• Anonym (känner sorg)

35 år och klimakteriet

Jag är 35 år och är i förklimakteriet. Jag vet inte hur långt in i det ännu, men jag verkar inte ha några normala ägglossningar längre och mitt AMH ligger under 0.1. Jag har ingen aning varför detta hänt. Det finns inte i släkten vad vi vet och jag är inte rökare. Jag tränar vettigt och är normalviktig. Jag har fått barn tidigare utan problem. Nu är kroppen gammal tydligen. Det är så svårt att förlika sig med. Jag vill inte acceptera att jag går in i detta 10-15 år före vad som anses normalt. Jag vill ha ett barn med min nye man. Det är så sorgligt allthopa. Sedan jag drabbats av detta har jag hört att det inte är så ovanligt som man tror.

Mitt råd till er som vill ha barn och är över 30 år är att inte vänta, eller frysa ner era ägg. Man vet ALDRIG när det är för sent.

Finns det andra i min situation här?

• Svar på tråden 35 år och klimakteriet
  • Anonym (känner sorg)

AMH mäter äggreserven. Det står för anti-Mülleriskt hormon och det kollas via blodprov.

• Anonym ("Tanten")
    Anonym (känner sorg) skrev 2014-10-12 16:33:19 följande:

Jag är 35 år och är i förklimakteriet. Jag vet inte hur långt in i det ännu, men jag verkar inte ha några normala ägglossningar längre och mitt AMH ligger under 0.1. Jag har ingen aning varför detta hänt. Det finns inte i släkten vad vi vet och jag är inte rökare. Jag tränar vettigt och är normalviktig. Jag har fått barn tidigare utan problem. Nu är kroppen gammal tydligen. Det är så svårt att förlika sig med. Jag vill inte acceptera att jag går in i detta 10-15 år före vad som anses normalt. Jag vill ha ett barn med min nye man. Det är så sorgligt allthopa. Sedan jag drabbats av detta har jag hört att det inte är så ovanligt som man tror.

Mitt råd till er som vill ha barn och är över 30 år är att inte vänta, eller frysa ner era ägg. Man vet ALDRIG när det är för sent.

Finns det andra i min situation här?

Hej!

Ville bara titta in och säga att du är inte ensam! Jag har varit i klimakteriet sedan i tonåren... Vi ska skaffa barn via ÄD!
  • Anonym (känner sorg)

Hej! Skönt att höra...alltså inte att du är i klimakteriet...men att jag inte är ensam. :) Ja du fattar. Vi har också börjat tänka på ÄD. Jag har ju lyckan att ha barn sedan tidigare, men det har inte sambon. Så vi önskar att i alla fall han ska få ett genetiskt barn. Var ska ni göra ÄD?

Har du fått veta varför du kom i klimakteriet så tidigt?

• Anonym ("Tanten")
    Anonym (känner sorg) skrev 2014-10-12 19:27:15 följande:

Hej! Skönt att höra...alltså inte att du är i klimakteriet...men att jag inte är ensam. :) Ja du fattar. Vi har också börjat tänka på ÄD. Jag har ju lyckan att ha barn sedan tidigare, men det har inte sambon. Så vi önskar att i alla fall han ska få ett genetiskt barn. Var ska ni göra ÄD?

Har du fått veta varför du kom i klimakteriet så tidigt?

Jag har var man kallar premature menopaus. Varför just jag drabbas e jag inte så säker på.. Förutom att det hände något med mig när jag låg i min mammas mage.

Vi är på Sahlgrenska (stått i kö äntligen kommit fram..) "Får" tre ÄD försök av landstinget.

Får jag fråga hur gammal ni är?
  • Anonym (känner sorg)

Jag är 35 och min sambo ett antal år yngre.

Härligt att det äntligen är er tur!!! Hur gamla är ni?

• Anonym ("Tanten")
    Anonym (känner sorg) skrev 2014-10-12 20:36:48 följande:

Jag är 35 och min sambo ett antal år yngre.

Härligt att det äntligen är er tur!!! Hur gamla är ni?

Jag är 31 och min sambo är 38.

:)

Hur har ni tänkt att lägga upp det för er? (vet inte riktigt hur det funkar om du redan har egna barn om ni tänkt att göra det via landstinget)

Dom flesta åker nog utomlands och gör ÄD
  • Anonym (Längtan önskan efter mirakel)

Ville bara skriva att jag önskar er alla all lycka och att era drömmar ska slå in. Samma som jag önskar min syster, en enorm önskan att hennes drömmar och alla våra drömmar ska slå in en vacker dag. Ber varje dag att hon ska lyckas få barn. Vi har levt sååå länge nu med detta.

• Anonym (Jag med)

Jag hamnade i klimakteriet som 36 åring. I mitt fall pga cancerbehandlingar. Jag har barn sen tidigare, men har ändå sörjt att inte kunna få fler. Jag har int vågat berätta för nån om min sorg för när jag försiktigt tagit upp det har jag mötts av kommentarer som att jag jag ska vara glad över det jag redan har och att jag ska vara tacksam att jag lever. Det är jag. Men det är ändå tungt. Att inte få bestämma själv.

Klimakteriet har docka en fördel, du slipper mens. Det är jätteskönt.

• Anonym (känner sorg)

Tack för dina ord! Ledsen att höra om din cancer, och följderna av den. Har du möjligheten att kunna bli gravid med hjälp av äggdonation? Allt det du skriver om folks kommentarer...de är de samma som folk får höra vilket problem de än har...må det vara barnlöshet, sjukdomar eller olyckor. Människor måste alltid säga nåt vad det verkar...de kan inte bara fråga om det är nåt man vill prata om eller helt enkelt fråga hur man hanterar situationen. Istället för att släta över det med positiva jadajadajada. Att sörja det andra eller tredje barnet gör ju inte att man inte älskar och är tacksam för det/de barn man har.

För mig har förklimakteriet inte varit nåt positivt ännu. PMS from hell, uppsvullen i kroppen, ångestattacker och blödningsproblem. Allt mellan 17 och 55 dagar mellan mina cykler. Senaste månaden blödde jag 3.5 v. Suck!

Tar du några hormoner?

Svar på tråden 35 år och klimakteriet