• eviz08

Förskolan låter inte mitt barn sova

Idag när jag kom till förskolan sa en av fröknarna att biträdande förskolechef hade beslutat att dom stora barnen inte ska sova på dagen längre, detta pga platsprist. Min son är precis fyllda 3 år och för mig finns det bara inte att våra liv kommer fungera om han inte får sova. Han har alltid haft ett enormt sömnbehov och är inte ens i närheten av att sluta sova på dagen. Jag känner mig totalt överkörd och väldigt besviken. Får dom verkligen göra på det här sättet?
  • Svar på tråden Förskolan låter inte mitt barn sova
  • Aileen Allannah

What? Nej, det där får de lösa, klart att ditt barn ska få sova om han behöver! Jösses. Kanske han kan sova i vagn?

• Erizajo

Det bestämmer ni som föräldrar!!! Mina har slutat vid 1 1/2 år för att vi ska få dom i säng på kvällen, men som sagt set valde vi !

• eviz08
    Aileen Allannah skrev 2014-10-10 13:15:03 följande:

What? Nej, det där får de lösa, klart att ditt barn ska få sova om han behöver! Jösses. Kanske han kan sova i vagn?

Jag vet det är helt sjukt...
    Dom sover i vagnar, men säger att det inte finns till alla och det finns inte plats för flera på innegården. Dom säger också att han är för stor för att få plats i vagnen, men jag har inte hört honom klaga en enda gång och tro mig han skulle klaga om det var obekvämt. Och min äldsta sov i vagn tills hon va 3½ utan problem. 
  • eviz08
    Erizajo skrev 2014-10-10 13:22:39 följande:

Det bestämmer ni som föräldrar!!! Mina har slutat vid 1 1/2 år för att vi ska få dom i säng på kvällen, men som sagt set valde vi !

Jag har snarare alltid fått kämpa för att kunna hålla honom uppe så att han hinner få i sig lite kvällsmat innan han ska sova. Han somnar alltid vid 19 utan några som helst problem och sover hela natten till 07. På dagis brukar han sova 1½ timme innan dom väcker honom och på helgerna sover han upp till 3 timmar på dagen för att han är så trött och då somnar han ändå vid 19 på kvällen och kan sova till 7-8  på morgonen. 
    Jag ska försöka nå bitr förskolechefen för visst borde dom inte kunna bestämma detta åt oss? 
  • vikarien

Låter helt galet! Jobbat på mååånga förskolor och där sover de barn som behöver.

På avdelningar med bara stora barn kan det dock vara svårt att få bara ett barn att somna, men man försöker ju!

Har ni möjlighet att ta med en egen vagn på morgon och hem igen på eftermiddagen?

Då kan dom ju inte säg något tänker jag..

• Tangent

Ja, prata med förskolechefen. Om ditt barn behöver sova, ska han naturligtvis får göra det. Ligg på ordentligt. De måste lösa detta.
    Vår son fick inte heller sova på förskolan trots att han behövde. Han somnade på vägen hem från förskolan. Det värsta var att personalen klagade på att han  var bråkig på em och att vi var tvugna att uppfostra honom bättre. 

• sextiotalist

Hur ska de lösa det?

om han har det sömnbehovet så kommer han somna ändå, det kanske blir på golvet samtidigt som de ska ta hand om ett gäng nyvakna småttingar eller när alla ska ut. Ett bättre alternativ för personalen eller?

Vetesjutton om jag inte hade låtit personalen fått ta den svåra vägen så kanske de ändrar sig

Det hade varit kört om de hade försökt med vår grabb. Det gick inte hålla honom vaken en hel dag när han var i den åldern

• IsDimma

Nej. Helt oacceptabelt såklart!

Klart han ska få sova om han behöver. Platsbrist utomhus? Sov inne då med några barn. Det måste gå att lösa.

Jag vet att våran grannavdelning har lite av motsatt problem. Dom är bara två som jobbar där och där går tio barn mellan (snart) 2-3 år (några som fyller två nu i november och en som fyller två i december). Dom har ett barn som förra terminen slutade sova och ett barn som slutade sova helt under sommaren. Det funkade bra när vi var tre som jobbade där, men nu är dom som sagt bara två. En ska på rast och den andra är fast på vilan. Vi som är en renodlad småbarnsavdelning med barn som är mellan 1-2 år så sover alla våra nu på hösten (två vilor vilket medför att två av oss försvinner och en av oss ska också på rast efter att borden är gjorda). Så vi kan inte hjälpa grannarna.

Dom barnen får nu följa med in på vilan och vila -helst inte sova. Men somnar dom så tas dom upp så fort det går. Det här är gjort i samråd med föräldrarna och fungerar just nu. Vi brukar få vakna barn någon gång runt feb-mars sådär och då kan man hjälpas åt på ett annat sätt.

Men självklart ska personalen göra det som dom kan för att alla barn ska få det dom behöver. Och din son behöver sova.

• Natulcien

Vilket korkat beslut!? Hur tänkte de där?
    Det är klart att ett barn som verkligen behöver sova ska få göra det!

• Aileen Allannah

Min fyraåring är lång och han sover bra i sin vagn, även om han ligger lite vikt liksom. Dåliga argument av personalen känner jag!

Svar på tråden Förskolan låter inte mitt barn sova