• Dasha

Bärtröja

Hej!
    Jag har en bärtröja kam care.

Undrar angående knytningen. Det står i instruktionerna att man behöver bärtub bara med prematura barn, alltså pyttesmå bebisar. Så vi använder inte bärtub.
    Hur hårt ska man knyta den? känns som bebisen har svårt att andas om jag knyter för hårt. Å andra sidan glider bebisen neråt om jag inte knyter för hårt.

I vilken position ska bebisen vara? Av nån anledning så hanger bebisens ben för rakt, tycker jag. . Hur högt ska huvudet vara?

kan man amma i den på nåt sätt? kan man bära barnet som i vaggan?

Mitt barn är 1 månad gammalt.

• Svar på tråden Bärtröja
  • Mellanmjölkens land

Du bör inte bära barnet i vagg-position. Det har inträffat ett antal tillbud där barn dött som resultat av att deras andningsvägar blockerats när de burits i vagga så det rekommenderade bärsättet är upprätt.

Nu har jag aldrig burit i bärtröja men om man utgår från sjal så är det vanligaste felet att man drar åt för löst. Är tröjan i trikå är det i stort sett omöjligt att dra åt för hårt.

• Dasha

har också skrivit till tillverkaren, bifigat foto på mig med tröjan. de sa att bebisen glider ner för att fötterna hanger ner och inte är i grodpositionen

• Mellanmjölkens land

Glömde svara på frågan om huvudet, det ska vara högt nog för att man ska kunna pussa barnets hjässa utan att vrida nacken ur led.

Amma har jag gjort både i sjal och sele. Då har jag lossat på knytningen/remmarna så att barnet hamnar längre ner och når bröstet. Inte lika bekvämt som att ta ur och amma tycker jag som har rätt små bröst men mycket bekvämt om man är iväg nånstans (på bussen, med storasyster på lekplatsen etc).

Grodposition är viktigt för att barnet ska sitta bra men jag har ingen aning om hur man knyter en bärtröja så där kan jag inte hjälpa dig

Svar på tråden Bärtröja