• Anonym (IK)

Skydda SGI?

Hej,
    Jag har mellan juni- 2013 till september-2014 haft timanställningar som lyckligtvis generat i stabil inkomst varje månad. Nu har jag dock nyss flyttat till ny stad och vet inte riktigt hur jobbsituationen kommer att se ut den närmsta tiden. Har förstått att jag bör skriva in mig hos Arbetsförmedlingen så snart som möjligt för att skydda SGI för den perioden som jag hade stabil inkomst, men när måste jag senast skriva in mig där för att kunna få räkna med min inkomst som jag haft det senaste året? Hur långt tillbaka kan/får man räkna SGI? Är ännu ej gravid så möjligheten finns ju verkligen att arbeta en del innan dess och på så sätt fortsätta bidra till min SGI och i förlängningen framtida föräldrapenning, men om jag mot förmodan inte lyckas arbeta så mycket så undrar jag om jag kan/får räkna det år som varit nu? Dvs. skulle jag rent krasst kunna gå utan arbete en längre period nu, men ändå kunna få föräldrapenning grundat på perioden juni-13 till september-14?

Hoppas du förstår vad som menas.

• Svar på tråden Skydda SGI?
  • Försäkringskassan

Hej

Reglerna om SGI skydd är många. På facebook kan vi endast svara rent generellt.

Slutar man ett arbete som har pågått under minst 6 månader så har man ett efterskydd på 3 månader innan man behöver ställa sig som aktivt arbetssökande.

Har man endast tillfällig anställning ska man skriva in sig hos Arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande direkt första vardagen efter det att man slutar sin tillfälliga anställning eller om man endast har kvar en deltidsanställning.

Länk till vägledning SGI . Vägledning 2004:5 Version 11  

http://fia.sfa.se/Styrning/Styrandedokument/Vgledningar/vagledning-2004-05.pdf

Hälsningar

Robin, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI?