• Amorella

Någon vars baby/barn har fläck av ytliga blodkärl i ansiktet?!

Var precis på BVC nu i eftermiddags för en extra vägning. Jag passade på att fråga om en fläck som vår baby (10 mån.) har haft länge på ena kinden och som inte har gått bort, trots ihärdigt smörjande med alla möjliga krämer och salvor. Jag tänkte att det kanske kunde vara eksem eller något som krävde en lite "starkare" behandling. Men då sa BVC-sköterskan att det såg ut som en samling av ytliga blodkärl och att läkaren skulle kolla på det på ett årskontrollen. Hon ville inte säga om det skulle försvinna av sig själv eller vad man kunde göra, utan hon ville att vi skulle avvakta läkarens utlåtande.

Usch, nu blev jag jätteorolig!! Det ser verkligen inte särskilt kul ut. Det är som en ilsket röd fläck på ena kinden, stor som en fentioöring. Tänk om den växer eller aldrig försvinner! Någon vars barn har eller har haft något liknande?

• Svar på tråden Någon vars baby/barn har fläck av ytliga blodkärl i ansiktet?!
  • LottaRos

Min ena pojke har på ena benet. Många större o mindre fläckar på ett område som är ca 3-4 cm brett o 5-6 cm långt.

De jag frågat har sagt att de tror att det kommer att blekna med åren. Men hans sitter ju på benet så det är ju inte så iögonfallande som i ansiktet.

• LottaRos

Jag kikade in på din söta tjej, men såg ingen fläck? Har hon inte haft den sen hon föddes?
    I så fall är det nog inte samma som min pojkes. Hans fläck framträdde så fort han blev mindre röd, nån månad gammal.

Vet en annan vars barn fått en fläck på just kinden nu i vinter. Det var eksem pga kylan. Hon fick en salva med kortison och antibiotika... Fucidiin Hydrocortison hette salvan.

• Amorella

Jag tror hon har haft den 1 ½ månad, max 2 månader. Det är därför jag har trott att det var en torrfläck av något slag; lite väderrelaterad. Eksem sa sköterskan att det INTE var. Dessutom borde det ju klia, men hon verkar vara helt oberörd.

Jag tyckte ändå det lät logiskt med ytliga blodkärl, eftersom man förut just på den kinden kunde se tunna, fina, lila kärl genom hyn på ett ställe. Fast jag tänkte att det skulle försvinna - inte bli en röd fläck.

Min sambo har dessutom ytliga blodkärl på hela ena armen, så hon har ju lite att brås på... Fast han har mer som lila och röda ådriga fläckar.

Nä, det finns inget foto av henne i galleriet där det syns. Men på de senaste bilderna vi har tagit så kan man se det. Men det ser helt enkelt bara ut som en liten röd fläck. (Jag såg att det var många nyfikna - 15 besök på en timme! Det är väl vad jag normalt brukar ha på en vecka...)

• Yessi79

Vår dotter har en blodkärlsbristning precis på ögonkanten. Inget som varar eller blöder och kommer nog att växa bort så småningom ( sa ögonläkaren ). Det är i alla fall inget som stör hennes syn.

• Tate

Min son kan få röda fläckar på kinderna, han har en just nu som är som en femtioöring. Men dessa har kommit nu i vinter i samband med kylan, så jag tror att det helt enkelt är någon slag liten köldskada. Det ser ut ungefär som om blodkärlen har brustit lite. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan det försvann förra gången, men jag är säker på att dte kommer försvinna även den här gången.

• Amorella

Jag har nu lagt in några nya bilder. På i alla fall en av dem ser man "fläcken"...

Tate:
    Ja, hoppas det är något liknande på vår tjej! Men det är bara på ena kinden och det är i anslutning till att hon har synliga, fina blodkärl... Och ju mer jag och sambon tittar på det - desto mer ser det ut som om det håller på att växa fram i hela ansiktet. Naturligtvis är det inte så, men det är ju så känsligt att ha någon liten missbildning just i ansiktet, kanske framför allt för en tjej.

Sedan gäller det ju att ha "perspektiv"! Vi oroar oss för detta, samtidigt som andra föräldrar skriver på FL om livshotande sjukdomar som deras barn har... Då skäms man, men man vill ju ändå att ingenting negativt ska hända ens lilla skatt.

Svar på tråden Någon vars baby/barn har fläck av ytliga blodkärl i ansiktet?!