Sluta med Sertalin är det värsta jag har gjort i mitt liv
Hej alla där ute!
Det är såhär att jag har slutat med sertalin - helt genom ned trappning.
Ska berätta lite kort om mig själv:
Har haft ett missbruk av droger i mitt liv - höll på ungeför i 7 år. La ner skiten när jag va 23 år gammal. Är tacksam för att jag slutade i tid. Började då dirket med lite medicin. Hade ej kunskapen eller fakta om ssri utan bara körde på. Kommer ihåg att jag hade mirtazapin. Gick på det i ett halv år och det hjälpte ej. Mådde kasst, levde i en bubla och blelv tjock osv osv... Började senare med koncerta och gick på det i ett halv år (fick diagnosen adhd). Slutade med det med för jag tyckte det inte hjälpte det heller utan gjorde allt värre. Allt detta sluta med ett litet återfall i hasch rökning i 2 månader. Träffade då min stora kärlek, blev ihop med henne osv. Detta va ca runt 2011-2012. Hon då va också en föredetta missbrukare. Jag mådde inte så bra, haft ett missbruk bakom mig och sådant tar tid att läka och jag hade aldrig riktigt jobbat med mig själv. Vad jag har fått lära mig, har man brist på fakta, vet inte vem man är, svårt med känslor - ja då är det lätt att må dåligt, speciellt efter ett missbruk där man dövar känslor och flyr.. Man måste liksom jobba med sig själv. Fast denna bruden fick mig att börja med sertalin, hon sa en massa taskiga saker att jag inte fixar det, finns inget liv utan antidepp osv osv.. hon tog även råd av sin terapeut. Det blev dom två emot mig.
Jag började med skiten. Det tog slut mellan mig och tjejen. Skönt att slippa en sådan tjej. Under denna tiden hade jag blivit upplyst som jag kallar det. Första tanken va att jag inte blev ledsen eller började gråta när det slut mellan oss. Tänkte är det medicinen som dövar mig så hårt ? Gått på det nu i 2/5 år. Försökte nu i vintras att sluta med det. Gick ifrån 200 till 100 mg sen fixade jag inte det.
Började med en ny teraput som jobbar med TA- transaktionsanalys. Fick verkligen hjälp med allt där.
Så jag fattade ett beslut. Den 3 juli i år började jag trappa ner. Med läkaren då naturligtvis. Förra gången ifrån 200mg till 100 mg trappade jag ner 50 mg i taget var andra vecka! Va helt sjukt fixade det inte så jag stannade på 100 mg och fortsatte gå i terapi och få mer information vem jag e och vad denna äckliga medicin gör emot mig. Denna gång skulle jag trappa ner 25 mg i månaden. Flyttade hem till min familj under denna tid med. Behövde stöd. Hade ju tagit slut med bruden med så där fanns en hjärtesorg med i bilden (hon som lämnade mig), och fy fan, säger verkligen fy FAN va hemskt det är att sluta med sertalin. Har aldrig varit med om något liknande. Har testat alla droger i mitt liv och sertalin har varit den sjukaste drogen att sluta med. Är just nu helt medicin fri, varit det i en vecka. Alla dessa bieffekter. Sömnlöshet, extrem trötthet, panik, ångest, apati, stöttar i huvudet, yr, frossa osv...
Har varit kämpigt som fan. Jobbar med helt tid så man har haft det med att fixa vilket har varit extremt jobbigt. Och varje gång man sänker är det kaos i 2 veckor sen vänjer man sig och så helt ska man sänka igen.. och just idag känner jag att ja e trött fysiskt och psykiskt.
Mår fortfarande inte så bra. Är trött. Känner mig innestängd i skallen. Konstiga känslor. Mår inte så bra tror jag? för jag vet inte.. Rättare sagt jag vet inte hur det känns att leva utan medicin. Varför ja sluta är för jag vill kunna leva och känna igen. Frågade även mig själv om jag mår bra utan medicin. Att bara kunna känna är jätte skönt. Känns jätte bra att kunna känna sig normalt ledsen och glad. Känner inte mig lika likgiltig som jag va på medicinen. Känner mig fri.
Och det som hänger kvar måste väl vara bieffekter av sertalin. Känns som jag är trög, hänger inte med i svängarna, får inte igång hjärnan heller. När jag pratar med folk så kan ja bli rädd eller så.. mycket konstigt. Känner mig mindre stressad utan medicin med. Och en massa andra saker. Ibland tror jag att ja kommer bli galen för jag vet inte hur detta kommer sluta. Hoppas någon där ute som har lagt av med sertalin och känner att det har blivit bättre och mår bättre. För mig är en sertalin en drog och jag vet att det tar sin tid att återhämta sig.
Blev en massa text här fast ja vill att ni ska få en helhet.
Som ja sa innan är ja trött och har inte så mycket energi för att trappa ner har tagit mycket energi psykiskt och fysiskt. Gör inte så mycket om dagarna. Jobbar heltid och på fritiden sitter och hemma och spelar tv spel. Gör sådant som är kul för mig helt enkelt. Dragit mig tillbaka lite och jag tror det är okej att göra så? För det finns en sådan press här i samhället att man måste göra saker hela tiden och att det inte är bra att bara sitta hemma. Men för mig så är det en sund tanke att sitta hemma och villa. Samla kraft igen. Nöjer mig med det just nu. Först o främst så kommer jag först - inte alla andra.
Om ni läser detta så dela gärna med er om erfarenhet eller tips. Fråga gärna om det är något. Nu ska jag kämpa vidare här i livet.
mvh
en kille som försöker leva livet