• Anonym (Deltid)

SGI och deltid

Hejsan! Jag och min man har ett barn på tio månader. Vi tänkte skaffa ett syskon med 3-4 år emellan. Under denna tid skulle jag gärna vilja jobba 50-75% (så länge som möjligt) utan att skydda min SGI med föräldradagar. När måste jag tänka på att jobba heltid igen för att få SGI baserat på hela min lön?

• Svar på tråden SGI och deltid
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetar deltid efter barnets 1-årsdag och inte vill skydda SGI kommer din SGI att sänkas och  beräknas efter inkomst på deltidsarbete .

Om du sen
     kommer att  arbeta heltid och kommer att ha  en arbetsinkomst i minst sex månader i en följd så kan den inkomsten räknas som en sjukpenninggrundande årsinkomst/SGI. 

Här finns  information om vilka inkomster som räknas:

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar 
     Vera, handläggare

• Anonym (Deltid)

Nu förstår jag inte riktigt svaret, jag kanske var otydlig i min fråga. Hur långt innan, det andra barnet föds, måste jag gå upp till heltid för att SGI ska vara baserat på 100% av min lön? (Jag tänker alltså endast på föräldrapenningen och inte eventuell sjukpenning)

• Försäkringskassan

Hej!

För att få en sgi på 100 % arbete ska man hinna arbeta heltid 6 månader i följd eller mer före beräknat datum.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Deltid)

Tack! :)

Svar på tråden SGI och deltid