• mr Nemo

Tillåten otrohet?

Lever i en långvarig relation med en kvinna jag älskar, 3 fantastiska barn och ett rikt liv, mycket vänner, resor etc..dock ( som många andra tydligen om man läser på FL) , så har hon tappat lusten till sex.. För mig är sex viktigt, på två sätt, rent fysiskt lust men även som att knyta ihop relationen. Jag har försökt på många sätt att ta oss ur detta. Tränar mycket för att vara rent fysiskt attraktiv. Uppmuntrar henne att ta sig tid till sina intressen. Delar på arbetet hemma etc. Vi har talat om sexet roll i vår relation, hon säger rakt ut att hon inte ser avsaknad av sex som ett problem, men att hon ständigt tänker på att jag inte blir sexuellt tillfredsställd i relationen.. Jag har varit nära att vara otrogen några gånger tidigare, men stoppats i sista stund, för jag vill inte gå bakom ryggen på min hustru. Jag hade mycket sex innan vi gifte oss, och hon vet att många av de reaktionerna var av KK-karaktär. Tanken på att inte mer ha sex funkar inte för mig. Tanken på att inte leva med min familj funkar inte heller. Efter att ha bollat dettas nu i 2år så säger hon nu att det är ok om jag har en älskarinna. Hon vill inte veta några detaljer men tycker att det är det minst dåliga. Ska jag ta det hon säger på allvar? Någon annan som har varit med om "tillåten otrohet"?

• Svar på tråden Tillåten otrohet?
  • helene 355

Nu har vi inga sådana problem i min och sambons elation men jag förstår dig, hade jag varit i din sambos sits hade jag tillåtet min sambo att ha sex vid sidan av och fortsätta som familj, jag har inga problem att skilja mellan sex och kärlek, tror min sambo skulle ha svårare med det så vet inte vad han skulle tycka. Sen är ingen av oss särskilt svartsjuk så de skulle väl ha funkat. Känner du att du behöver de så skulle väl jag ge som tips att ni sätter er ner och diskuterar de en gång till så alla är med på det och vilka egler som ska gälla, ex om hon ej vill veta, vilka ställen ni bör göra de på och om de får vara folk i er bekantskapkrets m.m Så du inte tror de är okey men hon har "ändrat" sig. 

Men hon verkar nöjd med situation annars kanske skulle vara värt kolla upp med läkarbesök om hon behöver tillskott av nå homoner, vitaminer eller gå till en terapeft med inrikting på sex och samliv.

Lycka till hur som helst

• Anonym (mamma)

Känner igen mig så väl i det du skriver fast jag är mamman o tränar o gör allt för o komma tillbak till kroppen jag hade innan vi fick barn o tränat mellan barnen o graviditeterna o ändå sköter jag allt med barnen mat städ tvätt hjälper till med allt jag kan o inte kan i renoveringen o gör allt för o avlasta honom men ändå inget sex föde minsta för några månader sedan tar alla nätter......

Han där emot har gått upp o omvandla muskler till fett trotts att det va jag som va gravid o han som inte har lust med sex.....har det med åldern o göra??? Han är 40 o jag 20 +

Jag börjar tänka i fel banor som otrohet älskare osv......

• manfrsthlm
    Anonym (mamma) skrev 2014-10-12 16:28:43 följande:

Känner igen mig så väl i det du skriver fast jag är mamman o tränar o gör allt för o komma tillbak till kroppen jag hade innan vi fick barn o tränat mellan barnen o graviditeterna o ändå sköter jag allt med barnen mat städ tvätt hjälper till med allt jag kan o inte kan i renoveringen o gör allt för o avlasta honom men ändå inget sex föde minsta för några månader sedan tar alla nätter......

Han där emot har gått upp o omvandla muskler till fett trotts att det va jag som va gravid o han som inte har lust med sex.....har det med åldern o göra??? Han är 40 o jag 20 +

Jag börjar tänka i fel banor som otrohet älskare osv......

pm:a så löser vi detCool
  • Anonym (mamma)

Mitt ex tillät mig ha älskare o älskaren blev min man......

Men exet tillät tydligen pga att han va otrogen sen dag 1 o i 8 år vilket jag fick veta på omvägar.....

Så jag är skeptisk till o få tillåtelse till sex med andra just pga exet......

O jag o min gubbe hade grupp o trekant o överenskommelse va att han ej va med andra tjejer o efter några gg vad händer jo det som ej fick hända......

• Anonym (Ett helvete)

Tyvärr tror jag att risken blir stor att det misslyckas. Jag fick också en sådan tillåtelse, eller det var snarae min fru som försökte få mig till att skaffa en älskarinna. Jag sökte inte efter något, men efter några år träffade jag en kvinna som jag långsamt fick en djupare, vänskaplig relation med. Till slut hade vi också sex och därefter ville den andra kvinnan ha något mer. Det var en jobbig period då jag blev tvungen att säga upp bekantskapen med min nyfunna vän.

Av detta lärde jag mig ingenting. Ytterligare något år senare träffade jag en annan och nu är det min tur. Jag föll hårt och blev djupt förälskad. Jag vill lämna min fru. Jag känner att jag måste, för jag älskar någon annan. Tyvärr kan inte den jag älskar lämna sin man som hade ett liknande "avtal" som mitt.

När den fysiska bekräftelsen uteblir från den man lever med är relationen i kris. När man får den någon annanstans är det lätt att känslorna hamnar på en annan plats än vad man trott.

• Anonym (Sofia)

Det kan visst funka. Du tar alltid en risk, men om du är fast besluten om att leva med dina familj så har du troligen rätt inställning. Om du får tillåtelse av din fru är det inte otrohet.

Jag har sedan flera år träffat en gift man några gånger per år som lever i en öppen relation, dvs han får träffa andra. De är jättelyckliga ihop, gifta sedan 18 år och tre barn, och han har inga avsikter att lämna henne.

Deras överenskommelse är att han ska sköta det snyggt. Hon vill inte veta några detaljer.

Förstår absolut din känsla och saknad av sex. Hoppas du hittar en bra lösning!

• Anonym (samma)
    Anonym (Sofia) skrev 2014-10-12 17:15:57 följande:

Det kan visst funka. Du tar alltid en risk, men om du är fast besluten om att leva med dina familj så har du troligen rätt inställning. Om du får tillåtelse av din fru är det inte otrohet.

Jag har sedan flera år träffat en gift man några gånger per år som lever i en öppen relation, dvs han får träffa andra. De är jättelyckliga ihop, gifta sedan 18 år och tre barn, och han har inga avsikter att lämna henne.

Deras överenskommelse är att han ska sköta det snyggt. Hon vill inte veta några detaljer.

Förstår absolut din känsla och saknad av sex. Hoppas du hittar en bra lösning!

Träffar han andra än dig, också?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (samma) skrev 2014-10-12 17:19:45 följande:

Träffar han andra än dig, också?

Han träffades annan kvinna ett par gånger när de precis bestämt sig för att de skulle ha ett öppet förhållande. Sedan dess har han enbart träffat mig. Jag kan ju inte veta helt 100 %... Men jag tror faktiskt inte det.
  • mr Nemo

Tack alla för input, även om svaren spretar rejält! All från uppmuntran till tydliga råd att avstå från denna väg. Vet ärligen inte vad som är rätt väg, men bara vetskapen att möjligheten finns där gör att vardagen med min hustru känns lättare. Jag behöver inte skicka några negativa wibbar...som kanske tyvärr hände ibland när man inte såg någon väg framåt. Livet är spännande...

• MikNis

Det finns ju diverse kurser avsedda för att öka glöden i förhållandet.

Har ni övervägt det ? 

• AnnaAnonym

Det är inte otrohet om ingen blir bedragen.

Men risken är ju stor att du kommer finna kärleken på annat håll om du försöker utveckla långvariga förhållanden (älskarinna). Skulle du klara av att inte investera känslomässigt i din älskarinna och även klargöra det för henne så att hon vet vad som gäller?

Dvs, sex är ju en sak, men har du någon plan för att undvika att det blir mer än så?

• Karl71
    mr Nemo skrev 2014-10-12 10:11:08 följande:

Lever i en långvarig relation med en kvinna jag älskar, 3 fantastiska barn och ett rikt liv, mycket vänner, resor etc..dock ( som många andra tydligen om man läser på FL) , så har hon tappat lusten till sex.. För mig är sex viktigt, på två sätt, rent fysiskt lust men även som att knyta ihop relationen. Jag har försökt på många sätt att ta oss ur detta. Tränar mycket för att vara rent fysiskt attraktiv. Uppmuntrar henne att ta sig tid till sina intressen. Delar på arbetet hemma etc. Vi har talat om sexet roll i vår relation, hon säger rakt ut att hon inte ser avsaknad av sex som ett problem, men att hon ständigt tänker på att jag inte blir sexuellt tillfredsställd i relationen.. Jag har varit nära att vara otrogen några gånger tidigare, men stoppats i sista stund, för jag vill inte gå bakom ryggen på min hustru. Jag hade mycket sex innan vi gifte oss, och hon vet att många av de reaktionerna var av KK-karaktär. Tanken på att inte mer ha sex funkar inte för mig. Tanken på att inte leva med min familj funkar inte heller. Efter att ha bollat dettas nu i 2år så säger hon nu att det är ok om jag har en älskarinna. Hon vill inte veta några detaljer men tycker att det är det minst dåliga. Ska jag ta det hon säger på allvar? Någon annan som har varit med om "tillåten otrohet"?

Hej.  I samma sits som du fast dock inget förslag från frugan om att vara otrogen. Men det är klart att jag funderar på detta ständigt ändå.  ( www.familjeliv.se/forum/thread/66007718-kvinnligt-perspektiv-pa-noll-sexlust-efterlyses )

Tillhör dem som inte tror att det är en bra lösning med eller utan frugans ok.  Jag blir lite irriterad på en kvinna som hellre än att gå till botten med avsaknaden av sexlust föreslår att man går utanför relationen.  Känns lite slappt på något vis. Tror tyvärr min egen fru skulle kunna komma dit om jag verkligen pressade henne. 

Hon är ju så nöjd med allt annat i livet och som så många kvinnor njuter av den ekonomiska och emotionella tryggheten i förhållandet, barnen, villan, sommarstugan, resorna o.s.v.

Trots att din fru inte verkar vara intresserad av sin egen avsaknad av libido tycker jag det är värt för dig att använda uteslutningsmetoden och kolla lite själv kring nedan frågor innan du hoppar i säng med annan.

Finns något störande moment i ert liv (som skulle kunna påverka hennes libido)?

* P-piller
    * Spiral (hormonbehandlad)
    * Inget preventivmedel - men rädsla att bli gravid
    * Antidepressiva mediciner?
    * Annan receptbelagt medicin som påverkar sexlust?
    * Barn som är uppe sent? + ev rädsla att de kommer in i rummet?
    * Negativa associationer till sex pga tidigare eller nuvarande erfarenheter?

Känner du igen något i ovan lista?  Annat?  

Jag menar att ibland så kan det finnas något som dämpar sexlusten som går att åtgärda.  Mitt eget fall är som sagt mer komplicerat - men på resans gång har jag hittat mycket som funkar för andra.

/Karl
    Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • Karl71
    mr Nemo skrev 2014-10-15 22:03:43 följande:

Tack för dina tankar Karl71!

Varsågod.

En liten sak till som slog mig är att ålder på barn ofta spelar in i speciellt kvinnors sexlust (eller brist på sådan).  Har en hel del vänner som fått nytändning när barnen börjar bli mer självständiga etc (inte nödvändigtvis vuxna och utflugna).

Nu är det givetvis ett pokerspel för oss sexuellt frustrerade män att vänta in detta och frustrationen ännu större om det inte blir så, men det finns ganska många som tagit sig ur sin svacka när barnen börjar sova på nätterna etc.

Vad har du för ungefärlig ålder på barnen eller hur gammal är den minsta? Förstår om du vill vara anonym och inte yppa för mycket här, men jag är nyfiken...
    Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
Svar på tråden Tillåten otrohet?