• Oscarsmamma84

varför sover han inte?

De senaste nätterna vill vår 16 månaders inte sova. Han skriker o vill inget. Han vill inte sova hos oss, han vill inte sova i spjälsängen, han vill inte äta, han vill inte vara i famnen osv. Har provat allt känns det som men han är otröstlig. Han somnar fort när han lägger sig o sover 2-3 timmar sen vaknar han o är ledsen. Somnar efter 1-2 timmar o sover kanske 2 timmar. Har läst om att de börjar drömma mardrömmar mycket i denna åldern. På dagarna kan han lätt sova 4 timmar sammanhängande men jag väcker honom efter 2 för ett tag trodde jag det berodde på att han sov för mycket på dagen.
    nån som har nåt tips?

• Svar på tråden varför sover han inte?
  • En blå giraff

Är han lätt att få kontakt med då han vaknar på natten? Det finns något som kallas nattskräck som är rätt vanligt, det har min äldsta son haft då han var yngre. Googla på detta.

4 timmar på dagen låter länge för en 16-månaders. När somnar han för natten och när vaknar han på morgonen då?

• Oscarsmamma84

Nu sover han aldrig 4 timmar längre eftersom jag väcker honom efter 2. Men innan kunde han lätt sova så länge o sova hela natten.

Ja man får kontakt med honom lätt på natten han är bara ledsen. Har tänkt lite på nattskräck men har för mig att det är att de vaknar samma tid varje natt o det gör han ju inte.

en vanlig dag somnar han 19-19,30. Seb varierar det när han vaknar ibland efter 2 timmar ibland efter 4.

Brukar vilja gå upp 7 oavsett hur natten sett ut. När han ska på dagis så väcker jag honom 5:45.

• morbritta

Våran 2 åring

har alltid sovit dåligt, vaknat 5-30 ggr per natt och vart ledsen. Vi har verkligen provat allt och lite till.

Efter han börja på dagis har han fått hysteriska utbrott 3 timmar efter läggning....som vi misstänker är nattskräck, han är okontaktbar, sparkar,slår,kastar sig och är helt galen. Sen vaknar han några ggr till undr natten men är då bara ledsen och man får trösta honom.

Han är dessutom jätte lättväckt så på dagis blir det inte mycket sömn för hans del. Då blir det alltid kaos natten efter.

När jag inte jobbar försöker jag få han sova så mycket han vill och behöver vilket i sin tur resulterar i god nattsömn. " godare" nattsömn menar jag :)

Han vaknar men är inte alls ledsen som han blir när han inte fått sova tillräckligt på dagen.

Sömn föder sömn sa någon, det stämmer för vår kille... Och hade han behövt sova fyra timmar hade han fått de, bara han sover på natten. Alla barn är ju olika...

Hoppas det blir bättre för er snart, det är sjukt jobbigt för alla när dom inte sover dom små liven

Svar på tråden varför sover han inte?