksön, som hänger i gångjärn. Då kan man fälla upp skivan när man behöver mer arbetsyta och ha den nedfälld annars.

Det var en bra idé
    LaLola skrev 2014-10-09 11:04:51 följande:

Kan du bygga upp köket? Här är en så frän compact living-bostad!
    www.styleroom.se/album/14281

Åh, jag önskar jag kunde! Tyvärr är det för låg takhöjd för att det ska fungera
  • LaLola
    T W skrev 2014-10-09 11:08:16 följande:
    Det var en bra idé
    LaLola skrev 2014-10-09 11:04:51 följande:

Kan du bygga upp köket? Här är en så frän compact living-bostad!
    www.styleroom.se/album/14281

Åh, jag önskar jag kunde! Tyvärr är det för låg takhöjd för att det ska fungera
    Synd....men kika på sidan jag länkade till efter compact living-bostäder så kanske du får några ideér.
  • T W
    LaLola skrev 2014-10-09 11:11:12 följande:
    Synd....men kika på sidan jag länkade till efter compact living-bostäder så kanske du får några ideér.
    Det ska jag absolut göra, tack för tipset :)
  • LaLola
    T W skrev 2014-10-09 11:18:47 följande:
    Det ska jag absolut göra, tack för tipset :)
    Varsågod.

• SupersurasunkSara

Tycker Butterscotch idé är bra. Skickar förslag på köksplanering (från Ikeas planeringsprogram)

Diskho kan man ju välja själv, skåpet ovanför har diskställ inbyggt i sig. Spis kan man välja en traditionell men en smalare, 50 cm om man vill. Mellan skåp 8 och 9 kan man bygga en öppen hylla och väljer man fläktskåp istället för fläkt får man också plats med mer skåp. Då kan man ha ett 40 cm brett skåp där det nu är en öppen hylla (nr 10) och platsbygga ett på andra sidan fläkten. Skåp nr 6 är ett 37 cm djupt högskåp, 40 eller 60 cm brett beroende på var man placerar öppningen.

Använder man tex Epoq kök istället så har de 30 cm breda skåp också.

Jag skulle använda både ock (eller välja ett företag som har både smala skåp OCH skåp med diskställ inbyggt) och sen måla dem om luckornas färg skiljer sig åt.

• SupersurasunkSara

Epoq har även 15 cm breda bänkskåp missade jag.

Så, ett 15 cm bänkskåp, sen spisen, sen 60 cm bänkskåp och så 120 cm hörna och ett 80 cm brett diskbänksskåp.

Så här:

Det tror jag blir bäst. Kan ni så gärna en skjutdörr till badrummet. I hallen som blir ca 1 m bred kan man sätta upp krokar på väggen mot köket.

I vardagsrums/sovdelen passar det med ett runt soffbord, lite högre så att man lätt kan gå runt det och också sitta bekvämt och äta.

• Butterscotch
    SupersurasunkSara skrev 2014-10-10 13:54:26 följande:

I vardagsrums/sovdelen passar det med ett runt soffbord, lite högre så att man lätt kan gå runt det och också sitta bekvämt och äta.

Det finns äldre modeller av soffbord som man kan snurra upp så att säga, så att man kan välja soffbordshöjd eller matbordshöjd med ett enkelt handgrepp. Supersmart för mindre utrymmen!
  • SupersurasunkSara
    Butterscotch skrev 2014-10-10 13:57:27 följande:
    Det finns äldre modeller av soffbord som man kan snurra upp så att säga, så att man kan välja soffbordshöjd eller matbordshöjd med ett enkelt handgrepp. Supersmart för mindre utrymmen!
    Jag vet, men inte så lätta att få tag i Inte här iaf Ville ha ett sånt men fick bygga egna bord istället.
  • T W

Tack för alla tips! Jag lyckades få ihop två-tre olika planlösningar med eran hjälp. Jag gissar att den till vänster är så som supsersurasunk Sara menade, och om man tar bort köksdelen som delar av hallen så blir det i princip som Butterscotch alternativ, om jag inte missuppfattat någon :) 

Just nu lutar det dock åt den högra eftersom jag får större öppna ytor, lite mer förvaring och slipper dörren mellan toalett och kök. Även om lägenheten inte är optimal för fler än en så har jag försökt tänka på hur det fungerar om man är två där, tex om en ska gå på toaletten medan den andra lagar mat..  På båda finns det plats för ett bord som går att fälla upp om man vill ha köksbord/skrivbord. (lite så som butterschotch pratade om med köksdelen)

Vad tror ni, har jag gjort någon uppenbar tabbe?

• Butterscotch

Var någonstans har du tillgång till vatten och avlopp? Fördelen med att ha kök och badrum nära är att man inte behöver dra såna ledningar så långt.

• T W
    Butterscotch skrev 2014-10-11 14:33:38 följande:

Var någonstans har du tillgång till vatten och avlopp? Fördelen med att ha kök och badrum nära är att man inte behöver dra såna ledningar så långt.

Ja jag vet, just nu är allt på sidan där badrummet är placerat så det är ju den stora nackdelen med att sätta köket på andra sidan. Dock går det att dra vatten dit så det blir bara lite mer jobb. 
  • SupersurasunkSara

Högra är ju bättre då. Bra med luftig yta.  Här kommer ett förslag till på samma idé men med kortare rördragning.

Orange är en låg kyl med litet frysfack eller en hög kyl/frys. Då får du en liten smatt där bredvid diskhon förvisso men där kan du ha diskställ (om du inte köper sånt skåp som har det i.) eller kaffebryggare och sånt.

Blått är högskåp, för köksgrejor eller kläder. Grönt är 37 cm djupa högskåp, för kläder eller köksgrejor.

Tv:n står på låga köksskåp eller hänger på väggen och har låga skåp under.

Allt gjort av samma skåp med släta luckor så det inte ser så himla köksaktigt ut.

Dold förvaring ser mer städat ut

Svar på tråden Hjälp med planlösning till liten 1a