• Anonym (tS)

Röka utanför porten - ok?

Är det ok att röka utanför porten? Det ligger balkonger ovanför men de flesta har ju inte dörrarna öppna nu när det är så kallt. 
    Får lite dåligt samvete när jag står där och röker men jag kan inte ta vägen någon annanstans. Det är iskallt och jag vill inte gå längre sträckor. 
    Röker bara utanför porten 1-2 gånger om dagen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-10 18:19
    Det står inget om rökförbud så jag antar att man FÅR röka där.

• Svar på tråden Röka utanför porten - ok?
  • Birgitta02

Du får röka överallt utomhus. Juridiskt sett.

• Anonym (tS)
    Birgitta02 skrev 2014-10-10 18:20:28 följande:
    Du får röka överallt utomhus. Juridiskt sett.
    Inte precis överallt va? Inte på skolor och så väl?
  • Anonym (.)

Jag hatar när folk röker utanför (vi har fönster precis bredvid). Även fast det är kallt ute så blir det som en bastu inne hos oss, trots avstängda element så vi vädrar rätt ofta och röken smyger sig in direkt. Det luktar som att någon röker i lägenheten och det är inte alls trevligt, speciellt när man själv inte röker.. Men det bästa är ju att kolla med grannarna..det kanske inte är någon som har pproblem med det hos er.

• Anonym (T)

Klart du KAN röka där men om du vill arr grannarna ska gilla dig kan du väl gå 20-talet meter bort i alla fall? Rökigare en förmåga att ta sig in överallt. Vår granne står ibland vid porten och röker och eftersom vi har vårt sovrum ovanför är det inte roligt när röken kommer in.

• EnGladPingvin

Ok utifrån vad? Moraliskt eller juridiskt? Hänsynsfullt? Juridiskt troligtvis ok än så länge (det är en lagstiftning på gång som kommer begränsa antalet ställen som är tillåtet för rökning, t.ex. förbud vid offentliga entréer).

Vill man däremot visa hänsyn röker man inte där det kan påverka andra. T.ex. under deras balkonger de perioder på året som de används eller i närheten av öppna fönster. Inte heller vid porten om det innebär att folk måste passera genom ens rök. Självklart lämnar man inga fimpar efter sig. Påverkar din rökning inte någon annan behöver du inte heller bry dig.

• Anonym (tS)

Då vet jag på ett ungefär!
    Som jag skrev kan jag inte stå annanstans än just utanför porten.
    Tror dock att grannarna ovanför brukar röka på balkongen. Han som bor bredvid mig röker också på sin uteplats.

• Anonym (Ö)

Det finns en lag som säger att på marken får du röka var du vill bara du är 10 meter från fönster och ventilation

• leam

Nä, det är inte OK. Vår förening har satt upp en lapp i porten som säger att det är förbjudet att röka i och utanför porten eftersom det drar i ventilationen till fönstren. Både jag och 12-åriga sonen har svår astma och bor bara en trappa upp. Vi ska inte behöva bli sämre i en kronisk sjukdom för att folk står och röker vid porten

• Anonym (.)
    Anonym (Ö) skrev 2014-10-10 18:39:51 följande:

Det finns en lag som säger att på marken får du röka var du vill bara du är 10 meter från fönster och ventilation

Så om vi har fönster knappt 2 m från porten så är det alltså egentligen inte tillåtet att röka där?
  • Anonym (Fd rökare)

De vore bra om de som röker gick bort en bit från porten, all rök blåser in genom ventilationen samt när jag/vi ska gå ut genom porten.

Värst är de som tänder ciggen på väg ut genom trapphuset och tror inte att någon ska märka det...Demon

Svar på tråden Röka utanför porten - ok?