mr Nemo skrev 2014-10-12 10:11:08 följande:
Lever i en långvarig relation med en kvinna jag älskar, 3 fantastiska barn och ett rikt liv, mycket vänner, resor etc..dock ( som många andra tydligen om man läser på FL) , så har hon tappat lusten till sex.. För mig är sex viktigt, på två sätt, rent fysiskt lust men även som att knyta ihop relationen. Jag har försökt på många sätt att ta oss ur detta. Tränar mycket för att vara rent fysiskt attraktiv. Uppmuntrar henne att ta sig tid till sina intressen. Delar på arbetet hemma etc. Vi har talat om sexet roll i vår relation, hon säger rakt ut att hon inte ser avsaknad av sex som ett problem, men att hon ständigt tänker på att jag inte blir sexuellt tillfredsställd i relationen.. Jag har varit nära att vara otrogen några gånger tidigare, men stoppats i sista stund, för jag vill inte gå bakom ryggen på min hustru. Jag hade mycket sex innan vi gifte oss, och hon vet att många av de reaktionerna var av KK-karaktär. Tanken på att inte mer ha sex funkar inte för mig. Tanken på att inte leva med min familj funkar inte heller. Efter att ha bollat dettas nu i 2år så säger hon nu att det är ok om jag har en älskarinna. Hon vill inte veta några detaljer men tycker att det är det minst dåliga. Ska jag ta det hon säger på allvar? Någon annan som har varit med om "tillåten otrohet"?
Hej. I samma sits som du fast dock inget förslag från frugan om att vara otrogen. Men det är klart att jag funderar på detta ständigt ändå. (
www.familjeliv.se/forum/thread/66007718-kvinnligt-perspektiv-pa-noll-sexlust-efterlyses )
Tillhör dem som inte tror att det är en bra lösning med eller utan frugans ok. Jag blir lite irriterad på en kvinna som hellre än att gå till botten med avsaknaden av sexlust föreslår att man går utanför relationen. Känns lite slappt på något vis. Tror tyvärr min egen fru skulle kunna komma dit om jag verkligen pressade henne.
Hon är ju så nöjd med allt annat i livet och som så många kvinnor njuter av den ekonomiska och emotionella tryggheten i förhållandet, barnen, villan, sommarstugan, resorna o.s.v.
Trots att din fru inte verkar vara intresserad av sin egen avsaknad av libido tycker jag det är värt för dig att använda uteslutningsmetoden och kolla lite själv kring nedan frågor innan du hoppar i säng med annan.
Finns något störande moment i ert liv (som skulle kunna påverka hennes libido)?* P-piller* Spiral (hormonbehandlad)* Inget preventivmedel - men rädsla att bli gravid* Antidepressiva mediciner?* Annan receptbelagt medicin som påverkar sexlust?* Barn som är uppe sent? + ev rädsla att de kommer in i rummet?* Negativa associationer till sex pga tidigare eller nuvarande erfarenheter?Känner du igen något i ovan lista? Annat? Jag menar att ibland så kan det finnas något som dämpar sexlusten som går att åtgärda. Mitt eget fall är som sagt mer komplicerat - men på resans gång har jag hittat mycket som funkar för andra.
/Karl