Ta mat utan att fråga
Jag har fått lära mig att man ska fråga först om man får ta,om man är hemma hos någon annan.Ni som är invandrare,vilka regler har ni?Är det en kulturell fråga eller?
Jag har fått lära mig att man ska fråga först om man får ta,om man är hemma hos någon annan.Ni som är invandrare,vilka regler har ni?Är det en kulturell fråga eller?
Har haft folk från många olika kulturer hemma hos mig och ingen har tagit mat utan att fråga (om jag inte dukat upp mat då förstås) så har inte upplevt någon skillnad där. Däremot har jag upplevt att många från andra kulturer hellre bjuder på mat än typiska svenskar, och sätter en ära i ingen ska gå hungrig från deras hus. En del svenskar kan låta bli att bjuda alls när man är hemma hos dem på tex en spelkväll och vissa ställer fram en godisskål typ. Hos de invandrare jag har varit hemma hos så har det alltid varit flera sorters mat eller fika och de frågar om man vill ha något mer eller ursäktar för att det inte finns så mycket (även om det finns mycket). Det gäller invandrare från såväl sydeuropa som Finland
Så när jag hälsar på hos svenskar så brukar jag oftast ta med typ en flaska vin och en chipspåse och bjuda själv istället så man slipper sitta där hungrig
Nja,jag menade med min frågeställning att tex gå in i ett skåp eller rum och ta mat.
Tack för ditt svar.Fler synpunkter?