• Anonym (trög)

Vad har hänt med min hjärna?

Jag kan inte tänka normalt. Det låser sig så fort jag ska skriva en text eller uppsats till något skolarbete, jag kan inte formulera mig öht längre.
    Jag kan inte skriva, prata, tänka eller göra något kreativt känns det som. Det är helt tomt i min hjärna. Jag brukade vara jättebra på att skriva noveller och uppsatser när jag gick i högstadiet, men jag verkar ha tappat det på vägen någonstans.
    Jag ligger efter i så många ämnen i skolan att jag funderar på att hoppa av. 

Det är likadant när läraren frågar mig något på lektionen, jag får inte fram ett ord. Jag bara sitter där och tänker som en dåre efter ett bra svar men det är ändå helt tomt i huvudet. Förstår inte varför det har blivit så här. 

Kan man ens göra något åt detta? 

• Svar på tråden Vad har hänt med min hjärna?
  • Fundersam02
    Anonym (trög) skrev 2014-10-09 19:15:14 följande:

Jag kan inte tänka normalt. Det låser sig så fort jag ska skriva en text eller uppsats till något skolarbete, jag kan inte formulera mig öht längre.
    Jag kan inte skriva, prata, tänka eller göra något kreativt känns det som. Det är helt tomt i min hjärna. Jag brukade vara jättebra på att skriva noveller och uppsatser när jag gick i högstadiet, men jag verkar ha tappat det på vägen någonstans.
    Jag ligger efter i så många ämnen i skolan att jag funderar på att hoppa av. 

Det är likadant när läraren frågar mig något på lektionen, jag får inte fram ett ord. Jag bara sitter där och tänker som en dåre efter ett bra svar men det är ändå helt tomt i huvudet. Förstår inte varför det har blivit så här. 

Kan man ens göra något åt detta? 

Du kanske är överansträngd och behöver vila mer för att orka med skolan? Sover du tillräckligt och bra på nätterna?
  • Anonym (trög)
    Fundersam02 skrev 2014-10-09 19:18:08 följande:
    Du kanske är överansträngd och behöver vila mer för att orka med skolan? Sover du tillräckligt och bra på nätterna?
    Är trött ofta men sover ändå 7-8 timmar varje natt, plus en kort tupplur när jag kommer hem så att jag orkar med resten av dagen. 
  • Kejkej91

Det där låter som mig, är inne i något liknande, sover bra men är alltid trött och måste ta en eftermiddagsvila, har också svårt att prestera.

Hösten kanske?

• Fundersam02

Du kanske ska gå till Vårdcentralen och be läkaren att ta prover, Järnbrist kan ju te.x. göra att man blir trött.

Svårigheter att koncentrera sig kan vara ett tecken på depression, men det kanske inte handlar om det i ditt fall.

• Anonym (trög)
    Kejkej91 skrev 2014-10-09 19:27:17 följande:
    Det där låter som mig, är inne i något liknande, sover bra men är alltid trött och måste ta en eftermiddagsvila, har också svårt att prestera.

Hösten kanske?
    För mig är nog inte hösten orsaken... tyvärr. Har varit så länge nu. 
  • Anonym (trög)
    Fundersam02 skrev 2014-10-09 19:29:03 följande:
    Du kanske ska gå till Vårdcentralen och be läkaren att ta prover, Järnbrist kan ju te.x. göra att man blir trött.

Svårigheter att koncentrera sig kan vara ett tecken på depression, men det kanske inte handlar om det i ditt fall.
    Någon brist måste det ju vara, kanske inte just järnbrist. De tar prover när jag lämnar blod och dessutom får jag järntabletter av dem så jag tror inte det är det. 

Depression vet jag inte riktigt heller om det är, har visserligen ångest och så men det har väl varenda människa? 
  • Anonym (trög)

Fast ångesten handlar till större delen om att jag inte kan prestera. Har en deadline imorgon och jag har inte skrivit ett ord ännu. Försöker verkligen, men det går inte.

• Fundersam02
    Anonym (trög) skrev 2014-10-09 19:37:16 följande:

Fast ångesten handlar till större delen om att jag inte kan prestera. Har en deadline imorgon och jag har inte skrivit ett ord ännu. Försöker verkligen, men det går inte.

Prestationsångest alltså. Du kanske ställer för höga krav på dig så att det låser sig? Eller skjuter upp saker så att du får tidsbrist och därmed låser dig? Ångest och stress kan ju göra att man fungerar sämre än normalt. 
  • Anonym (trög)
    Fundersam02 skrev 2014-10-09 19:43:30 följande:
    Prestationsångest alltså. Du kanske ställer för höga krav på dig så att det låser sig? Eller skjuter upp saker så att du får tidsbrist och därmed låser dig? Ångest och stress kan ju göra att man fungerar sämre än normalt. 
    Hm ja, kanske. Fast egentligen har det varit så en lång tid. Så jag vet inte.
  • Anonym (trög)
    hannalinda skrev 2014-10-09 19:43:44 följande:
    Kolla upp hypotyreos, det kan ge en känsla av mental tröghet och trötthet mm.
    Kollade symptomen och nästan ALLT stämde. Tack!!!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (trög) skrev 2014-10-09 19:57:27 följande:
    Kollade symptomen och nästan ALLT stämde. Tack!!!
    Jag har också typ precis alla symtom på hypotyreos.
    Min diagnos är utmattningsdepression. 

Mitt tips är att kontakta närmsta vårdcentral, om de inte tar dig på allvar eller säger att alla prover ser fina ut, kontakta närmsta psykiatriska mottagning.
  • Anonym (trög)
    Anonym (qwerty) skrev 2014-10-09 20:15:59 följande:

Mitt tips är att kontakta närmsta vårdcentral, om de inte tar dig på allvar eller säger att alla prover ser fina ut, kontakta närmsta psykiatriska mottagning.
    Hm. Låter inte lockande att ta kontakt med psykiatrin. Vårdcentralen tar också emot lite eftersom jag upplever att de förminskar allt, men antar att jag inte har något val, vill inte fortsätta ha det så här.
  • Kejkej91
    Anonym (qwerty) skrev 2014-10-09 20:15:59 följande:

Jag var också in för hypotyreos på VC, de trodde också jag hade det på de symtomedrna. Resultaten var dock perfekta - var typ friskare än en medelsvensson... 

Fick ingen vidare hjälp efter det heller.. Inte ens råd att ringa psykiatrin.. buh
Svar på tråden Vad har hänt med min hjärna?