• Anonym (Vendela)

Gå ner 5kg fett på 1 vecka??

Hej hej! Jag har kvar 5kg innan jag når min målvikt. Jag har kört en diet i en vecka och bara i princip ätit protein, lite fett och inga kolhydrater. Hållit mig till max 30g kolhydrater per dag. Inte riktigt som LCHF eftersom att man håller nere på fett - intaget också. 
    Första veckan gick jag ner 5kg, vilket troligtvis också var en del vätska. Men nu är jag inne på min andra vecka och jag har hört att det är andra veckan som man börjar gå ner mycket i fett. Så nu undrar jag om ni tror att det kan stämma?
    Är det möjligt att gå ner 5kg i fett under en vecka? Eller är det bara vätska?
    Eftersom att jag äter väldigt fettsnålt och enbart protein så  kanske det är sant? Eller ja har vi någon kostexpert här? 
    Haha, tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Gå ner 5kg fett på 1 vecka??
  • Mascaraklumpar

5 kg fett motsvarar 45 000 kcal. Ett normalt energibehov ligger på runt 2000 kcal per dag. You do the maths

Anledningen till att man går ned jättesnabbt den första veckan när man inte äter kolhydrater är att man gör sig av med kroppens glykogenlager. 1gram glykogen binder 2 gram vatten, så man tappar alltså väldigt mycket vätska.

• maggank

Om du ökar fettintaget och håller protein och kolhydratnivån på en bra nivå kan du definitivt gå ner mycket i vikt på en vecka, beroende på din nuvarande vikt. Har du mycket övervikt är det fullt möjligt, annars får du ge det lite längre tid.

Det är när kroppen hamnar i ketos som fettförbränningen är som störst. Istället för att kroppen drivs på glukos (kolhydrater) drivs den på det bränsle som redan finns i din kropp. Men när du äter mycket protein kan det hindra ketosen (du behöver protein, det är en viktig byggsten, men inte för mycket av det!) på grund av att överskott av protein omvandlas till glukos. Glukosdrift gör att din kropp helt enkelt inte kan hamna i ketos och därmed får du inte den maximala fettförbränningen.

Min rekommendation är alltså, mer fett. Fett i form av smör, grädde, olja. Inte så mycket creme fraiche och dylikt. En näve protein till varje måltid och håll ner kolhydraterna till max 10 gram/dag. Det motsvarar cirka 300 gram broccoli (så har du utrymme för lite kolhydrater i mejeriprodukterna osv) exempelvis per dag.

Lycka till!

• Anonym (Vendela)
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-11 13:32:32 följande:

5 kg fett motsvarar 45 000 kcal. Ett normalt energibehov ligger på runt 2000 kcal per dag. You do the maths

Anledningen till att man går ned jättesnabbt den första veckan när man inte äter kolhydrater är att man gör sig av med kroppens glykogenlager. 1gram glykogen binder 2 gram vatten, så man tappar alltså väldigt mycket vätska.

Men vi säger att jag går ner 5 kg den här veckan också. Vi säger sen att jag börjar äta mer regelbundet igen och börjar äta normala portioner enligt tallriksmodellen, hur lång tid ta det då att gå upp allting igen?
  • Anonym (Vendela)
    maggank skrev 2014-10-11 13:40:08 följande:

Om du ökar fettintaget och håller protein och kolhydratnivån på en bra nivå kan du definitivt gå ner mycket i vikt på en vecka, beroende på din nuvarande vikt. Har du mycket övervikt är det fullt möjligt, annars får du ge det lite längre tid.

Det är när kroppen hamnar i ketos som fettförbränningen är som störst. Istället för att kroppen drivs på glukos (kolhydrater) drivs den på det bränsle som redan finns i din kropp. Men när du äter mycket protein kan det hindra ketosen (du behöver protein, det är en viktig byggsten, men inte för mycket av det!) på grund av att överskott av protein omvandlas till glukos. Glukosdrift gör att din kropp helt enkelt inte kan hamna i ketos och därmed får du inte den maximala fettförbränningen.

Min rekommendation är alltså, mer fett. Fett i form av smör, grädde, olja. Inte så mycket creme fraiche och dylikt. En näve protein till varje måltid och håll ner kolhydraterna till max 10 gram/dag. Det motsvarar cirka 300 gram broccoli (så har du utrymme för lite kolhydrater i mejeriprodukterna osv) exempelvis per dag.

Lycka till!

Jag äter ca 55g protein varje dag är det för mycket??
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Vendela) skrev 2014-10-11 17:10:55 följande:

Men vi säger att jag går ner 5 kg den här veckan också. Vi säger sen att jag börjar äta mer regelbundet igen och börjar äta normala portioner enligt tallriksmodellen, hur lång tid ta det då att gå upp allting igen?

Du kommer antagligen inte gå ned 5 kg den här veckan, utan snarare 0,5-2 kg. Hur lång tid det tar att gå upp dem är ju helt upp till dig, det beror ju på om du äter mer än du förbrukar och i så fall hur mycket mer.
  • maggank

Anonym (Vendela) skrev 2014-10-11 17:14:10 följande:
    Jag äter ca 55g protein varje dag är det för mycket??
    Det beror på hur mycket du väger, men nej, jag tycker inte att det är för mycket. Man brukar säga att man ska äta ungefär så mycket protein som ens målvikt, så 55 gram är väl rimligt om man siktar åt 55-60 kgs hållet. Men man måste ju bli mätt också.
  • maggank
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-11 18:02:08 följande:
    Du kommer antagligen inte gå ned 5 kg den här veckan, utan snarare 0,5-2 kg. Hur lång tid det tar att gå upp dem är ju helt upp till dig, det beror ju på om du äter mer än du förbrukar och i så fall hur mycket mer.
    Håller med dig till viss del. TS, det är svårt att gå ner 5 kg på en vecka. Framför allt om du är rätt nära din målvikt. Det är lätt för en 130 kgs person, men jag antar att det inte är där du ligger. Varför så bråttom?
  • Anonym (Vendela)
    maggank skrev 2014-10-11 20:09:15 följande:
    Håller med dig till viss del. TS, det är svårt att gå ner 5 kg på en vecka. Framför allt om du är rätt nära din målvikt. Det är lätt för en 130 kgs person, men jag antar att det inte är där du ligger. Varför så bråttom?
    Ärligt talat så har jag anorexia och det är därför jag undrar. 
    Så jag är underviktig och förra veckan gick jag som sagt ner 5kg och hoppas kunna göra det denna veckan också för sen är jag i mål. Jag äter högst 500 kalorier per dag och nästan inga kolhydrater. Så jag undrade bara om det var möjligt att gå ner i så mycket i fett. Eller så kanske det blir muskler jag går ner?
  • maggank
    Anonym (Vendela) skrev 2014-10-11 21:45:24 följande:
    Så jag är underviktig och förra veckan gick jag som sagt ner 5kg och hoppas kunna göra det denna veckan också för sen är jag i mål. Jag äter högst 500 kalorier per dag och nästan inga kolhydrater. Så jag undrade bara om det var möjligt att gå ner i så mycket i fett. Eller så kanske det blir muskler jag går ner?
    Men oj, hörru. Det är inte alls bra. Ta hand om din kropp istället för att tvinga ner den i vikt :( Ät mer innan dina organ slutar fungera som de ska. Usch vad jag ledsen jag blev nu.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Fitness Master) skrev 2014-10-28 15:41:29 följande:

För att gå ner i fettmassa så ska man inte dieta, man ska äta 6 ggr om dagen 3 småportioner samt 2 stora! Det är det dummaste man kan göra som nybörjare är att dieta... det kommer hjälpa de första 2 veckorna men sen kommer det ej fungera. Det jag rekommenderar är att du köper ett bantningspiller som innehåller synefrin och Acaibär, för den kombinationen kommer göra att du rasar i fettmassa! Jag inhandlar det på www.bantningspiller.com och om du vill bränna fett utan träning eller med så ska du nog testa det!

Synefrin är i stort sett detsamma som efedrin - ett narkotikaklassat preparat som är mycket farligt att överdosera. Detta är naturligtvis inget man bör köpa på nätet. Dessutom avtar viktminskningseffekten rätt snabbt, och när man slutar med drogen brukar man snabbt gå upp i vikt igen eftersom metabolismen saktas ned.

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Efedrin-Ephedra-arter/Varning-for-efedrin-och-synefrin/
  • Anonym (koko loko)

Då tycker jag att du ska sluta banta och börja äta enligt tallriksmodellen.
  • Anonym (koko loko)

Fattar faktiskt inte hur ni orkar svälta er själva. Man mår ju så jävla kasst när man är hungrig. Helt omöjligt att få någonting vettigt uträttat eller helt enkelt bara LEVA.

• Anonym (Mia)
    maggank skrev 2014-10-11 13:40:08 följande:

Lycka till!

Men snälla, hör du inte själv hur fullständigt ohälsosamt detta låter...?? Really...?? Vad är det för fel på folk egentligen?
  • BSBS

Nej inte möjligt att tappa 5kg fett på en vecka. Och att äta så lite som 55g protein om dagen skulle jag aldrig rekommendera någon. Snarare 2g protein per kg (din kroppsvikt). Speciellt om du äter lchf....

• sextiotalist

Eftersom du redan är underviktig, så har du inga 5 kilo fett att förlora, du kommer förlora muskelmassa och troligen förlora en massa andra funktioner i kroppen på en gång.
    Du vill nog inte höra mina ord, men sök vård, innan du förstör din kropp helt.

• Mrs Moneybags
    Om du har anorexia ska du inte gå ner mer i vikt och absolut inte banta. Man kan heller INTE gå ner 5 kg i fettvikt på en vecka. 

Har du fått hjälp för din sjukdom? Har du någon att prata med om de här tankarna?

Ta hand om dig.
  • sextiotalist
    hannasten skrev 2014-12-07 16:19:22 följande:

Köp synefrin och gå ner sjukt mycket i vikt ! Det finns på www.bantningspiller.com

har du läst TS, det är en kvinna som har anorexi,
  • Fundersam02

Ts skriver att hon har anorexia. Då är råd om viktnedgång olämpliga.

Eftersom du är underviktig och har anorexia, TS, så det du förstås att du inte borde gå ned ens ett hekto. Ta hjälp av någon som känner till ditt problem.

Svar på tråden Gå ner 5kg fett på 1 vecka??