• Anonym (elin)

Spänd, uppblåst mage och ont, v 22 - vad kan det va?

Vecka 22. Haft väldigt ont i magen sista dagarna, precis som att jag ätit något gasbildande...magen har låtit och varit enormt uppblåst. Jag har dock ätit helt som vanligt. Jag är rädd att det kanske är något med graviditeten, kan det vara tecken på något annat med?

Jag har ont uppe under revbenen och så på sidorna av magen.... Den är stor och spänd.... Någon som känner igen??

• Svar på tråden Spänd, uppblåst mage och ont, v 22 - vad kan det va?
  • Cissi2801
    Anonym (elin) skrev 2014-10-10 17:16:23 följande:

Vecka 22. Haft väldigt ont i magen sista dagarna, precis som att jag ätit något gasbildande...magen har låtit och varit enormt uppblåst. Jag har dock ätit helt som vanligt. Jag är rädd att det kanske är något med graviditeten, kan det vara tecken på något annat med?

Jag har ont uppe under revbenen och så på sidorna av magen.... Den är stor och spänd.... Någon som känner igen??

Ring 1177 och kolla med dem
  • mamaleona

Låter ju nog som om det kommer från matsmältningskanalen. Har du fått magen o fungera som vanligt senaset dagarna? annan sak som slår mig är ev gallbesvär. Hälsn en bm

• Anonym (elin)

Tack för svar!

Nej, magen har varit trög av och till sista tiden. Kan det vara orsaken? Idag har den bara varit väldigt uppblåst igen.... Jaså, hur kontrollerar man gallan??

• mamaleona

gallproblem diagnostiseras främst efter ultraljud. Brukar kännas smärta uppe under revbensbåge mera mot höger, kan tom kännas mot ryggsidan. Kommer ofta / eller stark mat, färsk bulla/bröd och choklad, men många märker ingen skillnad på vad dom ätit. Kan bli rejält ont o obehagligt om magen inte fungerar ordentligt. Försök dricka mycket vatten, ät torkade plommon o fiberrikt.

• Anonym (elin)

Mamaleona , tack för bra tips!! Värdefullt med tips, ska va uppmärksam på det!

Svar på tråden Spänd, uppblåst mage och ont, v 22 - vad kan det va?