• Anonym (Ts)

Slaktade en orm igår och åt. Vi fik kritik

Igår fångade jag och min fru en orm i skogen. Det var en snok. Den tog vi hem och vi dödade den, rensade den, marinerade och sedan la vi den i ugnen och åt den till middag när våra gäster kom. Vi serverade den med kokt potatis. När våra gäster undrade vad det bar för kött så sa vi "orm". De blev ganska besvikna och sa att vi var hemska djurplågare. Men vi gillar ju orm! Hur kan vi vara djurplågare? I förhållande till andra slakteriet som tvingar djuren i små utrymmen och slaktar dem, så fångade vi en frigående orm och åt den. Den hade ju fått leva ett rättvist liv innan!

Vad tycker ni? Asså i förhållande till slakterier och det vi gjorde?

• Svar på tråden Slaktade en orm igår och åt. Vi fik kritik
  • Anonym (Ts)

Det viste jag inte faktiskt

• Sarah1990

Haha gillar att du skriver "en frigående orm" som om den vandrade omkring i skogen.
    Tycker personligen att vilt är mer naturligt på så sätt att det levt vilt och fritt för att sedan (oftast) dödas fort på plats utan att utsättas för varken den stress, ångest och grymhet de stackars industridjuren lever i.
    Att tillägga är väl även att jag är vegetarian så äter inget kött (räknar även fisk som kött för er som undrar).

• Anonym (Ts)
    Flygfotogen skrev 2014-10-10 11:49:51 följande:

Så baserat på det så tycker jag att det var dumt gjort. Hur kryddade ni den?

Jo jälvklart. Vi skulle aldrig göra så om vi visste att den var fridlyst. Vi har ju så gott om ormar i vår skog.

Vi saltade, svartpeppar och citronpeppar. En massa olivolja och sedan la vi en massa ströbröd
  • Anonym (gdhfhf)

En snok.. Va fan fanns det kvar att äta efter att ni har rensat den? till och med en mört har mer kött att bjuda på.. Jag förstår kritiken.

Och som föregående har sagt är de fridlysta. Jag kan tillägga att alla våra svenska ormar är fridlysta. (3 stycken)  och ingen av dem har mycket att äta av så det är bara slöseri med tid och naturresurser. Jaga vinbärssnäckor eller lär er att tillaga spanska sniglar. Glad De finns det gott om och de har mer att äta av.

• Sarah1990
    Anonym (gdhfhf) skrev 2014-10-10 12:06:18 följande:

En snok.. Va fan fanns det kvar att äta efter att ni har rensat den? till och med en mört har mer kött att bjuda på.. Jag förstår kritiken.

Och som föregående har sagt är de fridlysta. Jag kan tillägga att alla våra svenska ormar är fridlysta. (3 stycken)  och ingen av dem har mycket att äta av så det är bara slöseri med tid och naturresurser. Jaga vinbärssnäckor eller lär er att tillaga spanska sniglar. Glad De finns det gott om och de har mer att äta av.

Kan väl känna att det är mindre käk på en strömming i så fall och dom fiskas ju hej vilt. En räka är väl ännu mindre?
    Kycklingar är också rätt små, likaså sniglar som du själv nämnde.
    Kan radda upp fler djur som verkar helt moraliskt okej att käka.

Sen okej, ja ifall de är fridlysta så är det ju det av en anledning - de håller på att dö ut. Då kanske man inte ska ut och leta upp de sista just för att käka dom.
    Annars själva argumentet att de är för små förstår jag inte när det är helt okej att käka andra, mindre, djur.
  • Anonym (Kocken)

Jag brukar laga flygande snok som är en variant på kycklingrätten. Med banan, nötter och grädde blir snoken jättegod.

• Common sense

Ni kunde ju drygat ut den med lite ströbröd och fett så den mättar fler. "Snok-kårv"

• Anonym (..)

Är det lika lite kött på en snok som en skallerorm så förstår jag att de blev sura.. Det är ju mest bara ben..

• Anonym (gdhfhf)
    Sarah1990 skrev 2014-10-10 12:11:44 följande:
    Sen okej, ja ifall de är fridlysta så är det ju det av en anledning - de håller på att dö ut. Då kanske man inte ska ut och leta upp de sista just för att käka dom.
    Annars själva argumentet att de är för små förstår jag inte när det är helt okej att käka andra, mindre, djur.
    Nä precis. därför ska man låta Sveriges enda 3 (dessutom fridlysta) ormar vara..
    Jämfört med sniglar och räkor så finns det inte så många ormar, sniglar finns det ju så många av att man ibland håller på och halkar ihjäl sig en varm sommarkväll. och räkor har jag hört i alla fall att det finns massor av på sina ställe. Myror är mindre och de är helt okej att käka dem ifall man skulle få ett infall.
  • Anonym (Ts)

Den här snoken vi fångade var faktist 1 meter och den var ganska fyllig. Vi valde ju inte en mager snok

• Anonym (Ts)
    Konservativ skrev 2014-10-10 12:56:21 följande:

Hur smakar det? Har ni ätit andra ormar?

Som en blandning mellan fisk och lycklig tycker jag det smakar
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2014-10-10 12:58:32 följande:

Som en blandning mellan fisk och lycklig tycker jag det smakar

Kyckling*
  • Flygfotogen

Snokar kan bli en bra bit över metern långa och väga ett par dryga kilon. Nog finns det mat på dem och förr åt man snok.

• IsDimma

Eftersom alla ormar i Sverige är fridlysta hade jag också blivit rätt irriterad om jag blivit bjuden på det hemma hos någon.

• Anonym (L)

Om den inte vore fridlyst och jag litade på din förmåga att slakta ormar på ett vettigt sätt skulle jag gärna ätit det. Men ni berättade vad det var innan de åt va? Tycker inte det är schysst att servera något udda och inte berätta vad det är.

Svar på tråden Slaktade en orm igår och åt. Vi fik kritik